InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Een gevaarlijke drug: whoonga

Een gevaarlijke drug: whoonga

Whoonga: zo heet de nieuwste drug in Zuid-Afrika. De populariteit van whoonga is zo groot dat aidspatiënten beroofd worden van hun medicatie om de drug aan te maken. De dingen beginnen uit de hand te lopen en voor de straatwerkers is het tegen de bierkaai vechten.

Ontstaan

Whoonga is een drug die ontstaan is uit experimenten van verslaafden die allerlei producten vermaalden met marihuana om een nog sterkere roes te bekomen. Zo bestaat het witte poeder naast daggar (marihuana) uit rattenvergif, schoonmaakmiddel of azijn en wordt het vermalen met aidsremmers. Voor de dealers is het vooral zaak om het volume van het poeder te vergroten om alzo de winstmarge te verbreden. Naar verluidt krijg je na een eerste inname maagpijn, maar het tweede shot bezorgt je een heerlijk, kort maar hevig hallucinerend effect.

Waar wordt hij gebruikt?

De drug is sinds de zomer van 2010 bijzonder populair in oost KwaZula-Natal en meer in het bijzonder in de townships in Durban. Langzamerhand begint whoonga zich echter ook in de rest van Zuid-Afrika te verspreiden.

Wie gebruiken whoonga?

Het zijn vooral jongeren (al vanaf 14 jaar!) die overgestapt zijn van andere drugs naar whoonga vanwege het roeseffect en omdat het stukken goedkoper is. Je betaalt slechts 20 rand of 3 dollar per dosis en het is makkelijk verkrijgbaar. Er zijn zelfs gezondheidswerkers die illegaal verkopen.

Gevaren

Van whoonga kunnen gebruikers moeilijk slapen en eten. Hart- en longfunctie verminderen en bij het plassen kunnen bloedingen optreden. De chronische maagpijn kan slechts verholpen te worden door een nieuwe joint te roken wat de afhankelijkheid vergroot. Tevens treedt er hersenbeschadiging op. Vandaar dat er sprake is van verandering van persoonlijkheid en aanvallen van paranoia. Whoongagebruikers hebben hallucinaties en lopen met zelfmoordneigingen rond. Blijven ze gebruiken loert er levensgevaar temeer dat ze niet weten wat er precies in de drug verwerkt is.

Jacht op aidsremmers

Omdat de daggar met aidsremmers wordt vermalen gaan junkies op zoek naar deze medicatie. Het gevolg is dat aidspatiënten in Zuid-Afrika niet meer veilig zijn. Ze worden bij het verlaten van het ziekenhuis of de apotheek aangevallen en van hun medicatie beroofd. Aan aidspatiënten worden aidsremmers gratis ter beschikking gesteld. Na diefstal kunnen ze eventueel een nieuwe voorraad verkrijgen, maar de voorraad is niet eindeloos! Voor hen is dit dus een ramp. Omdat aidsremmers ook in apotheekkastjes bij de patiënten thuis te vinden zijn, is het aantal inbraken aanzienlijk gestegen.

Project

Er loopt een zogenaamd whoonga-project dat jongeren wil waarschuwen voor de desastreuze gevolgen van de drug en dit reeds van bij de eerste inname. Men probeert de jongeren zo snel mogelijk te benaderen maar de uitzichtloze situatie waarin het merendeel vertoeft, maakt hen meestal voor geen rede vatbaar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een gevaarlijke drug: whoonga"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 25-12-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!