Janet: geheimzinnige Amerikaanse luchtvaartmaatschappij
Janet is het call sign van een vloot die gebruikt wordt om personeel en contractanten van de Amerikaanse luchtmacht te vervoeren tussen een vliegveld in Las Vegas en de Nevada National Security Site. Het gaat hoofdzakelijk om personeel dat onderweg is naar Area 51, de geheimzinnige en zwaarbewaakte luchtmachtbasis waar in het verleden honderden kernproeven hebben plaatsgevonden. Aanhangers van samenzweringstheorieën vermoeden dat hier UFO's zijn geland. De Amerikaanse overheid spreekt in openbare documenten nooit over Janet. Via AECOM wordt regelmatig gezocht naar personeel voor de vloot met 'top secret clearance'.
Janet en Area 51
Wat is Janet?
Janet is met veel mysteries omgeven. Het wordt vaak omschreven als een luchtvaartmaatschappij, maar het is eigenlijk meer een vloot met vliegtuigen. Deze vloot wordt door de Amerikaanse luchtmacht gebruikt om militairen en gecontracteerde consultants te vervoeren. De bestemming van de meeste vluchten van deze toestellen is de Nevada National Security Site in Nye County, Nevada, zo'n 100 kilometer ten noordwesten van Las Vegas. De plek staat ook wel bekend als Tonopah Test Range of Area 51. Veelal gaat het om vluchten met vertrekpunt Las Vegas' McCarran International Airport.
Call sign
De naam Janet is geen officiële naam. De vloot wordt zo genoemd omdat hun
call sign (roepletters) JANET luidt. Elke luchtvaartmaatschappij heeft een call sign, dat wordt gebruikt om zich tijdens radiocontact met de luchtverkeersleiding te identificeren. In veel gevallen is het call sign gelijk aan de naam van de maatschappij maar omdat Janet officieel geen naam heeft noemt men de vloot vaak bij haar call sign. Naar verluidt staat het acroniem voor ofwel '
Just Another Non-Existent Terminal' of '
Joint Air Network for Employee Transportation'.
AECOM
Over de achtergrond van Janet is nooit veel informatie naar buiten gekomen. De Amerikaanse overheid spreekt in openbare documenten nooit over Janet. Een van de weinige zaken die erover bekend is, is dat de vluchten worden geregeld door AECOM, een Amerikaans technologiebedrijf dat voor diverse projecten door de Amerikaanse luchtmacht wordt gecontracteerd. Zij namen in 2014 URS Corporation over, een zogenoemde
federal government contractor en zijn op die manier in aan deze aanbesteding gekomen.
Area 51: kernproeven en UFO's
Area 51 is een tot de verbeelding sprekende plek. Het gaat om een kernwapentestgebied waar in het verleden honderden kernproeven hebben plaatsgevonden. De testsite werd in 1955 geopend voor het toen pas ontwikkelde U-2 spionagevliegtuig. Nadat één van deze toestellen boven de Sovjet Unie was neergehaald werd het U2-programma gestopt en kreeg de basis een andere bestemming. Vanaf dat moment werd het bestemd voor diverse Black Projects: de ontwikkeling van geavanceerde militaire vliegtuigen waaronder de F-117 Nighthawk. Op de basis liggen naar verluidt ook diverse onderdelen van satellieten begraven waarvan de specificaties topgeheim zijn. De Amerikaanse overheid heeft altijd heel geheimzinnig gedaan over Area 51. Pas in 2013 heeft de CIA documenten vrijgegeven waarin het bestaan van de plek erkend wordt en enkele details worden gegeven over de ontwikkeling van de U-2 en de uitvoering van testvluchten. Area 51 is anno 2020 nog steeds in gebruik door de Amerikaanse luchtmacht en daarom wordt er regelmatig personeel naar de plek verplaatst. Aanhangers van samenzweringstheorieën vermoeden dat op de plek ooit één of meerdere UFO's zijn geland en het leger deze heeft opgeslagen voor onderzoek naar buitenaards leven.
In 2007 viel het piloten op dat de luchtmachtbasis op Area 51 ineens verscheen in de navigatiesystemen onder de naam 'Homey Airport'. Dit was waarschijnlijk het gevolg van een fout. Piloten en studenten die in Nevada vliegen wordt expliciet medegedeeld dat ze het gebied moeten vermijden en het onder geen beding moeten overwegen als plaats voor een (nood)landing.
Bron: TayebMEZAHDIA, Pixabay Stewardessen met top secret clearance gezocht
Een luchtvaartmaatschappij die passagiers vervoert kan natuurlijk niet zonder stewardessen. Het begeleiden van Janet-vluchten is echter niet een job die voor elke stewardess is weggelegd. In vacatures wordt namelijk gevraagd om 'top secret clearance'. Hiervoor moet men een Single Scope Background Investigation ondergaan, een achtergrondonderzoek dat vereist is voor een ieder die met de meeste gevoelige en geheime overheidsinformatie werkt. Het omvat onder meer interviews met familie en voormalige werkgevers, verificatie van de geboorteakte en behaalde diploma's en een onderzoek naar banktransacties en diverse 'public records' zoals scheidingsaktes, aanvragen van faillissement en rechtbankdocumenten. Vacatures - die worden gepubliceerd door AECOM - staan vaak maar kort online. Blijkbaar heeft men niet te klagen over de respons. Ook in januari 2018 stond een vacature uit voor stewards en stewardessen, daarin wordt gesproken van dienstverlening aan boord van een '
Company operated aircraft'. Een extra kwaliteit waar men over moet beschikken is dat men goed moet kunnen omgaan met onverwachte omstandigheden waaronder kapingen en bomdreigingen, aldus de vacaturetekst.