InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > DNA Ancestry Project: test je DNA en vind je voorouders

DNA Ancestry Project: test je DNA en vind je voorouders

DNA Ancestry Project: test je DNA en vind je voorouders Altijd al willen weten waar je voorouders vandaan komen en hoe ver de wortels van jouw DNA teruggevoerd kunnen worden? Leefden je voorouders al generaties lang in Nederland of stam je misschien wel af van iemand van een ander continent? Er is nu een kans om dat te ontdekken via het grote DNA Ancestry Project van National Geographic. Het stelt je in staat middels een simpele DNA test jouw geschiedenis te ontdekken. Kun je ook niet langer wachten? Bestel dan een Participation Kit en doe mee met het project.

DNA Ancestry Project

Ontdek je familiegeschiedenis

Hoe zijn we gekomen waar we vandaag de dag zijn? DNA studies hebben vastgesteld dat de meeste mensen een voorouder gemeen hebben die tussen de 50.000 en 200.000 jaar geleden op het Afrikaanse continent leefde. Toen onze voorouders wegtrokken uit Afrika en de rest van de wereld gingen bevolken, ontstonden er kleine veranderen, ook wel mutaties, in hun DNA. DNA is een afkorting voor Deoxyribonucleic acid. Terwijl de generaties elkaar opvolgen, linkt iedere mutatie ons aan een specifieke tijd en plaats. De mutaties in ons DNA vertellen ons zo het verhaal van onze voorouders.

Genetic Genealogy stelt ons in staat om het pad van onze voorouders na te gaan. Wie waren ze, waar woonden ze en hoe hebben ze zich over de wereld verspreid? Wanneer je een deelname kit bestelt, begin je aan een reis waarin je de roots van je voorouders zult ontdekken. Bij het uitgebreide programma worden ook de eerste dragers van jouw familienaam achterhaald. Log in op je eigen control panel en gebruik zo de Genebase om de voortgang van jouw onderzoek te monitoren, doe je eigen onderzoek met gebruik van de door DNA Ancestry Project ter beschikking gestelde middelen en genereer je eigen professionele research rapporten.

Het DNA Ancestry Project of Genograpic Project is een project van National Geographic en bestaat al sinds 2005. In 2016 hadden al bijna 800.000 mensen deelgenomen.

Hoe doe je mee met het DNA Ancestry Project?

Deelnemen is simpel. Het begint met het bestellen van je eigen Participation Kit. De kit wordt je waar dan ook ter wereld per post toegezonden en bevat een set met wattenstaafjes voor de afname van DNA. Deze gebruik je door ze ongeveer 30 seconden langs de binnenkant van je wang te wrijven. Vervolgens stuur je deze terug door ze per post terug te sturen naar het laboratorium door middel van de bijgesloten voorgeadresseerde envelop.

De reis begint pas echt als je jouw persoonlijke resultaten ontvangt. Je ontvangt een certificaat met jouw 'ancestral markers' en de bijbehorende voorspelde haplogroup. Vanaf dit moment maak je deel uit van het DNA Ancestry Project. Iedere deelnemer vormt een nieuw stukje van de puzzel. Je kunt vanalles te weten komen over jouw achtergrond door gebruik te maken van de online database. Kijk bijvoorbeeld hoe ver je verwijderd bent van diverse beroemdheden uit de geschiedenis door naar het onderdeel "Famous DNA" te navigeren. Via de sectie DNA Surname Projects kom je er achter hoe je bent gerelateerd aan andere deelnemers met dezelfde achternaam, zowel van de kant van je vader als van je moeder.

Aan welke typen onderzoek kun je deelnemen?

Je kunt op een aantal niveaus deelnemen aan het DNA Ancestry Project. Je hebt de keuze uit de volgende typen onderzoek:

  • Standard Paternal Ancestry Package (Y-DNA met 20 markers)
  • Advanced Paternal Ancestry Package (Y-DNA met 44 markers)
  • Standard Maternal Ancestry Package (mtDNA HVR-1 Test)
  • Advanced Maternal Ancestry Package (mtDNA HVR-1 + HVR-2 Test)
  • Combo Package (Y-DNA 20 Marker + mtDNA HVR-1 Test)
  • Advanced Combo Package (Y-DNA met 44 markers + mtDNA HVR-1 Test)

Het is ook mogelijk om eerst een standaard test te nemen en als je nog nieuwsgieriger bent geworden daarna te gaan voor een Advanced Package.

Hoe duur is het om deel te nemen aan het DNA Ancestry Project?

De prijs van deelname aan het DNA Ancestry Project is afhankelijk van het soort test dat je kiest, en of je kiest voor snelle of normale verzending van je deelnamepakket. Kijk voor de actuele prijzen op de website van het DNA Ancestry Project.
Gerelateerde artikelen
Genetische genealogieGenetische genealogieHet papieren spoor voor stamboomonderzoek loopt vroeg of laat dood. Maar tegenwoordig hoeft dat niet meer het einde van…
Waren mijn voorouders arm?Vooral in de 19e eeuw werd er veel armoede geleden in Nederland. Wil je weten of jouw voorouders ook arm waren? Dan zijn…
Biomarkers en hun gebruik bij medisch onderzoekBiomarkers en hun gebruik bij medisch onderzoekBiomarkers zijn indicatoren in het lichaam om bepaalde eigenschappen in het lichaam te meten. Ze kunnen bijvoorbeeld geb…
Genealogie: wie zijn jouw voorouders?Genealogie: wie zijn jouw voorouders?Veel mensen zijn nieuwsgierig naar hun achtergrond. Ze willen wat meer weten over hun familie en hun voorouders. De drog…
Verhuizen Nederlanders veel in hun eigen land?Verhuizen Nederlanders veel in hun eigen land?Mensen in het oosten en zuiden van het land zijn erg honkvast en blijven het liefst wonen in het gebied waar ze zijn geb…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "DNA Ancestry Project: test je DNA en vind je voorouders"

Reactie

E. Mettrop, 04-10-2013 10:37 #1
Ik heb me al altijd afgevraagd waar ik van afstam. Dit kom mede doordat mijn vader is geboren in Indonesië. Tijdens de oorlog in een vrouwen japenkamp. Ik ben vrij licht van kleur maar me dochter heeft meer kleur. Me vader denkt zelf dat hij gewoon Hollands bloed heb, maar zit er wat anders in.
Dus vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 17-09-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 1
Schrijf mee!