InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > De koudste plekken op aarde

De koudste plekken op aarde

De koudste plekken op aarde Er zijn naast Antarctica nog veel plaatsen waar het werkelijk ijskoud is. Dit zijn Groenland, Rusland en Alaska. Lees hier alles over de koudste plaatsen op Aarde.

De koudste plekken op aarde

Antarctica is met afstand een van de koudste plekken op aarde. Meestal wordt Antarctica enkel bewoond door pinguïns en zeehonden kolonies langs de kust, Antarctica heeft praktisch geen concurrentie als koudste plaats op aarde. Op het Plateau Station kan de temperatuur gemakkelijk terugvallen tot -84 ° Celsius en de jaarlijkse gemiddelde temperatuur is -36 ° C. Het record van de koudste plaats op Antarctica, gaat naar Vostok Station, Antarctica, waar de temperatuur -89.4 °C is geweest op 21 juli 1983. Wetenschappers zijn de enige bewoners van Antarctica en zelfs zij wonen hier alleen in de zomer.

Koudste bewoonde gebieden

Van alle bewoonde gebieden op de wereld is een van de koudste plaatsen Siberië. Hoewel de opwarming van de aarde invloed heeft gehad op de Siberische winters is het in de afgelopen tien jaar, normaal dat temperaturen tot -60 °C voorkomen in januari. Oymyakon, in Oost-Siberië, heeft een gemiddelde winter temperatuur van -71,1 ° C Het dorpje is de thuisbasis van 900 permanente bewoners, die negen maanden per jaar winter kunnen verdragen, en -34,4 ° C een zwoele zomerdag noemen. Het gebied is zo koud dat als je lege plastic zakken mee naar buiten zou nemen, zouden ze binnen enkele minuten bevriezen en dan barsten als glas.

Koudste bewoonde gebieden buiten Antarctica en Rusland

Buiten Rusland zijn er ook veel ijskoude plekken bewoond, als een van de koudste plekken kun je verder nog denken aan Groenland, waar je in de steden Northice en Eismitte vaak temperaturen ziet van -45,5 °C. De Yukon in Canada, zit hier dicht achter met slechts een paar graden. Een van de koudste plaatsen in de VS is International Falls in Minnesota, waar de temperatuur normaal gesproken -35 °C is in de winter. Maar ook in Alaska zij meerdere records gebroken zoals het bereiken van -62,1 ° C in 2003.

Overleven in de koudste plaatsen ter wereld

Om te overleven in de koudste plaatsen ter wereld, hebben mensen hun omgeving en levensstijl aanzienlijk aan moeten passen. Alles bevriest bij zulke lage temperaturen, van elektronica tot benzine tot aan de inkt van je pen; batterijen verliezen hun kracht en leidingen splijten onder de druk die wordt uitgeoefend door ijs en sneeuw. In Ojmjakon is het voor kinderen niet toegestaan om meer dan 20 minuten per keer buiten te spelen tijdens een typische winterdag. Bij -51,1 °C kunnen hun longen immers bevriezen en breken. Ondanks alle moeilijkheden, heeft de mens een manier gevonden om het milieu en overleven veranderen. Veel van de koudste plaatsen ter wereld trekken nu toeristen die dit alles graag met eigen ogen willen zien, althans voor een paar dagen. Het is echtner niet altijd gemakkelijk om deze ijskoude plaatsen te bereiken. Omdat de plaatsen zo extreem koud zijn, hebben ze vaak niet zo veel inwoners en dus ook geen vliegveld, Vaak zijn er wel plaatsen waar je met een vliegtuig in de buurt kunt komen, maar deze vliegvelden zijn lang niet altijd open. Dit komt natuurlijk doordat het voor vliegtuigen niet altijd mogelijk is om in deze barre omstandigheden te landen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De koudste plekken op aarde"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 24-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!