Via Amnesty simpel per mail in actie voor vrouwenrechten

Via Amnesty simpel per mail in actie voor vrouwenrechten Op geweld tegen vrouwen wordt in veel landen dikwijls slap gereageerd door de plaatselijke overheid. Totdat er internationale kritiek wordt geuit, want dan komt men vaak wel in actie. Dat is de reden dat Amnesty-International constant brieven en petitielijsten stuurt naar de autoriteiten van bepaalde landen. Dank zij de email is het versturen van een voorgeprogrammeerde brief, of het digitaal ondertekenen van een petitie een snel werkje. Sluit je daarom ook aan bij het email actienetwerk van Amnesty. Vaak is een klik op reply vodoende om je belangrijke stem in een ver land laten horen.

Discriminatie tegen vrouwen

Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren, zegt artikel 1 uit de Universele verklaring van de Rechten van de Mens. In veel landen worden mensenrechten echter aan vrouwen onthouden. Bijvoorbeeld het recht op arbeid, het recht op het kiezen van een huwelijkspartner, het recht op onderwijs of het recht op gelijke bescherming door de wet.

In Iran bijvoorbeeld maakt de wetgeving vrouwen tot tweederangsburgers. Een vrouw kan daar niet van haar man scheiden, maar een man wel van zijn vrouw. Bij rechtszaken weegt de getuigenverklaring van een man twee maal zo zwaar als die van een vrouw. Een man die een vrouw slaat wordt minder zwaar gestraft dan in het geval hij een man zou slaan. Ook bij de beroepskeuze worden vrouwen gediscrimineerd.

Geweld tegen vrouwen

Vrouwen hebben regelmatig te maken met vormen van geweld die mannen weinig treffen:
  • In de gehele wereld worden vrouwen verkracht, verminkt, geslagen en gedood. Dit gebeurt thuis, in de woongemeenschap, in de gevangenissen en op politiebureaus.
  • Vrouwen worden gestraft vanwege het feit dat ze niet de juiste kleren dragen, een lesbische relatie hebben, of zogenaamd overspel spelen.
  • In oorlogssituaties worden vrouwen systematisch verkracht, waarna de slachtoffers vaak worden verlaten door hun man, met als gevolg een leven van extreme armoede.
  • Na de handel in wapens en drugs is vrouwenhandel de meest lucratieve inkomstenbron voor de georganiseerde misdaad.
  • Over de gehele wereld lijden vrouwen van elke godsdienst, huidskleur en klasse onder het geweld van de partner met wie zij onder een dak leven. De overheid treedt zelden op.

Actie uit Nederland helpt

Hoewel de overheden van de verschillende landen dikwijls een lakse houding aannemen, als het gaat om verbetering van het lot van vrouwen en de veroordeling van de daders, zijn zij wel degelijk gevoelig voor internationale kritiek. Amnesty International maakt het schrijven van brieven naar autoriteiten daarom al jaren tot een van haar speerpunten, en met succes. Steeds opnieuw blijken landen zich plotseling wel het lot van individuen of groeperingen aan te trekken indien zij doelwit zijn van buitenlandse kritiek. Daarom wordt wereldwijd via het schrijven van brieven gestreden tegen de mensenrechtenschendingen van vrouwen.

Vrouwen schrijfnetwerk

Deelnemers van het Nederlandse vrouwen schrijfnetwerk van Amnesty International ontvangen circa 10 maal per jaar via email een actiebrief die moet worden gezonden naar autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor schendingen van vrouwenrechten. Deze volledig voorbewerkte brief hoeft slechts te worden uitgeprint, te worden ondertekend en opgezonden naar het betreffende land. Als je wilt kun je zon brief natuurlijk ook naar eigen inzicht aanpassen. Je hoeft geen lid van Amnesty te zijn om aan het schrijfnetwerk te kunnen deelnemen en je mag uiteraard ook man zijn. Stuur een email aan amnesty@amnesty.nl, waarin je jezelf aanmeldt voor het vrouwen schrijfnetwerk, of via Amnesty Nederland of bel (020) 6264436.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mensenrechten wat zijn dat?Mensenrechten, je hoort of leest er dagelijks over. Maar wat zijn mensenrechten? De mensenrechten zijn vastgelegd in de…
Check of jouw bank mens, dier en klimaat respecteertCheck of jouw bank mens, dier en klimaat respecteertOok bij de banken is het inzicht toegenomen dat zij een bijdrage kunnen leveren aan het naleven van de mensenrechten en…
Geschiedenis van vrouwenrechten in NederlandGeschiedenis van vrouwenrechten in NederlandDe geschiedenis van vrouwenrechten is altijd al een belangrijk onderwerp in de geschiedenis van de mensheid geweest. Ech…
College voor de Rechten van de MensCollege voor de Rechten van de MensHet College voor de Rechten van de Mens is vanaf oktober 2012 de nieuwe benaming voor de Commissie Gelijke Behandeling (…

De koudste plekken op aardeDe koudste plekken op aardeEr zijn naast Antarctica nog veel plaatsen waar het werkelijk ijskoud is. Dit zijn Groenland, Rusland en Alaska. Lees hi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hermann, Pixabay
  • Amnesty.nl/mensenrechten/encyclopedie/vrouwen-en-vrouwenrechten (28-7-2020)

Reageer op het artikel "Via Amnesty simpel per mail in actie voor vrouwenrechten"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 28-07-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Vrouw en man
Schrijf mee!