InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Gevaren van drugs

Gevaren van drugs

Drugsgebruik is niet alleen slecht voor jezelf maar ook voor je omgeving. Er zijn veel verschillende soorten drugs op de markt. Drugsgebruik kan vooral bij jongeren voor veel problemen zorgen. Het zorgt ervoor dat je op jong leeftijd al crimineel gedrag gaat vertonen.

Welke soorten drug zijn er?

Je kunt de soorten drug verdelen in twee groepen. Softdrug en harddrugs. Softdrugs kun je aan verslaafd raken maar dat hoeft niet. Bij harddrug raak je heel erg verslaafd en moet je meestal naar een afkik kliniek. Harddrug is lichamelijk en geestelijk heel erg schadelijk en softdrug is meestal alleen lichamelijk schadelijk. Hangt af van de mate waarvan je het gebruikt.

Softdrugs horen bij het rijtje genotsmiddelen. Daaronder verstaan we alcohol, sigaretten en koffie (met cafeïne). Het is slecht voor je lichaam, kan veel schade aanbrengen en je kunt eraan verslaafd raken. Dus voorkom of gebruik in mate.
Onder softdrugs verstaan we: Cannabis, marihuana en GHB

  • Cannabis zorgt voor Rode ogen, versnelde hartslag, warme of koude handen en voeten, droge mond, verslapping spieren, zin in eten, slappe lach, slaperigheid, versterking van de stemming die de gebruiker al heeft, stoornis van het korte-termijngeheugen, intensere beleving van kleuren en muziek, verandering van de beleving van ruimte en tijd, verhoogde fantasie.
  • GHB zorgt voor Misselijkheid en overgeven, duizeligheid, slap gevoel in de spieren, stuiptrekkingen in ledematen en gezicht, bewusteloosheid, geeft een ontspannen gevoel, tijdelijk geheugenverlies, seksueel stimulerend.
  • Deze drugs worden ook wel als medicijnen gebruikt.

Harddrugs zijn veel slechter en schadelijker. Als je er eenmaal aan begint, is het moeilijk te stoppen. Dit is zowel lichamelijk schadelijk als geestelijk.
Onder de harddrugs verstaan we: Heroïne, cocaïne, amfetamine, XTC en LSD.

  • LSD versterkt bestaande emoties, hallucinatie
  • amfetamine zorgt voor veel energie, zweten meer, hoofdpijn, er kunnen erectieproblemen ontstaan, psychotische stoornissen en het hart, de lever en de nieren problemen ondervinden.
  • XTC is gevaarlijk voor mensen met lichamelijke aandoeningen zoals astma, een zwak hart, een hoge bloeddruk, een leveraandoening,epilepsie of suikerziekte. ook zorgt het voor misselijkheid, stijf gevoel in armen en benen, malen met de kaken, knarsen, hartkloppingen.
  • Heroïne en cocaïne zorgen ervoor dat maken je rustiger. Hierbij verminderen ze de angst, pijn en spanningen.
  • XTC zijn stimulerende middelen en geeft je energie. Het zorgt ervoor dat je actiever word en minder vermoeid. Hierbij krijg je ook meer moed. Dit kan voor meer criminaliteit zorgen.
  • LSD zorgt voor hallucinaties. Je ziet, ruikt, hoort en proeft dingen heel anders dan normaal.

Gevaren in het buitenland

In Nederland mag je één pil, 5 gram hasj of wiet, een halve gram harddrugs. In landen buiten West-Europa is dat heel anders.
Veel toeristen onderschatten het buitenland. Als je in het buitenland opgepakt word, gelden de gevangenisregels van dat land. Er wordt dus geen uitzondering gemaakt, omdat je buitenlander bent. Buiten West-Europa kun je al 2 jaar cel krijgen voor één klap die je hebt gegeven in een gevecht. Voor een jointje roken kun je 12 jaar cel krijgen. In sommige landen zelfs levenslang of de doodstraf. Veel toeristen komen hierdoor in grote problemen.

Wat moet ik dan doen?

Je moet dan zo rustig mogelijk blijven en vooral niet schreeuwen. Als je gaat schreeuwen word de politie alleen maar bozer en kun je in nog grotere problemen. Het is vooral lastig, omdat ze je niet kunnen verstaan en jij hun niet. Je moet dan gewoon meegaan met de politie en wachten op een advocaat. Dus niet bekennen en niet ontkennen, want ze hebben de drug bij jou gevonden.
© 2011 - 2019 Sandradonker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De regels rondom softdrugsDe regels rondom softdrugsNederland heeft een in de wereld uniek beleid wat betreft softdrugs. Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om dru…
Wat zijn softdrugs?Wat zijn softdrugs?In Nederland wordt er wettelijk een onderscheid gemaakt tussen softdrugs en harddrugs. Zo heerst er in ons land een gedo…
Gedoogbeleid: coffeeshops in NederlandIn Nederland zijn er minder drugsproblemen dan in de V.S., Frankrijk, Engeland of Duitsland. Dat komt door het Nederland…
Als je kind gaat experimenteren met drugsAls je kind gaat experimenteren met drugsWat doet het met je als ouder als je ontdekt dat je kind experimenteert met drugs? Denk je als ouder dat experimenteren…
Wat zijn harddrugs?Wat zijn harddrugs?Er zijn twee vormen van drugs. Dit zijn harddrugs en softdrugs. Wat betreft het gebruik van softdrugs heerst er in Neder…
Bronnen en referenties
  • http://mediatheek.thinkquest.nl/~jrc026/softdrugs.htm
  • http://mediatheek.thinkquest.nl/~jrc026/harddrugs.htm

Reageer op het artikel "Gevaren van drugs"

Infoteur: Sandradonker
Gepubliceerd: 27-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!