InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Millenniumdoelen in Niger

Millenniumdoelen in Niger

In 2000 hebben de lidstaten van de Verenigde Naties afgesproken om vóór 2015 belangrijke vooruitgang te boeken op het gebied van armoede, onderwijs, gezondheid en milieu. Er zijn acht concrete doelstellingen vastgelegd: de millenniumdoelen. Niger is een van de landen die geholpen moeten worden door de Millenniumdoelen, maar is dat haalbaar?

Bevolking

Het grootste gedeelte van de bevolking van Niger woont in de vallei van de rivier de Niger. Het land telt 15.306.252 inwoners en de gemiddelde bevolkingsdichtheid is 12,1/km². De Nigerese bevolking is onderverdeeld in verschillende etnische groepen, namelijk de Hausa (55,4%), Songhai (21%), Touareg (9,3%), de Fulani of Fulbe (8,5%), de Kanuri (4,7%) en andere groepen. De meest recente gegevens die ik kon vinden zijn uit 1999, deze gegevens tonen aan dat de levensverwachting destijds 49 jaar was, de zuigelingensterfte was 16,2% en de kindersterfte was 27,5% per jaar.

Bestaansmiddelen

De economie van Niger draait hoofdzakelijk op landbouw, veehouderij, doorvoerhandel en steeds minder op uranium, vanwege de inkrimpende vraag hiervan in de rest van de wereld.

Klimaat

In het Noorden van het land heeft Niger een droog woestijnklimaat, maar in het Zuiden heerst meer een tropisch klimaat . In Niamey valt gemiddeld zon 460 mm regen per jaar, in Agadez 74 mm en er zijn plaatsen in de woestijn waar het helemaal nooit regent. De neerslag valt vooral van juni t/m september, vaak met flinke hoosbuien. Ieder jaar is het weer afwachten wanneer het zal regenen en hoeveel, wanneer er gezaaid kan worden en of het zaad en de jonge aanplant niet door onverwachte buien weg zal spoelen. April, mei en juni zijn de warmste maanden, de temperatuur kan dan oplopen tot 45 graden en in de woestijn kan het nog warmer worden. In de regenperiode is het koeler, en in de periode van november tot december daalt de temperatuur flink: in de woestijn tot zon 30 tot 35 graden overdag en in de Sahel soms tot 25 graden.

Politiek

De politiek in Niger is erg instabiel en wordt gekenmerkt door staatsgrepen. In 1992 werd er een nieuwe grondwet aangenomen. Iedere 5 jaar wordt het parlement, het Assemblée Nationale, gekozen, dit parlement kent 83 leden. Ook het staatshoofd wordt om de 5 jaar gekozen, hij kan eenmaal herkozen worden. In Niger is kiesrecht vanaf 18 jaar.

Steun van internationale organisaties

Niet eens de helft van de Nigerese bevolking heeft toegang tot de basis van gezondheidszorg. In Niger heerst ernstige honger, zeker 40% van alle kinderen is ondervoed. Unicef is al tientallen jaren actief in Niger met projecten op verschillende terreinen. Om de vicieuze cirkel van armoede, honger en ziekte te doorbreken, is structurele internationale hulp noodzakelijk.
Begin dit jaar is Unicef begonnen met een grootschalige actie om de kinderen van Niger te helpen. Ondervoede kinderen en hun moeders worden opgevangen in 31 voedingscentra, waar ze onder meer therapeutische melk en proteïnerijke biscuits krijgen. Unicef werkt hierin samen met Artsen zonder Grenzen. In deze voedingscentra worden kinderen, die niet opgenomen hoeven te worden, onderzocht en behandeld. De kinderen die wel opgenomen worden, ontvangen naast therapeutische voeding extra voedsel voor hun familie, dit voedsel bestaat uit granen, bonen en olie. Het voedsel wordt door Unicef aan de centra geleverd.
Behalve 41 duizend liter melk en meer dan 1,5 duizend kilo biscuits, heeft Unicef nog eens ruim 600 duizend kilo graan geleverd aan bijna 200 duizend inwoners van 62 dorpen, waaronder 40 duizend kinderen jonger dan 5 jaar. Daarnaast leidt Unicef lokale hulpverleners op om ondervoeding snel te herkennen zodat deze kinderen direct behandeld en verzorgd kunnen worden.
Naast Artsen zonder Grenzen werkt Unicef samen met de Nigerese overheid, hulporganisaties zoals Plan International, World Vision, SIM en BALD, en zusterorganisaties van de Verenigde Naties zoals FAO (Food and Agriculture Organization) en Wereldvoedselprogramma (WFP, World Food Programme).

Steun van de Wereldbank

Niger hoeft 1,2 miljard dollar aan schulden niet terug te betalen. Het IMF en de Wereldbank hebben dat besloten, omdat Niger na een periode van staatsgrepen sinds 1999 weer democratie kent en zich ook voldoende inspant om zijn economie te verbeteren. Door de schuldkwijtschelding kan er in Niger nu ook meer geld gaan naar onderwijs en gezondheidszorg.

Conclusie

Het gaat dus erg slecht met Niger. Mensen zijn ontzettend arm en er is groot voedseltekort. Het land heeft ook niet echt de omstandigheden meezitten om zich goed te ontwikkelen. Zo is de politieke situatie lange tijd erg onrustig geweest, en is het klimaat ook niet erg gunstig. Zo bestaat de kans dat de oogst mislukt door grote droogte, of juist door enorme onverwachte regenbuien. Toch is er ook goed nieuws, want er is veel hulp voor Niger, onder andere van Unicef en de Wereldbank. Toch denk ik dat het erg lang gaat duren voordat het land zich normaal heeft ontwikkeld.
© 2010 - 2019 Tim29, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schimmelinfectie in de darmen: Aspergillus NigerSchimmelinfectie in de darmen: Aspergillus NigerDe candida albicans is een bekende schimmelinfectie in het darmstelsel. Minder bekend is aspergillus niger, maar niet mi…
Helleborus (kerstroos): vaste plant die bloeit in de winterHelleborus (kerstroos): vaste plant die bloeit in de winterHelleborus kun je onderverdelen in verschillende soorten. De naam kerstroos, ook wel winterroos genoemd slaat meestal op…
Niger, een Politieke GeschiedenisNiger is een van die onbekende landen in Midden-Afrika. We horen er weinig van en als we iets horen gaat het meestal om…
Boko Haram - terreur in oktober 2015nieuws uitgelichtBoko Haram - terreur in oktober 2015Boko Haram, de terroristische evenknie van Islamitische Staat in Nigeria, heeft in 2015 tot eind september al 3.500 burg…
Afrika cup 2012, programma en uitslagenAfrika cup 2012, programma en uitslagenDe Afrika Cup is een toernooi waar alle Afrikaanse landen aan mee kunnen doen. Het is eigenlijk een beetje vergelijkbaar…
Bronnen en referenties
  • http://www.millenniumdoelen.nl/Millenniumdoelen/Milleniumdoelen http://nl.wikipedia.org/wiki/Niger_%28land%29

Reageer op het artikel "Millenniumdoelen in Niger"

Infoteur: Tim29
Gepubliceerd: 07-09-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!