InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Echtscheiding - "buiten rechtelijke procedure in Brazilie"

Echtscheiding - "buiten rechtelijke procedure in Brazilie"

Echtscheiding - "buiten rechtelijke procedure in Brazilie" Sinds 2007 is een nieuwe wet in Brazilië in werking getreden, namelijk wet 11.401/07 , waardoor echtscheiding of scheiding van tafel en bed via een buitenrechtelijke procedure wordt gerealiseerd.

Echtscheiding en scheiding van tafel en bed via buiten rechtelijke procedure in Brazilië, door Dra. Vanderly Dantas van Oirschot

Sinds 2007 is een nieuwe wet in Brazilië in werking getreden, namelijk wet 11.401/07 , waardoor echtscheiding of scheiding van tafel en bed via een buitenrechtelijke procedure wordt gerealiseerd, n.l. zonder een interventie van de rechter. Deze procedure omhelst de volgende voordelen namelijk:
  • ontlasting van de rechtelijke macht,
  • sneller,
  • goedkoper

De echtscheiding en scheiding van tafel en bed worden in casu uitgevoerd via een notariële akte bij de notaris. Deze procedure vereist geen tussenkomst van de rechter. In principe is het verstandig dat deze procedure uitgevoerd wordt bij de notaris, waarbij het huwelijk tot stand is gekomen. Deze heet de buitenrechtelijke procedure, omdat het niet is vereist is dat de rechtelijke vormvoorschriften gevolgd dienen te worden. Derhalve kunnen de echtelieden volgens deze wet voor de buitenrechtelijke procedure opteren.

Wetsbepaling

De echtscheiding en de scheiding van tafel en bed zijn voorzien sinds 2007 in de wet 11.401 en het Wetboek Burgerlijke Rechtsvordering (CPC 1.124-A) . Deze wet voorziet buiten de echtscheiding en de scheiding van tafel en bed ook in nalatenschap en de verdeling van huwelijksvermogen.

Eisen waaraan moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor de notariële procedure:
(Lei no 6.515,de 26 de dezembro de 1977)
  • Bij echtscheiding dienen de echtelieden tenminste 2 jaar feitelijk niet samen te hebben gewoond.*
  • Bij de scheiding van tafel en bed dienen de echtelieden tenminste 1 jaar feitelijk niet samen te hebben gewoond. Let wel, hertrouwen is pas mogelijk na een volledige echtscheiding. *

* De Braziliaanse wetgever heeft op 13 Juli 2010 deze twee voorwaarden afgeschaft via een wetswijziging (EC 66). Dit betekent dat de echtgenoten meteen tot echtscheiding over kunnen gaan.

De nieuwe wet (ll.401/07) heeft twee nieuwe imperatieve eisen gesteld, namelijk:
  1. Overeenstemming van de echtelieden.
  2. Meerderjarigheid van eventuele kinderen

Ad 1: Overeenstemming van de echtelieden

De echtscheiding of scheiding van tafel en bed dient de overeenstemming te hebben van beide echtelieden. Het ontbreken hiervan belemmert het voortzetten middels de notariële procedure. Kortheidshalve wordt deze procedure dan omgezet in een rechterlijke actie (dit is een interventie door een rechter).

Ad 2: Meerderjarigheid van eventuele kinderen

Het echtpaar mag geen minderjarigen kinderen hebben. De partijen moeten verklaren bij het verleden van de notariële akte dat ze geen kinderen hebben, of indien ze kinderen hebben deze meerderjarig zijn. In het laatste geval worden de namen en geboortedata van de kinderen vermeld, zie Art 34 Resolução n 35, de 24 de abril de 2007 Conselho Nacional de Justiça.

De aanwezigheid van de echtelieden is onontbeerlijk bij het verleden van de notariële akte van de echtscheiding of van de scheiding van tafel en bed. Doch is het aanvaardbaar dat de echtelieden tijdens de echtscheiding of scheiding van tafel en bed vertegenwoordigd zijn door gevolmachtigden (middels notariële akte). De wet eist aanwezigheid van de advocaat(e) tijdens de notariële procedure ( zie art 9 Resolução n 35, de 24 de abril de 2007 Conselho Nacional de Justiça).

Meer informatie:

Zie voor meer informatie over deze tekst of andere onderwerpen op www.dantas-juridico.com
© 2010 - 2019 We35, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het compromis bij aankoop van een onroerend goed (BE)Het compromis bij aankoop van een onroerend goed (BE)Wanneer twee partijen het eens zijn over de verkoop van een onroerend goed, wordt meestal eerst een onderhandse verkoopo…
Een vennootschap oprichten: NV of BVBA? (BE)Een vennootschap oprichten: NV of BVBA? (BE)Elke ondernemer die een vennootschap wil oprichten, moet een bepaalde vennootschapsvorm kiezen. In België zijn de bekend…
Echtscheiding is onbetaalbaarEchtscheiding is onbetaalbaarHuwelijkspartners beseffen zich vooraf vaak niet dat een echtscheiding ook financieel zeer grote gevolgen heeft. Het is…
Bezint eer gij gaat trouwenBezint eer gij gaat trouwenVaak wordt gezegd dat het kopen van een huis de grootste financiële beslissing is, een goede tweede plaats wordt ingenom…
Notariële schenking levert u fiscaal voordeelNotariële schenking levert u fiscaal voordeelEen notariële schenking levert u al vrij snel fiscaal voordeel op. Zeker als u iemand bent, die regelmatig giften overma…
Bronnen en referenties
  • www.dantas-juridico.com ( Internationaal Kantoor): Nederland & Brazilië

Reageer op het artikel "Echtscheiding - "buiten rechtelijke procedure in Brazilie""

Infoteur: We35
Laatste update: 19-10-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!