InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > De bijnamen van de Nederlanders

De bijnamen van de Nederlanders

De bijnamen van de Nederlanders Nederlanders hebben een aantal bijnamen in het buitenland. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld kaaskoppen. Sinds wanneer en waarom worden Nederlanders kaaskoppen genoemd? Hoe staat het met de spreekwoordelijke Nederlandse gierigheid? Going Dutch is niet voor niets de Amerikaanse uitdrukking voor het delen van de rekening. Dankzij de sport weten ze wereldwijd dat Nederlanders iets hebben met de kleur oranje, maar waarom?

Kaaskoppen

De naam kaaskoppen voor de Nederlanders is verzonnen door de Belgen in 1830. De Belgen wilden zich afscheiden van Nederland en de Belgische Opstand brak uit. De Nederlanders staan al eeuwenlang bekend als goede kaasmakers en vooral kaas eters, vandaar dat de Belgen toen deze scheldnaam voor de Nederlanders bedachten. De boterham met kaas was in de middeleeuwen al een gebruikelijke maaltijd, vooral voor het ontbijt.

Gierige Nederlanders

Nederlanders staan in het buitenland bekend als gierige, bekrompen mensen die weinig de deur uit komen. Dutch treat (iedereen moet voor zichzelf betalen), going Dutch (we delen de rekening), Dutch generosity (gierigheid), Dutch Party (een feest waarbij de gasten zelf eten en drinken meenemen) zijn wereldwijd bekende uitdrukkingen. Wij Nederlanders noemen een Dutch Party gek genoeg een American Party. Ook de moppen van onze zuiderburen over Nederlanders gaan vaak over onze gierigheid. „Wie hebben het koperdraad uitgevonden? Twee Nederlanders die samen aan een cent trokken.”

Deze Engelse uitdrukkingen met het woord Dutch erin zijn de hele wereld overgegaan, zonder dat ze daadwerkelijk iets over de Nederlanders zeggen. Ze stammen uit de tijd dat Engeland en Nederland beiden zeevarende naties waren en deze landen elkaar fel beconcurreerden. De Engelsen kennen nog veel meer denigrerende uitdrukkingen over de Nederlanders, denk aan:
  • Dutch Widow - prostitué
  • Dutch Wife - opblaaspop
  • Double Dutch - zowel de pil als het condoom gebruiken
  • Dutch Courage - moedig tijdens dronkenschap
  • Dutch Feast - feest waarbij de gastheer als eerst dronken wordt
  • Dutch Blue - zo dronken dat je een dag later niet meer weet wat er gebeurd is
  • Dutch Concert - het lawaai wat geproduceerd wordt door dronken mensen
  • Dutch headache - een kater

Vooral in Amerika worden dergelijke uitdrukkingen veel gebruikt, overgenomen van de Engelsen. In Amerika bestaat veel verwarring over het verschil tussen Nederlanders en Duitsers, zodat deze uitdrukkingen net zo makkelijk met Duitsers als met Nederlanders worden geassocieerd.

Nederlanders en oranje

Dankzij de sport wordt ook de kleur oranje in het buitenland geassocieerd met Nederland. Wat die Nederlanders hebben met de kleur oranje is hun niet duidelijk en sommige Nederlanders komen ook niet verder dan het verband met Willem van Oranje. Hoe zit het nu precies met Nederlanders en de kleur oranje? Willem van Oranje erfde in 1544 van zijn neef Rene van Chalon het franse prinsdom Orange. Dit werd hierdoor de oorlogskleur tijdens de Nederlandse onafhankelijkheidsoorlog tegen Spanje (1568 - 1648) en sindsdien is de kleur oranje altijd onverbrekelijk verbonden gebleven met de Nederlanders. Ten tijde van de tachtigjarige oorlog was onze vlag ook oranje-wit-blauw. De kleur oranje stond voor verzet en vrijheid. De huidige vlag met de kleuren rood-wit en blauw stamt uit 1937.
Gerelateerde artikelen
Dutch treat: het woord ‘Dutch’ in de Engelse taalHet ieder voor zich betalen bij een gezamenlijk etentje noemt men in het Engels 'Dutch treat'. In de Engelse volksmond z…
De taal van de AmishDe taal van de AmishDe Amish zijn een groep christelijke mensen die zich houden aan strenge regels. Het geloof ontstond in de zestiende eeuw…
Ex On The Beach Double Dutch 2017Ex On The Beach Double Dutch 2017Ex On The Beach Double Dutch is een Nederlandse variant van het programma Ex On The Beach. Het programma Ex On The Beach…
Goedkoop vliegen met Corendon Dutch AirlinesGoedkoop vliegen met Corendon Dutch AirlinesCorendon Airlines was al een bekende naam en sinds 2010 kan Corendon Dutch Airlines daar aan worden toegevoegd. Deze Ned…
Dutch Design Week 2018: tickets en tijdenVan 20 tot en met 28 oktober 2018 wordt in Eindhoven de Dutch Design Week georganiseerd. Tijdens dit evenement vinden er…
Bronnen en referenties
  • http://www.bma-ergonomics.com/blog/oranje-boven/

Reageer op het artikel "De bijnamen van de Nederlanders"

Reactie

Hans, 15-11-2014 01:08 #1
In het artikel staat als laatste zin vermeld dat de huidige vlag van 1937 stamt. dat zou kunnen, maar in combinatie met de voorgaande zin lijkt het alsof we tot die tijd een Oranje-witte-vlag hebben gehad.
Echter als ik het goed heb is dat ergens in 1600 al veranderd naar een rood-wit-blauwe vlag in de tijd van de zeven provincien.

Daar zou ik nog maar eens een encyclopedie op naslaan Reactie infoteur, 18-11-2014
De oude rood/wit/blauwe vlag werd in de tijd van Willem van Oranje oranje/wit/blauw omdat de geuzen Willem van Oranje wilden steunen in de strijd. Deze geuzenvlag werd de officiële vlag van Nederland en pas in 1937 werden de kleuren weer rood/wit/blauw. Inderdaad was er voordien ook een rood/wit /blauwe vlag.
In het artikel over de Nederlandse vlag hier bij InfoNu staat de volledige geschiedenis, mocht u hierin interesse hebben.

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 06-07-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 1
Schrijf mee!