InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Wat waren de provo's

Wat waren de provo's

Wat waren de provo's Provo is een beweging die in de jaren ’60 in ontstaan. De provo werd in 1965 opgericht door onder meer Roel van Duijn (filosoof), Rob Stolk (drukker), Luud Schimmelpennink (uitvinder) en Robert Jasper Grootveld (kunstenaar). De naam provo was afgeleid van het woord provoceren, dit betekent gezag.

Provo’s in het algemeen

Provo is een beweging die in de jaren ’60 in ontstaan. De provo werd in 1965 opgericht door onder meer Roel van Duijn (filosoof), Rob Stolk (drukker), Luud Schimmelpennink (uitvinder) en Robert Jasper Grootveld (kunstenaar). De naam provo was afgeleid van het woord provoceren, dit betekent gezag. De provo’s waren vooral jongeren die de oorlog en de armoede van de jaren ’30 en ’40 niet hadden meegemaakt. De provo’s waren in het algemeen geweldloos, maar waren wel vooral jongeren die in actie kwamen. Verder hadden ze ook een blad/tijdschrift, de naam van dit blad/tijdschrift is Provo. Ze waren tegen het kapitalisme en de consumptiemaatschappij, een `consumptiemaatschappij` is een samenleving waar vrije tijd wordt gebruikt om goederen te kopen, om daarover na te denken en om te pronken met de aangeschafte goederen. Verder waren ze ook tegen het gezag van de politie/overheid.

Welke oorzaken en omstandigheden hebben geleid tot het ontstaan van Provo?

In de jaren ’60 waren de jongeren niet gewend aan de armoede/de oorlog, ze hadden dit niet mee gemaakt en hadden geen begrip voor hun ouders. Steeds meer jongeren begonnen zich te verzetten tegen het kapitalisme en de consumptiemaatschappij. De jongeren hadden steeds meer kritiek op de USA, die waren erg kapitalistisch. De ouders hadden begrip voor de USA, dus ze hadden geen kritiek op het kapitalistische. De kritiek van de jongeren werd vergroot door de oorlog in Vietnam. Door de televisie konden ze meemaken wat er echt gebeurde in de oorlogen, dit heeft veel uitgemaakt in de ideeën tegen oorlogen enz.

De provo is ontstaan in 1965 in Amsterdam door de student Roel van Duyn en Robert Jan Grootveld, de naam provo komt van het woord provoceren. Zij waren teleurgesteld in de anti atoombomacties en hij bedacht een groep die zowel aan sluiting had met verondersteld doelloze maar tot actie bereide jongeren. De belangrijkste twee oorzaken van het ontstaan van de provo’s waren een nieuwe jongerencultuur en mensen die waren georiënteerd op trendgevoelig en internationale mensen, zoals jonge kunstenaars en intellectuelen.

Enkele andere belangrijke redenen is dat de jongeren anders keken op de welvaart dan de mensen die de oorlog meemaakten, zij wilden verder met het ontwikkelen van de welvaart en de ouderen waren alleen blij als de welvaart beter werd en niet per se met het ontwikkelen van de welvaart. Verder waren de provo’s geweldloos, vooral demonstraties, en voor het provoceren van gevestigde autoriteiten. Ze hadden allerlei ideeën om de samenleving te veranderen na hun ideeën. Voor hun ideeën gebruikten ze een andere verslaving als voorbeeld roken, zij wilden van de verslaving voor kapitalisme afkomen. Verder brachten ze kranten uit om hun ideeën te delen met de samenleving/bevolking. De provo’s werden vooral belangrijk voor de veranderingen in de samenleving.

Wat zijn de bekende daden/acties die de provo’s hebben uitgevoerd?

De provo-idealen zijn terug te vinden in een paar belangrijke kenmerken:
  • Oorlog en geweld, ze dachten dat geweld alleen voor mensen waren die willen heersen over anderen.
  • Consumptiemaatschappij, ze vergeleken dit met de verslaving roken. Ze vonden dat mensen dingen moesten steunen die echt goed waren zoals milieuorganisaties en sinterklaas, andere mensen belangrijker vinden dan jezelf.
  • Milieu, ze waren tegen luchtvervuiling en afvallozing. Ze wouden de natuur intact houden.
  • Monarchie, ze waren tegen het koningshuis. Dit moest volgens de provo’s moeten worden afgeschaft.

Ik heb de acties/daden verdeeld in een paar groepen zoals je hier boven ziet. Ik geef bij elk deel een paar bekende acties/daden.

Oorlog

  • De provo’s probeerden de Amerikaanse ambassade binnen dringen omdat ze tegen de oorlog in Vietnam waren.
  • Ze staken Amerikaanse vlaggen in brand, de redenen was dat ze tegen de oorlog in Vietnam waren.
  • Ze protesteerden tegen een mensen die het Duitse leger hadden gesteund en niet opkwamen voor de Nederlandse burgers.

Consumptiemaatschappij

  • Witte Huizenplan, de huizenprijzen waren hoog en er stonden veel woningen vrij. Ze kraakten deze woningen en gingen er zelf in wonen.
  • Witte Kinderplan, ze wouden dat kinderen meer gingen buitenspelen i.p.v. dat ze voor de televisie gingen zitten.

Milieu

  • Witte Fietsenplan, ze wouden dat iedereen een fiets tot hun beschikking hadden en dat hierdoor mensen de auto lieten staan zodat er minder luchtvervuiling was. De gemeente stemde ermee in en zette een aantal fietsen in de binnenstad.

Monarchie

  • Er werd geprotesteerd tegen de komst van Claus, omdat hij een Duitser was en ze waren tegen Duitsers.
  • Ze waren tegen het koningshuis, ze vonden dat Nederland meer een republiek vormden.
  • Tijden het huwelijk van prinses Beatrix en prins Claus gooiden ze rookbommen in de Raadhuisstraat.

Doordat ze snel al hun doelen hadden bereikt werd de beweging al in 1967 opgeheven.
© 2011 - 2019 Nokkos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat gebeurde er in 1965?1965 was het jaar dat Prinses Beatrix haar verloving met Claus von Amsberg bekend maakte. Veronica zendt voor het eerst…
Yves Rocher en de kruidenHet is jaren geleden dat ik ontdekte dat zelfs cosmetica-giganten zoals Ives Rocher blijkbaar in planten geïnteresseerd…
Vrouwen moesten stoppen met werken als ze moeder werdenVrouwen moesten stoppen met werken als ze moeder werdenDe generatie van het begin van de 21ste eeuw weet niet beter. Je kiest bewust voor het moederschap en je bent dankbaar d…
Moederschap door de jaren en eeuwen heenmijn kijk opMoederschap door de jaren en eeuwen heenMoeder zijn in de jaren 50 van de 20ste eeuw is zo heel anders dan in de 21ste eeuw. Een wervelende, bewegende en levend…
De geitenwollen sok: de sok, de sik en het symboolDe geitenwollen sok: de sok, de sik en het symboolDe drie betekenissen van 'De geitenwollen sok' lijken op de verste verten niet op elkaar. Wel leuk om ze even te bekijke…

Reageer op het artikel "Wat waren de provo's"

Infoteur: Nokkos
Laatste update: 04-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Schrijf mee!