MH370: Een tijdlijn van alle gebeurtenissen

MH370: Een tijdlijn van alle gebeurtenissen Op 8 maart 2014 verdween Malaysia Airlines van de radar. Tot op heden is er nog geen wrak gevonden. Ook zijn er geen lichamen gevonden. Dit was wel het geval in 2009 toen een toestel van Air France neerstortte in de zee. Herhaalt de geschiedenis zich en zal het toestel van Malaysia Airlines ook gevonden worden? Of zal er nooit ontdekt worden wat er precies is gebeurd? In dit artikel is chronologisch weergegeven hoe de zoektocht en het onderzoek heeft plaatsgevonden en eind 2016 nog steeds niet is afgerond. *De informatie over het verloop van de vlucht die beschreven staat in het kopje '8 maart 2014 00:41 uur t/m 08.11' uur is gebaseerd op informatie die pas later is ontdekt. Deze informatie was niet op de dag zelf (8 maart 2014) beschikbaar.

De vlucht

8 maart 2014 uur

00:41 uur
Het toestel van Malaysia Airlines met vluchtnummer MH370 vertrekt om precies 00:41 van het vliegveld van Kuala Lumpur. Er zijn in totaal 239 mensen aan boord. Het toestel is een week ervoor als ‘in orde’ beoordeeld na een controle. De piloot is een ervaren gezagvoerder met meer dan 10.000 vlieguren.

00:50 uur – 01:29 uur
Het ACARS-systeem wordt handmatig uitgeschakeld. Het exacte tijdstip is onbekend, maar een schatting geeft aan dat het tussen 00:50 en 01:29 uur moet zijn gebeurd. Het systeem is niet zomaar uit te schakelen. Het heeft ervaring en kennis nodig om met dit systeem te werken. Het is waarschijnlijk uitgeschakeld door een ervaren persoon, mogelijk de piloot. Het ACARS-systeem houdt alle informatie en handelingen bij die de piloot en copiloot verrichten.

01:30 uur
De transponder wordt om half twee ’s nachts uitgeschakeld. De transponder geeft de hoogte, snelheid en identificatie van het toestel door aan de radar. De transponder kan door middel van een druk op één knop worden uitgeschakeld.

02:40 uur
Iets voor drie uur ’s nachts is er op een militaire radar een signaal opgevangen. Het toestel vloog over een klein eiland in de Straat van Malacca. Dit is ver uit de koers.

08.11 uur
Het allerlaatste contact met vlucht MH370 was om 08.11 uur. Er werd vanuit het toestel contact gelegd. Doordat de communicatiesystemen waren uitgeschakeld, kon er geen contact worden gelegd. Het feit dat het toestel tot ruim 8 uur in de ochtend heeft doorgevlogen kan het verder door zijn gevlogen over de Indische oceaan dan gedacht.

De zoektocht

8 maart 2014

Interpol bevestigt dat twee personen aan boord hebben gezeten die met een vals paspoort aan boord zijn gekomen.

9 maart 2014

Eerdere speculaties dat het toestel zou zijn omgekeerd voordat het van de radar verdween blijken niet te kloppen. De radar geeft aan dat het vliegtuig zich niet aan de geplande route heeft gehouden.

10 maart 2014

Het toestel kan niet in de lucht uit elkaar zijn gevallen. Dat is de conclusie van onderzoekers van de Verenigde Staten. Inmiddels zijn zeven landen aan het zoeken naar het toestel.

11 maart 2014

De twee passagiers met een gestolen paspoort blijken twee jonge immigranten te zijn. Eén van de heren werd in Frankfurt opgewacht door hun moeder.

12 maart 2014

Het zoekgebied van de zoektocht wordt uitgebreid. Niet alleen in de zeeën rondom Maleisië wordt gezocht, maar ook de Straat van Malakka en de Indische Oceaan worden toegevoegd.

13 maart 2014

Inmiddels worden vele speculaties losgelaten. Een kaping is hetgeen waar mensen het bangst voor zijn. De enige objectieve informatie die op 13 maart zich bijvoegt bij de rest is dat een Chinees satellietbeeld laat zien dat er in de Zuid-Chinese zee een drijvend wrak te zien is. Het is niet bekend of het om MH370 gaat. Na een uitgebreide zoektocht slaagt Vietnam er niet in het wrak te vinden.

Daarnaast zeggen luchtvaartexperts dat het toestel misschien nog 4 uur door heeft gevlogen na het laatste contact.

14 maart 2014

Een satellietbedrijf vermeldt dat zij signalen hebben ontvangen die 100% van vlucht MH370 afkomstig is. Dit signaal is vijf uur na het opstijgen van het toestel ontvangen. Door deze informatie wordt de zoektocht in alle gebieden stopgezet, behalve die in de Indische Oceaan. Hier wordt inmiddels door 15 landen met meer dan 40 schepen en vliegtuigen gezocht naar het verdwenen toestel.

15 maart 2014

In een persconferentie door de Maleisische autoriteiten wordt bevestigd dat het communicatiesysteem bewust is uitgezet. Tevens is het vliegtuig opzettelijk verkeerd gevlogen. De speculaties op een kaping of terroristische actie nemen toe. De woningen van de piloten, Zaharie Ahmad Shah en Fariq Abdul Hamid, worden doorzocht.

16 maart 2014

Eén van de piloten, Zaharie Ahmad Shah, heeft een foto in zijn appartement liggen waarin hij te zien is met een T-shirt, bedrukt met de tekst ‘Democracy is Dead’. Ook wordt in zijn woning een vluchtsimulator aangetroffen. Het aantal deelnemende landen aan de zoektocht is gestegen naar 25

17 maart 2014

De eerder gevonden vluchtsimulator mist een aantal bestanden. In de week voor vlucht MH370 zijn er een onbekend aantal documenten verwijderd.

18 maart 2014

De inwoners van China en de regering zijn erg ontevreden over het verloop van het onderzoek. Er zou te weinig informatie worden bevestigd. De Chinezen zijn boos en dreigen in hongerstaking te gaan. De Chinese regering stemt hier stilzwijgend in mee, zij voeren namelijk geen actie uit om deze hongerstaking te voorkomen.

19 maart 2014

De FBI sluit zich aan bij de zoektocht. Zij nemen harde schrijven van de piloten in beslag om deze te analyseren.

20 maart 2014

Een opmerkelijke waarneming wordt gedaan voor de Australische kust. Er worden verschillende wrakstukken van verschillende grote gesignaleerd.

21 maart 2014

De zoektocht naar de wrakstukken levert niks op

22 maart 2014

Opnieuw worden drijvende wrakstukken gezien op satellietbeelden.

23 maart 2014

Een Franse satelliet ziet ook wrakstukken in de Indische Oceaan, voor de Australische kust.

24 maart 2014

Ondanks dat er nog geen wrakstuk of lichamen gevonden zijn, wordt er toch een persconferentie gegeven. Hierin wordt vermeld dat er niet meer getwijfeld wordt over de status van de passagiers, maar dat deze zeker weten zijn overleden. Alle deelnemende partijen bevestigen dit.

25 maart 2014

De dag na de persconferentie worden nabestaanden een compensatie van 5000 dollar aangeboden per passagier. In totaal zijn er 239 passagiers omgekomen.

26 maart 2014

De foto’s van de Franse satelliet worden vrijgegeven. Ruim 122 voorwerpen zijn hierop te zien. De voorwerpen moeten gelegen zijn in een gebied dat ruim 2500 kilometer voor de kust van Perth ligt. Het zoekgebied wordt verkleind tot alleen dit deel van de Indische Oceaan. Australië neemt de leiding in deze zoektocht.

27 maart 2014 – 4 april 2014

De zoektocht wordt vanaf 27 maart vooral gericht op het vinden van de zwarte dozen. Deze dozen zijn de enige kans op het erachter kunnen komen wat er precies is gebeurd. Aangezien zwarte dozen maar een beperkte tijd signalen uitzenden (30 dagen), begint de tijd te dringen.

5 april 2014

Een Chinees schip vangt een signaal op. Het is niet zeker of het signaal van de zwarte dozen uit het toestel van MH370 komt.

6 april 2014

Een dag later vangt ook een Australisch schip een signaal op. Dit zijn hoopgevende berichten, alleen zit er ook een nadeel aan. De schepen kunnen een signaal ontvangen van een zwarte doos die 200 kilometer verderop ligt. Het zoekgebied is wel kleiner, maar alsnog immens groot.

10 april 2014

4 dagen later is er nog steeds niks gevonden. Wel wordt er opnieuw een signaal ontvangen door een Australisch vliegtuig dat meedoet aan de zoektocht

11 april 2014

Het zoekgebied wordt verkleind naar 58.000 vierkante kilometer (ongeveer 1,5 keer zo groot als Nederland)

14 april 2014

Australië stopt met het zoeken naar signalen van de zwarte doos. Er is al dagen geen signaal meer opgepikt. De kans is zeer sterk aanwezig dat de batterijen leeg zijn. Wel wordt er met ander apparatuur gezocht naar het toestel. Dit zijn apparaten die de bodem scannen.

15 april 2014

Een Amerikaanse mini-onderzeeër breekt de zoektocht af. De onderzeeër ging door zijn maximale dieptepunt heen. Hierdoor gaat er automatisch een proces in werking waarbij de onderzeeër naar boven schiet boven water. De gegevens van de onderzeeër worden bekeken en geanalyseerd. Het is de bedoeling dat de zoektocht zo snel mogelijk wordt hervat.

4 mei 2014

Een groep terroristen wordt gearresteerd. In totaal zijn elf verdachten aangehouden. Sommige ondervraagden geven toe al plannen te hebben gemaakt voor aanslagen in Maleisië. Geen van hen geeft toe dat deze plannen te maken hebben met het vermiste toestel

Hervatten zoektocht

In begin oktober 2014 werd de zoektocht naar het vermiste toestel hervat. Drie grote schepen, waarvan één Nederlands, zoeken tot oktober 2015 naar enig signaal van het toestel. Dit gebeurt ongeveer 1800 kilometer ten westen van Australië. Het zoekgebied beslaat 160.000 vierkante meter.

MH370: updates in 2016

  • Maart: De aangespoelde wrakstukken in 2015 in Mozambique zijn van vlucht MH370.
  • Mei: Delen van een linkervleugel spoelen aan bij Mauritius.
  • Juni: Wrakstukken spoelen aan bij Madagaskar. Een groot deel van een vleugel spoelt aan in Tanzania.
  • Juli: Op de computer van de piloot wordt een programma gevonden waarin een gesimuleerde vlucht wordt weergegeven. Deze vlucht eindigt met een landing ver in de Indische Oceaan. De vondst van dit programma wekt de geruchten en vermoedens weer op dat de piloot aan zelfdoding heeft gedaan.
  • Augustus: De gevonden wrakstukken uit juni zijn geïdentificeerd en met 100% zekerheid van vlucht MH370. En worden meer gegevens gevonden voor de theorie dat het vliegtuig gecontroleerd in zee is gestort. Vooral de gegevens over de snelheid waarmee het vliegtuig in zee is gestort, maken de vermoedens van zelfdoding door de piloot sterker.
  • September: Opnieuw brokstukken in Tanzania en Mozambique gevonden. Beide zijn van MH370.
  • Oktober: De aangespoelde delen in Mauritius zijn voor 100% zekerheid van MH370.
  • November: Het onderzoeksteam komt met een nieuw rapport. Hoofdpunten uit dit rapport zijn dat er met zekerheid kan worden vastgesteld dat het vliegtuig geen brandstof meer had en met hoge snelheid in zee is gestort. Onduidelijk blijft of het vliegtuig nog enige tijd heeft 'gezweefd'. Een vliegtuig als dat van vlucht MH370 kan zonder brandstof en geen buitengewone weersomstandigheden of condities makkelijk nog 20 minuten zweven. Met de snelheid waarop MH370 vloog zou dit een afstand zijn van 200 tot 250 kilometer. Dit zou het zoekgebied ernstig vergroten. Het onderzoeksteam stelt dat in januari 2017 het zoekgebied van 120.000 vierkante meter volledig doorzocht zal zijn.

In onderstaande afbeelding zijn de locaties weergegeven van wrakstukken (rood), de laatst bekende radar-locatie (oranje) en de laatst bekende data (geel). Het blauwe deel geeft het zoekgebied weer.



Huidige statussen, resultaten en overige informatie

Gebaseerd op informatie uit dit artikel.
  • Vliegtuigmaatschappij: Malaysia Airlines
  • Vluchtnummer: MH370
  • Vertrekplaats: Kuala Lumpur
  • Aankomstplaats: Beijing
  • Piloten: Zaharie Ahmad Shah en Fariq Abdul Hamid
  • Status: Neergestort
  • Waar: Waarschijnlijk in de Indische Oceaan, ten hoogte van Perth
  • Wanneer: Op 8 maart 2014, na 08:11
  • Overlevenden: Nee
© 2014 - 2020 Vanzadelhoff, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2014Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2014In het jaar 2014 vonden een paar crashes plaats die weken lang het nieuws beheersten. Malaysian Airlines verloor twee to…
Recht van consument bij vliegvakantieRecht van consument bij vliegvakantieNederland gaat massaal op vakantie. Lekker met het vliegtuig naar uw vakantiebestemming. Maar stel dat er op het vliegve…
Toerisme Kuala Lumpur: informatie voor de toeristenToerisme Kuala Lumpur: informatie voor de toeristenGa je op reis naar Kuala Lumpur? Dat is een echte aanrader! Het is de hoofdstad van Maleisië en een supermoderne stad. O…

Sociale gevolgen 9/11De terroristische aanslagen op de Twin Towers zijn niemand ontgaan. Honderdduizend Amerikanen hebben de aanslagen zien g…
Holland Heineken House (HHH)Holland Heineken House (HHH)Met maar liefst 12 succesvolle edities is het Holland Heineken House inmiddels een begrip geworden. Nee, niet alleen in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikimediaImages, Pixabay
  • http://www.vlucht-vertraagd.nl/nieuws/2014/03/28/vermiste-malaysia-airlines-vlucht-mh370-een-tijdlijn/

Reageer op het artikel "MH370: Een tijdlijn van alle gebeurtenissen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Vanzadelhoff
Laatste update: 04-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!