InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > De NAVO / NATO: Noord-Atlantische Verdragsorganisatie

De NAVO / NATO: Noord-Atlantische Verdragsorganisatie

De NAVO / NATO: Noord-Atlantische Verdragsorganisatie De NAVO, ook wel bekend als de NATO of OTAN, is een militair bondgenootschap dat bestaat uit landen binnen het Noord-Atlantische gebied. De voornaamste doel van de NAVO is het handhaven van de veiligheid en vrijheid van de lidstaten door middel van militaire en politieke maatregelen. De NAVO speelt een belangrijke rol in het handhaven van vrede in de internationale gemeenschap.

Wat is de NAVO?

De Noord-Atlantische Verdragsorganisatie is een internationale organisatie, opgericht in 1949 door 12 landen. Het is een intergouvernementele organisatie dat is opgericht in kader van het Noord-Atlantische Verdrag dat in Washington in 1949 werd getekend. Het hoofdkwartier van de NAVO is Brussel. Tot 1967 was Parijs het hoofdkwartier van de NAVO, echter Frankrijk begon zich in deze periode te onttrekken van de NAVO. Hierdoor werd Brussel het hoofdkwartier van de NAVO. Het werd aanvankelijk gecreëerd vanwege de communistische landen in het Oostblok. In 1955 werd de Warschaupact gecreëerd als tegenkracht tegen de militair bondgenootschap van de NAVO landen. Echter, de NAVO was niet alleen opgericht vanwege de Sovjet-Unie en de Containment-politiek. Het was namelijk ook belangrijk om het ontstaan van een nieuwe Wereldoorlog te verhinderen. Het ontstaan van een militair bondgenootschap zou helpen dit te verhinderen.

Het doel van de NAVO

Het Noord-Atlantische Verdrag bestaat uit 14 artikelen. Het belangrijkste artikel hiervan is artikel 5. Artikel 5 stelt dat een aanval op een van de NAVO lidstaten zal worden beschouwd als een aanval op alle NAVO landen. De NAVO lidstaten zullen in dat geval de aangevallen partij of partijen bijstaan. Sinds de val van de Sovjet-Unie in 1991 is de doelstelling van de NAVO lidstaten enigszins hervormd. De samenwerking is voornamelijk gericht op de bescherming van de lidstaten tegen moderne dreigingen. De NAVO richt zich ook op operaties en doelstellingen buiten het Noord-Atlantische gebied. Ze zijn namelijk ook actief in Afrika en Azië. Men kan hierbij ook denken aan humanitaire- en veiligheidsmissies op een internationale level. Zij werken hierbij samen met diverse internationale organisaties, zoals de VN en de Europese Unie. Daarnaast probeert de militair bondgenootschap ook een meer politiek karakter te ontwikkelen. De belangrijkste taken van de NAVO zijn:
  1. Crisis Management
  2. Collectieve verdediging
  3. Coöperatieve veiligheid

Uitbreiding van de NAVO

De basis voor de uitbreiding van de NAVO naar het Oosten werd tijdens de top van Londen in 1990 gelegd. De NAVO besloot namelijk toen diverse samenwerkingen met de landen van het ontbindende Warschaupact aan te gaan. Dit leidde tot initiatieven, zoals de Noord Atlantische Samenwerkingsraad (1991), de Euro-Atlantische Partnerschapsraad (1997) en het Partnerschap voor de Vrede (1994). De Baltische landen en de voormalige Warschaupactlanden en Sovjetrepublieken zijn lid van deze initiatieven. De NAVO zag deze initiatieven en de uitbreiding van de NAVO naar het oosten als een methode om de stabiliteit en vrede in Europa te garanderen. Daarnaast was het ook een methode om een toekomstig agressief Rusland in te dammen. Rusland zag de uitbreiding van de NAVO als een affront.

Inmiddels zijn de volgende landen lid van de NAVO:
  • België, Canada, Denemarken, Frankrijk, IJsland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Portugal, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten (1949)
  • Griekenland en Turkije (1952)
  • Duitsland (1955)
  • Spanje (1982)
  • Tsjechië, Hongarije en Polen (1999)
  • Bulgarije, Estland, Letland, Litouwen, Roemenië, Slowakije en Slovenië (2004)
  • Albanië en Kroatië (2009)

Werken bij de NAVO

Er zijn diverse NAVO-instellingen waar men zou kunnen werken. Een aantal hiervan zijn gelegen in Nederland en België. De NAVO neemt mensen vast, tijdelijk en op contractbasis aan. Daarnaast zoekt de NAVO ook naar stagiairs en freelancers. Iedereen die voor de NAVO wil werken, kan solliciteren via de online vacaturebank van de NAVO. Het sollicitatieformulier is beschikbaar in het Frans en het Engels. Indien u solliciteert in een andere taal zal u niet in aanmerking komen. U moet er wel rekening mee houden dat u een strenge selectieprocedure zal ondergaan.

Instellingen gelegen in Nederland en België zijn:
  • Brussel: International Staff of NATO, International Military Staff, NATO Standardization Agency en NATO Communications and Information Agency.
  • Shape, Mons: NATO Communications and Information Agency en Allied Command Operations
  • Glons: NATO Programming Centre
  • Brunssum: NATO AEW&C Programme Management Agency en Allied Joint Force Command Brunssum
  • Den Haag: NATO Communications and Information Agency
© 2014 - 2019 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De NAVO: Noord-Atlantische VerdragsorganisatieDe NAVO: Noord-Atlantische VerdragsorganisatieDe Noord-Atlantische Verdragsorganisatie, afgekort tot NAVO, is een militair verband tussen 28 landen van Noord-Amerika…
Het nieuwe hoofdkwartier van de NAVOHet nieuwe hoofdkwartier van de NAVODe Noord-Atlantische VerdragsOrganisatie - NAVO - bouwt tegen 2015 een gigantisch nieuw hoofdkwartier in Brussel. Op één…
Het ontstaan van de ISAF missie in AfghanistanHet ontstaan van de ISAF missie in AfghanistanNa een oorlog om Afghanistan te bevrijden van het Taliban regime, moest het verwoeste land ondersteund worden in de wede…
Beleggen: investeren in appartementen voor expats in BrusselBeleggen: investeren in appartementen voor expats in BrusselWil je investeren in een appartement voor expats in Brussel met een hoog potentieel rendement? Dan is het vastgoedprojec…
Internationale organisatiesInternationale organisatiesEen internationale organisatie is een aaneengesloten collectief van ten minste drie landen met een bepaald doel. De lids…
Bronnen en referenties
  • http://www.nato.int/

Reageer op het artikel "De NAVO / NATO: Noord-Atlantische Verdragsorganisatie"

Infoteur: Fenrir
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!