InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken als stewardess

Werken als stewardess

Werken als stewardess Er zijn veel jonge meisjes en vrouwen die stewardess willen worden. Rondom dit beroep heerst een heel romantisch beeld. Er zitten echter ook bepaalde nadelen aan. Het is namelijk hard werken en een stewardess is veel van huis. Tegelijkertijd ziet zij veel van de wereld. Er worden speciale opleidingen aangeboden voor stewardessen. Daarnaast heeft elke vliegtuigmaatschappij een eigen interne opleidingen. Het beroep van steward (man) of stewardess (vrouw) is een populair beroep. Er zijn veel mensen die er een erg romantisch beeld van hebben, omdat stewardessen de hele wereld over vliegen. Tegelijkertijd is het hard werken en een onregelmatig bestaan. Dat is de schaduwzijde die veel mensen niet direct zien. Er bestaan verschillende soorten stewardessen. Er zijn zowel grondstewardessen als stewardessen die in het vliegtuig werken, het zogeheten cabinepersoneel. Soms worden deze beide taken door dezelfde personen verricht. De leidinggevende van het cabinepersoneel heet purser. Hij of zij stuurt de rest van het cabinepersoneel aan tijdens de vlucht.

Hoe word ik stewardess?

Er worden bepaalde eisen gesteld aan het beroep van stewardess. Dit verschilt per maatschappij, maar in grote lijnen koen deze eisen wel overeen. Zo moet een stewardess minimaal 18 tot 21 jaar oud zijn. Ook worden er eisen gesteld aan het opleidingsniveau. Een stewardess moet meestal een havodiploma of mbo-opleiding afgerond hebben. Verder moet een stewardess meestal minimaal Engels en daarnaast een andere taal spreken. Ook mag een stewardess niet langer dan 1.90 meter lang te zijn en niet te breed. Daarnaast worden er ook eisen gesteld aan het uiterlijk. Zo mag een stewardess geen zichtbare tatoeages hebben en bijvoorbeeld ook geen neuspiercings. In het verleden zijn wel verschillende rechtszaken geweest rondom incidenten, maar doorgaans werd in dat geval de vliegmaatschappij in het gelijk gesteld. Een andere eis die gesteld wordt is dat de stewardess op maximaal 60 minuten reizen van de basis-luchthaven moet wonen. Dit is zodat zij snel ter plekke moet zijn wanneer zij voor een reserve-dienst staat ingeboekt. Als laatste mag een stewardess niet over een strafblad beschikken. In dat geval zou zij bepaalde landen, zoals de Verenigde Staten, niet in komen.

Werken als stewardess

Er worden door verschillende instituten wel vooropleidingen aangeboden voor het beroep van stewardess. Kandidaten die deze cursussen volgen hebben wel een betere kans aangenomen te worden. Er is altijd wel veel belangstelling als er stewardessen worden gezocht. Zeker in tijden van crisis is de concurrentie groot. In tijden van crisis vliegen er namelijk minder mensen en zijn er dus ook minder stewardessen nodig. Elke luchtvaartmaatschappij biedt ook interne cursussen aan. Deze duren doorgaans vier tot zeventien weken. Bij elke maatschappij bestaat deze cursus uit dezelfde onderdelen. Zo is er aandacht voor noodsituaties, brandveiligheid, EHBO en evacuatieprocedures. Ook krijgen stewardessen training in hoe zij om moeten gaan met lastige passagiers.

Voordelen en nadelen aan het beroep van stewardess

Er zitten bepaalde voordelen aan het beroep van stewardess. Zo ziet zij veel van de wereld en kan soms tegen lage kosten familie of partners mee laten vliegen. Tegelijkertijd zitten er ook veel nadelen aan. Zo is het hard werken in een kleine ruimte met soms lastige passagiers. In een vliegtuig is het niet mogelijk om je zomaar terug te trekken. Ook kost het veel energie om constant vriendelijk te moeten zijn. Verder zijn er ook bepaalde gezondheidsproblemen. Vaak is de lucht erg droog en kunnen stewardessen last krijgen van slaapstoornissen door de vele jetlags. In de regelgeving wordt er wel altijd rekening mee gehouden dat stewardessen een verplicht aantal rusturen hebben. Ook is het vaak ingrijpend voor de familie omdat de stewardessen een onregelmatig leven leiden. Het salaris van een stewardess is ook goed. Dit komt mede door de onregelmatigheidstoeslagen. De meeste Nederlandse stewardessen werden voor maatschappijen als Easyjet, KLM, Transavia en Arkefly.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Steward_(luchtvaart)

Reageer op het artikel "Werken als stewardess"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 24-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!