InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Drugs: Risico's en gevaren

Drugs: Risico's en gevaren

Drugs: Risico's en gevaren Als je een bekend jongerenprogramma op de publieke omroep moet geloven is drugs de gewoonste zaak van de wereld. Veel mensen experimenteren met drugs, onder het motto dat je alles een keer moet beleven. En zo wordt drugsgebruik gestimuleerd. Voor groepsdruk ontvankelijke tieners is de drempel laag, vooral op party's waar XTC wacht. Spuiten en slikken is gamen met je psyche. Cool of een fool?

Drugs algemeen

De meeste drugs zijn illegaal en dat is niet voor niets. Effecten van drugs hangen af van meerdere factoren: het lichaamsgewicht, eerder opgedane ervaringen, individuele gevoeligheid, de maaginhoud, de verwachting ervan, iemands omgeving en de ziektegeschiedenis. Beschreven verschijnselen van drugsgebruik kunnen dus steeds verschillen. Levensgevaarlijk wordt het als verschillende drugs met elkaar worden gecombineerd. De kans op onverwachte effecten of versterking van effecten is dan groot. Drugs samen met alcohol is om onvoorspelbare gevolgen eveneens zeer riskant. Gebruikers denken niet aan de lange termijn. Daarom kloppen er regelmatig mensen aan bij verslavingszorg. Dit wegens hardnekkige, medische klachten na gebruik van drugs, of het nu partydrugs is of blowen. In ernstige gevallen kunnen de symptomen ten gevolge van drugsgebruik zelfs jaren duren. In alle gevallen geldt natuurlijk: voorkomen is beter dan genezen!

Risico's en gevaren XTC (MDMA), de 'fake drug'?

Trance en een relaxt gevoel... Je riskeert met XTC echter het volgende: droge mond en keel, stijf gevoel in de kaken en ledematen, knarsetanden en kauwen op tong en wang, verhoogde lichaamstemperatuur en hartslag, zweten en levensgevaarlijke oververhitting, misselijkheid tot braken aan toe, uitdroging, hoofdpijn, duizeligheid, benauwdheid, coördinatieverlies, paniekaanvallen, leverontsteking en leverfalen, visuele hallucinaties, psychoses, hoge bloeddruk, geheugenverlies, nervositeit, onrust, concentratieverlies, watervergiftiging en seksueel falen. De dagen erna zijn eveneens geen kattenpis, vooral niet vanwege de beruchte 'dinsdag-dip': Lusteloosheid, neerslachtigheid, leegte, gedeprimeerdheid, depressiviteit, chagrijnigheid, slaapstoornissen, angst en vatbaarheid voor infecties.

Risico's en downside amfetamine

Amfetamine is een aanslag op de lichamelijke reserves en werkt verslavend omdat de ontwenningsverschijnselen noden tot herhaald gebruik. Op korte en lange termijn: verhoogde hartslag en bloeddruk met verhoogd risico op hartritmestoornissen, hartinfarct en hersenbloedingen. Verder riskeer je een droge mond, een katergevoel, extreme moeheid, slapeloosheid, duizeligheid, hoofdpijn, uitputting, motorische onrust, verminderde weerstand, eetlustverlies dat leidt tot gewichtsverlies, afgebrokkelde nagels, loszittende tanden die ook uitvallen, bijtbewegingen van de kaak, gevoel van beestjes onder de huid, beschadigd neusslijmvlies, seksuele mislukkingen, hersenschade, uitzetting van de longblaasjes, oververhitting en uitdroging. Geestelijk vaar je er ook al niet bij, wat dacht je van: prikkelbaarheid, agressie, psychoses, depressies, verward denken, achterdocht en achtervolgingswaan? De smaak is voor de meeste mensen afschuwelijk. En de werking kan wel tot acht uren aanhouden.

Risico's en prijskaartje cocaïne

Wie cocaïne neemt riskeert droge en beschadigde slijmvliezen, stijging van de lichaamstemperatuur, diarree, vaker plassen, agressiviteit, leeg gevoel, 'kater', rusteloosheid, prikkelbaarheid, somberheid, voorhoofdsholteontsteking, hoofdpijn, paniek, paranoia, gevoel van beestjes onder de huid, ernstige jeuk, eetlustverlies, vermagering, vermindering van de weerstand, spuitabcessen, aantasting van de longen, uitputting en overmoed (gevaarlijk in verkeer), belasting voor hart- en bloedvaten en zuurstoftekort in het hart. De werking van crack begint snel en is heftig. Deze beginfase duurt twintig seconden en noemt men 'flash'. Na enkele minuten slaat dit om in een 'crash', een opgefokt, onprettig gevoel met angst en lusteloosheid. Je wil meteen meer! Omdat ontwenningsverschijnselen in het algemeen hard aankomen wordt vaak weer teruggegrepen naar de coke en dat maakt vooral de geestelijke verslavingscirkel rond.

Risico's en gevaren GHB, gootsteenontstopper en schoonmaakmiddel in een!

Het bedwelmende GHB (Gamma-hydroxy-butyraat) is een oud narcosemiddel. Een belangrijke grondstof van GHB is GBL (gamma-butyrolacton). GBL staat bekend als een agressief, industrieel schoonmaakmiddel. Behalve dit bevat GHB ook natronloog, jawel, dit spul werkt fantastisch bij een verstopte gootsteen. GHB huist circa drie uren in je lijf, maar met de dosering gaat veel mis.
De keerzijde van de 'medaille' is niet rooskleurig. Zelfs al bij kleine doseringen: misselijkheid, braken, slapte, duizeligheid, geheugenverlies, stuiptrekkingen in gezicht en ledematen, incontinentie, onbedwingbare slaap, verlaging lichaamstemperatuur, desoriëntatie, spierpijn, visuele hallucinaties en de gevreesde bewusteloosheid. Deze bewusteloosheid -jawel, coma- heet ook wel 'out gaan'. Het gevaar bestaat dat je stikt in je eigen braaksel of je tong. Neem je ook nog eens alcohol of slaappillen dan vraag je om ernstige ademhalingsproblemen die je via een hartstilstand het leven kunnen kosten. Het spreekt voor zich dat je je met GHB sowieso afhankelijk maakt van anderen. En dat op zich is al een risico: je kunt dingen doen die je normaal nooit zou doen, worden misbruikt, vandaar de naam 'verkrachtingsdrug' (rape drug) of zelf last veroorzaken. Wie verslaafd is aan het goedje en probeert te stoppen krijgt slapeloosheid, depressie, bevingen, verwardheid en angst.

Risico's en gevaren heroïne, het dodelijke 'geluk'

De rush van heroïne heeft een enorme keerzijde. Versuffing, onverschilligheid, geïrriteerdheid, verminderde ademhaling en verminderd libido is nog maar het minste. Wat te denken van een heuse ademstilstand (vooral bij overdosis), infecties en ontstekingen, verstopping, verstoorde menstruatie en ondervoeding? Alsof het nog niet genoeg is riskeer je ook stemmingswisselingen, financiële problemen, een snelle geestelijke en lichamelijke verslaving en het geïsoleerd raken van de maatschappij, een zgn. 'vervreemding'. Ontwenningsverschijnselen zijn minstens zo ernstig: een ziek gevoel, buikkrampen, transpiratie, rillingen - de zgn. 'Cold Turkey' -, loopneus, pijn in de ledematen, een kou en klam gevoel, overgeven en diarree. De heroïneverslaafde bevindt zich in een vicieuze cirkel want de vreselijke verschijnselen schreeuwen om een nieuwe dosis ('craving'), met alle gevolgen van dien. Heroïne is dan ook de meest verslavende drug die er is.

Risico's en gevaren LSD: trippen of flippen?

LSD beoogt een grensverleggende ervaring. Echter, de keerzijde van LSD is misselijkheid, een wezenloze blik en stijging van de lichaamstemperatuur met zweten als gevolg. Maar dat is natuurlijk nog lang niet alles. Een groot risico is een zogenaamde 'bad trip' ofwel 'flippen'. Negatieve gevoelens worden hierbij versterkt, je ziet bijvoorbeeld duivels en demonen. Er treedt geestelijke instabiliteit op, depressiviteit, verwardheid, psychose, angst en een aangetast beoordelingsvermogen. Dat houdt in dat je dingen ziet die er niet zijn of dingen ziet die anders lijken. Voor in het verkeer geen aanrader! Tijd kan tot stilstand komen en je wordt bang je eigen persoonlijkheid te verliezen en in de angstaanjagende trip te blijven. Griezelig zijn de zgn. 'flashbacks', waarbij het effect van de drugs tot lange tijd na gebruik weer kan optreden, vooral in storingen in de perceptie en dus het realiteitsbesef.

Risico's en gevaren cannabis, de ouderwetse versuffing

Relaxen en chillen... voor sommigen hoort daar cannabis bij. Maar ook aan het te vaak als onschuldig verklaarde cannabis met zijn doordringende geur hangt een prijskaart: een versnelde hartslag en hartkloppingen, droge mond, spierslapte, moeheid, stoornis van het korte termijn geheugen, rode ogen, hoofdpijn, duizeligheid, angst en paniek, paranoia, verwarring, psychose, depressiviteit, concentratieverlies, verlies van reactievermogen, lage bloeddruk en flauwtes, misselijkheid, verlies van controle over het gebruik, slapeloosheid of juist slaperigheid, schade aan luchtwegen en het opwekken van een latent aanwezige psychische stoornis. De typische hasj-gebruiker ziet er dan wel relaxed uit, maar dit kan ook worden vertaald in pure suffigheid.

Risico's en gevaren paddo's

Hoewel paddenstoelen uit de natuur komen en daardoor wat onschuldig lijken, is dat helaas niet zo. Ook dit is 'gamen' met je geest en met lekkere champignons heeft het niets te maken. Je stemming en onderbewuste worden uitvergroot, goed of slecht. Daarnaast riskeer je hoofdpijn, onrust, verwarring, een kil en koud gevoel, rillingen, misselijkheid, irritaties, angstaanvallen, achtervolgingswaan, roekeloosheid, depressie, verlies van zelfcontrole, rubberen benen en dorst. De dag erna zit je met een kater, loomheid en gebrek aan concentratie. Heb je een bad trip dan overheerst de angst om nooit meer uit de trip te komen. Eenmaal uit de trip zit je tot overmaat van ramp nog met terugkerende 'flashbacks'. Daarnaast beïnvloedt het je levensinzicht op een ingrijpende manier.

Risico's en gevaren ketamine, de 'kick' van doodgaan

Positieve ketamine-effecten betaal je altijd terug. De risico's zijn misselijkheid, braken, buikkramp (K-kramp), blaasontsteking, verminderde spiercoördinatie dat leidt tot problemen met bewegen en praten, zgn. robotgedrag. Ook is er een versnelde hartslag en bloeddruk, overmatig speeksel, geheugenstoornissen en egoïsme. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Je wordt verplicht te gaan liggen en ervaart dissociatieve effecten, d.w.z. een scheiding van lichaam en geest (lichaamloos zelfbesef). Onduidelijk hierbij is of een lichaamsdeel nu bij jou hoort of bij degene die naast je is. Terwijl je gewichtloos raakt komt de psychotische beleving alsof je door andere werelden zweeft en zelfs met andere wezens communiceert. Maar het allergrootste schrikbeeld is toch wel het zogeheten 'K-hole'. Dit is het gevoel van doodgaan, in tijdloosheid. Angst overheerst, daarna een overgave en bevrijding, vergelijkbaar met een BDE (bijna-dood-ervaring). Ondertussen kan er verlies van bewustzijn optreden waardoor je daadwerkelijk in coma raakt. De hersenen krijgen geen zuurstof meer en een hartstilstand is mogelijk. 'Eens maar nooit meer' gaat ook hier niet op want ketamine is sterk geestelijk verslavend.

Overige drugs: Poppers, alcohol, nicotine, LSA, MDA, 2C-B, DMT, methylfenidaat, PCP, morfine, cafeine, khat, slaapmiddelen, lachgas, DXM.

"Drugs are a bet with your mind" ~ Jim Morrison
© 2010 - 2018 Astrid-d-g, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Als je kind gaat experimenteren met drugsAls je kind gaat experimenteren met drugsWat doet het met je als ouder als je ontdekt dat je kind experimenteert met drugs? Denk je als ouder dat experimenteren…
Alcohol gevaarlijker dan XTC?In 2007 kwam het gerenommeerde medische tijdschrift The Lancet met opzienbarende onderzoeksresultaten naar buiten. Het h…
Gevaren van drugsDrugsgebruik is niet alleen slecht voor jezelf maar ook voor je omgeving. Er zijn veel verschillende soorten drugs op de…
Effecten van drugsgebruikDrugsgebruik is wijdverbreid. Steeds meer mensen gebruiken drugs en ook het combineren van verschillende soorten drugs n…
Drugs & Drugsverslaving (soorten + effecten blowen)Je kent het wel je bent een jaar of 16 jaar en je gaat uit en komt voor het eerst in aanraking met drugs je wilt erbij h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Drugsinfo, Drugsweb

Reageer op het artikel "Drugs: Risico's en gevaren"

Reacties

Tim, 03-02-2016 21:09 #26
Wat een eenzijdige bangmakerij onder lsd bijvoorbeeld. Dr. Albert Hofmann, de uitvinder van deze stof, gebruikte dosis tot aan zijn 100ste verjaardag, er is nog nooit een mens verslaafd geraakt of gestorven van lsd. De stof werd vaker succesvol gebruikt bij diverse traumaverwerking, oorlogstraumi e.d. Wel geldt voor de uiterst instabiele en wankele mens; gebruik het niet, of enkel onder goede begeleiding.

Kay, 31-05-2015 07:58 #25
Tja dit is idd echt zon reactie van iemand die nog nooit drugs heeft gebruikt. Ik heb een tijdje in een verslavingscentrum stage gelopen en er zaten 8 alcohol verslaafden deze mensen waren agressief luidruchtig en maar 2 zijn nuchter gebleven. Ik had ook 3 drugsverslaafden allemaal voor cannabis en deze mensen waren veel rustiger en begripvoller. 3 vd 3 zijn nog steeds nuchter nu en ik geloof dat u verkeerde informatie verspreidt door hier bijwerkingen/effecten bij te zetten die er niet bij horen. Ja jongens drugs is slecht maar overdrijven kan ook dus neem alles wat deze persoon zegt alstublieft met een grote korrel zout.

Spade, 28-03-2015 22:40 #24
Een kater van paddo's? Volgens mij was jezelf aan de drugs want ik ik nog nooit gehoord dat iemand daar een kater van had. Zelf heb ik dat ook nog nooit meegemaakt en ja ik heb vaak getript. Verder lig je tof te doen dat ghb een schoonmaak middel is, kijk dat het rotzooi is ontken ik niet en ik vind dat je alles met mate moet nemen. Maar heb je ooit gehoord van alcohol? Dat is ook rotzooi en bovendien ook een schoonmaak middel maar overal verkrijgbaar.

Maurice, 22-01-2015 03:20 #23
Volgens mij drugsverslaafde die hieronder reageren, drugs is de grootste teringtroep van wiet tot hero, voor sommige mensen helemaal zoals ik helemaal! van een beetje raak ik al de weg kwijt en van wat meer ben ik een lange tijd uit de running!
en niemand word er echt beter van eerder het omgekeerde, dat is gewoon de waarheid.
Troep is het en als je dat je kinderen niet verteld ben je een slechte ouder!

Ddm, 23-06-2014 11:45 #22
Inderdaad is dit artikel nogal eenzijdig. Drugs zoals Speed en Cocaïne zijn zeker een aanslag op je lichaam en geest. Laat mensen het lekker proberen maar niet misbruiken. Zie ook een lap tekst met de negatieve effecten van xtc/MDMA die ik nog noooit heb gehoord van mensen op de dip na. Met dit al vind ik het een oppervlakkig artikel.

Sfiloso, 22-06-2014 15:20 #21
Ik ben het eens met Jan de Vlerk. Die one-liners zijn kinderachtig en ik heb het idee dat de schrijver absoluut niet objectief is. Tuurlijk is drugs verslavend en niet gezond voor je lichaam. Maar er zijn ook mensen die er op een mooie manier mee om kunnen gaan. Psychonauten vinden het prachtig wat drugs je kunnen brengen. De ervaringen die je meemaakt vergeet je nooit meer en kunnen je geweldige inzichten geven. Door met drugs te experimenteren ben ik tot zeer mooie ervaringen in mijn leven gekomen. Deze ervaringen pakt niemand mij ooit nog af. Dit zullen niet-drugsgebruikers nooit begrijpen. De mogelijkheden die je met je hersenen hebt om uit de werkelijkheid te stappen en naar verschillende dimensies te reizen zijn prachtig. Wel is het zo dat ik de drugs; cocaïne en speed als gevaarlijke drugs zie. Drugs zijn niet altijd slecht. Ook ketamine niet. Er staat in je artikel dat je positieve ketamine ervaringen altijd terugbetaald. Dit is niet waar, ik heb genoeg ervaringen met Ketamine en dit heeft naast negatieve vooral veel positieve ervaringen gebracht. Ook de zin ''je wordt verplicht te gaan liggen'' klopt niet. Dit heb ik in mijn ervaringen met vrienden misschien 2 x meegemaakt. Naast de scheiding van je lichaam zijn er nog veel meer effecten te behalen met ketamine. Je kunt zeer mooie dingen beleven als je het op de juiste manier gebruikt en vooral niet in combinatie met alcohol tot je neemt. Drugs zijn natuurlijk ongezond maar zolang je het niet te vaak doet en doordeweeks genoeg sport en gezond eet kan drugs gebruiken een mooie manier zijn om te ontdekken wat er mogelijk is met je brein. Elk weekend 20 bierglazen nuttigen en vast roken zijn ook drugs en dat is pas ongezond. Het zit hem in de manier waarop je omgaat met de ongezonde dingen in het leven. Zorg voor een Ying-Yang verhouding. Leef gezond, maar leef vooral! Ga verstandig om met drugs. En probeer hoog verslavende drugs te ontlopen wanneer je denkt hoog verslavingsgevoelig te zijn.

Miauw, 07-01-2014 22:57 #20
Jammer dat dit zo'n eenzijdig artikel is. En waar zijn de 2 bekendste en meest levenseisende drugs alcohol en tabak? Reactie infoteur, 08-01-2014
Lees de Nb. in het artikel.

Peed, 20-05-2013 23:38 #19
Beetje jammer van de afwijzende ondertoon. Dit zou een objectief stuk moeten zijn.

Dra, 09-04-2013 01:33 #18
Ik heb half jaar lang elk weekend xtc, ghb en soms wat speed tegelijkertijd gebruikt. Nu ben ik er depressief van en heb last van duizelingen, zweetbuien, elektrische schokken in me hoofd voor het slapen gaan en me sociale leven is naar de knoppen. Je denkt dat je vrienden hebt in het milieu maar uiteindelijk gaat het alleen om de rush. Dit is een eerlijke site die goed omschrijft wat de voor- en nadelen zijn van drugsgebruik. En de nadelen zijn echt vele malen groter! Ik probeer nu me leven weer een beetje op de rit te krijgen en weer plezier te hebben zonder al die zooi.

Brokken, 18-03-2013 01:39 #17
Dag a. Je hebt hier prima omschreven wat de verschillende drugs met je kunnen doen

Echter, veel jongeren die onervaren met drugs zijn en op internet zoeken naar info gaan hoe dan ook gebruiken. Drugs afraden is goed, maar voor de info zoekende die toch wel gaan gebruiken is het handig om tips te geven om de risico's te verlagen en ook de kater en de effecten op lange termijn. Drugs zijn allemaal troep. Duidelijk. Maar relevante info om risico's te verminderen mis ik. Hoe je het went of keert, het internet wordt door beginnende gebruikers gebruikt om een soort handleiding te vinden voor drugs. Doe daar iets mee, dat is denk ik beter dan het grotendeels verafschuwen.

Jurgen, 26-02-2013 20:49 #16
Hallo, ik ben jurgen 26 jaar oud en 2 jaar "crack" junk geweest… ik rookte cocaïne door middel van de poeder om te "koken"… Ik vond jullie website indrukwekkend ivm het omschrijven van risico's en de belevenissen van de drug. Enkel vond ik het wel spijtig te lezen dat financiële problemen enkel bij heroïne worden beschreven… Terwijl cocaïne ten eerste veel duurder is en uit persoonlijke ervaring veel verslavender is… Trouwens bij iedere misbruik van drugs zal het financiële meespelen… Gr een reeds afgekickte jurgen… (2,5 jaar sober!)

Jan de Vlerk, 05-09-2012 19:59 #15
Ik had dit artikel als enigszins informatief ervaren als niet elke keer weer werd afgesloten met een bijna kinderlijke one-liner: Dank je wel, enge pil! / Nog belangstellenden? / Stoer of stom?. Je krijgt bijna het idee dat de schrijver zijn lezers dom vindt, of poogt de schrijver met kinderlijke taal de jonge lezers te overtuigen? Reactie infoteur, 06-09-2012
Hi Jan, je bent nogal in de ban van mijn schrijfstijl. Leuk is dat! :). Inhoudelijk: Voorlichting over drugs kan niet vroeg genoeg beginnen. A.

K., 17-07-2012 20:55 #14
Drugs moeten ''verstandig'' gebruikt worden of voor medicinale doeleinden (er is veel onderzoek naar THC & CBD op het moment mbt verscheidene ziekten). Drugs (en daar onder ook alcohol) kunnen echter niet verboden worden. Mensen die zeggen van wel hebben een totaal verstoord wereldbeeld. In Nederland is cannabis bv gedecriminaliseerd ofwel 'gedoogd'. Gevolg? Minder drug dealers (cannabis is normaal de meest verhandelde substantie ter wereld) en omdat de genen die blowen niet via dealers hun zooi hoeven te halen komen ze minder in contact met andere substanties, die de dealer waarschijnlijk toch wel in zijn auto heeft liggen. Vergelijk nu ons met Amerika: véél minder cannabis misbruik gemiddeld. Waarom? Daar is het wél gecriminaliseerd, hoe stom dat ook klinkt. Gelooft men dit niet? Kijk maar even naar wat er nu in het zuiden van Nederland gebeurd. Leuk joh! Bijna totaal geen overlast van alle coffeeshops meer! Die zijn immers dicht… Maar wel tot 4x zoveel overlast van drug dealers die aan teleurgestelde toeristen en zelfs aan Nederlanders verkopen. Als je daar dan toch bent, en er hangt naast dat zakje cannabis een grammetje coke voor het weekend, waarom niet? Die neiging is immers een stuk groter op deze manier.

Nee, ik vind dat het gedoogbeleid zeker wanneer vergeleken wordt met andere landen wel bewezen heeft dat verbieden juist NIET 'the way to go' is. Reactie infoteur, 18-07-2012
Hi K., deze website behandelt niet het Nederlandse gedoogbeleid. Voor maatregelen die de overheid heeft genomen verwijs ik lezers graag naar: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drugs/het-nederlandse-drugsbeleid
Hierin is tevens te lezen dat de overheid zich richt op voorkoming en vermindering van drugsgebruik bij jongeren, omdat deze de risico's vaak niet goed inschatten. Alle verbeteringen beginnen bij de weerbaarheid van de jeugd. Om ontmoediging van drugsgebruik te bevorderen zal ook het drugstoerisme aan banden moeten worden gelegd. Dit drugstoerisme is ontstaan vanwege dit 'gedoogbeleid'. Van heinde en verre komt men naar Amsterdam om drugs te halen. Het hele centrum stinkt inmiddels naar hasj. Het beeld dat de wereld van Nederland heeft is met een strenger drugsbeleid natuurlijk niet meteen verdwenen. De kans is groot dat de illegaliteit in eerste instantie toeneemt, juist omdat toeristen 'teleurgesteld' zijn, zoals je aangeeft. Door die fase moet men heen om uiteindelijk de overlast en onaanvaardbare risico's te beperken. Grt, A.

T., 11-07-2012 00:30 #13
Beste A., dit is precies mijn punt. U wordt samen met het overgrote deel van de wereldbevolking een beeld opgedrongen dat gewoon pertinent incorrect is, door de legale status van alcohol en bvb. nicotine en caffeïne. Zoals ik zei, het is pas wanneer men eens iets illegaal probeert dat men zelf tot het inzicht komt dat het allemaal 1 pot nat is, legaal of illegaal. Ik moedig u aan aan om eens een kijkje te nemen op de objectieve info sites waar u zogezegd uw informatie haalt, dan zal u merken dat alcohol daar ook op deze 'drugs info sites' wordt vermeld. Als één van de substanties, niet als 'een categorie apart'. Reactie infoteur, 11-07-2012
Hi T., precies daarom moet men in plaats van softdrugs legaliseren juist de andere kant op, namelijk ook alcoholconsumptie ontmoedigen. Volgens een rapport van WHO wil deze alcoholmisbruik geheel aan banden leggen. Deze site behandelt geen vergelijkingen tussen drugs en alcohol, of de slechte invloed van alcohol. Verder distantieer ik me van de mogelijke indruk die je hebt dat alcohol 'beter' zou zijn dan drugs, slechts omdat ik een artikel over drugs heb geschreven. Voor gedetailleerde informatie over legalisering en vergelijkingen kun je naar andere sites gaan. Grt, A.

T., 08-07-2012 21:23 #12
Beste A., ik wou toch even reageren op uw post: "alcohol is in grote hoeveelheden verslavend maar wordt door de meeste mensen niet als 'drugs' gezien. Eigenlijk is het een verhaal apart."

Niet als aanval naar uw persoon gericht, maar dit is een typische opmerking van iemand die nog nooit 'iets' buiten alcohol heeft gebruikt, anders zou u inzien dat alcohol evenzeer een drug is - caffeïne is dat trouwens ook, om maar 2 legale drugs te noemen. Thans zijn de effecten van alcohol goed te vergelijken met de effecten van andere 'drugs', maar alcohol is legaal en wordt dus niet als 'drug' afgeschilderd, vandaar de illusie dat dit een verhaal apart zou zijn, hoewel er in weze geen grote verschillen zijn tussen verslaving aan / afkicken van alcohol e.a. hard drugs. Alcohol is zowel geestelijk als fysiek verslavend, op een niveau vergelijkbaar met hard drugs, en brengt de gebruiker schade toe. Reactie infoteur, 09-07-2012
Hi T., alcohol heeft maatschappelijk een totaal ander aanzien dan drugs en in die zin is het natuurlijk wel een verhaal apart. Neem alleen al de vrije verkrijgbaarheid van alcohol. Dat heeft verder niets te maken met wat ik vind of wat ik zelf neem. Deze website gaat ook helemaal niet over alcoholverslaving, wat een net zo ernstig probleem is als drugsverslaving. Er is geen reden om bij vragen over de verschillen tussen alcohol en drugs hier dieper op in te gaan. Op InfoNu zijn veel artikelen specifiek over alcoholverslaving te vinden. Groetjes, A.

Melody, 07-07-2012 02:06 #11
Met alle respect voor de schrijver. Moet hij drugs gaan ophemelen, de sloper waardoor veel mensen het contact met zichzelf en hun familie zijn kwijtgeraakt. Verstandig gebruiken is slechts voor een enkeling vastgelegd. Ik heb in mijn kennissen en familiekring mensen zien wegkwijnen door de drugs en zij die het gebruiken raken 9 van de 10 keer verslaafd. Weet dat veel het gebruiken om zich beter te voelen, staande in het leven te houden of zich verdoven om de pijn en teleurstellingen en angsten van het leven maar niet te hoeven voelen. Als je psychische problemen hebt kun je beter om goede hulp vragen dan je toevlucht te nemen tot drugs en alcohol. Het vereist veelpogingen, moed en vastberadenheid om af te kicken. Jij bent niet slecht maar je gewoonte is dat wel! Blijf het gewoon proberen want eens lukt je het. Ik raad mensen echt af om er ooit aan te beginnen en het gebruik van alcohol of drugs zeker niet op te hemelen. Reactie infoteur, 08-07-2012
Hi Melody, je snijdt een interessant thema aan. Drugsgebruik hangt samen met de wens om aan de realiteit te ontsnappen of om deze beter te doen voorkomen. Klaarblijkelijk voldoet de werkelijkheid dus niet of niet voldoende. Drugs gebruiken lijkt dan een kleine stap: even iets nemen om je straks stukken beter te voelen. En daar ligt de kern van verslaving, wat exact de reden is waarom drugsgebruik met een zeer kritisch oog moet worden bekeken. Groetjes, A (ben overigens geen hij, maar een zij ;)).

Piet, 02-07-2012 17:06 #10
Als je claimt informatief te zijn wees dan ook objectief. Je aversie van drugs is overduidelijk en elke relativering ontbreekt. Volgens dit artikel wordt je al een psychotische zombie met hartfalen als je een keer cannabis gebruikt. Een leuke tekst om kinderen op een basisschool bang mee te maken, maar het ligt verder ver van de werkelijkheid. Drug zijn zeker niet goed voor je, maar ook weer niet zo slecht als je ze hier doet voorkomen.

Het is een beetje als iemand die de bijsluiter van zijn antibiotica half leest en er vervolgens vanuit gaat dat iedereen blijkbaar bloed gaat braken en hartritme stoornissen krijgt. Treurig eigenlijk. Reactie infoteur, 03-07-2012
Je bezwaren zijn in diverse minder aanvallende reacties aan de orde gekomen en beantwoord. In het eerste hoofdstuk staat uitgebreid vermeld welke factoren bepalend zijn voor de mate en ernst van de nadelige effecten van drugsgebruik. Net als bij medicijngebruik is het naar alle waarschijnlijkheid dus niet zo dat iemand met de volledige lijst bijwerkingen te maken krijgt. Risico's van drugsgebruik dienen ter waarschuwing. Voordelen van drugsgebruik verklaren waarom men diezelfde risico's negeert of bagatelliseert. Precies dát is treurig.

Mette, 26-06-2012 22:07 #9
Mijn zoon heeft dit weekend samen met een team medici dagen lang gevochten voor z'n leven. Het effect van amfetamine staat hier correct beschreven, maar als het mis gaat is het vele malen erger dan beschreven op diverse sites. Het is gewoon onbeschrijfelijk. Het is een ware doodstrijd, kermen van de pijn en stikken. Het is een wonder dat ondanks dat de zuurstof zo goed als weg viel, het hartritme alle normen overschreed en diverse complicaties zich voordeden in het ziekenhuis hij dit heeft overleefd. Dat mijn zoon als gezonde man het ziekenhuis mag verlaten en gehandicapt of erger is. Iemand die dit ooit mee maakt van dicht bij, zal vanzelf geen drug meer aanraken. Want behalve het fijne gevoel is de kans aanwezig dat ook dit risico een feit is.

Mensen weten nooit wat de exacte inhoud is van de tablet, poeder of vloeistof. Er is maar één manier om op safe te gaan en dat is ervan af blijven. Reactie infoteur, 27-06-2012
Hi Mette, een geluk bij een ongeluk! Dit is de gruwelijke keerzijde van drugsgebruik. Men denkt dat het 'geen kwaad kan', maar dat is een gevaarlijke misvatting. Vandaar de inleiding: 'Spuiten en slikken is gamen met je psyche.' Overigens nog maar het topje van de ijsberg, want het is ook 'Russisch roulette met je lichaam'. Met het risico dat je eindigt in een ziekenhuisbed of erger. Dank voor de waarschuwing, A.

Enschede053, 03-06-2012 20:21 #8
De meeste risico's komen alleen van overdosering, of te vaak gebruiken. Maarja dat staat er natuurlijk niet bij :( Reactie infoteur, 04-06-2012
Met de dosering gaat veel mis, zoals ook vermeld staat bij bijv. GHB. Het is logisch dat wie te veel neemt, ook meer risico's loopt. Ook wie steeds weer opnieuw neemt door bijvoorbeeld verslaving, stelt zich aan meer en grotere gevaren bloot. Vaak is van te voren ook niet bekend hoe het lichaam erop zal reageren. A.

C., 31-05-2012 22:14 #7
"Reactie infoteur, 30-05-2012
Mensen lezen alleen wat ze willen lezen. Waarom op deze site verblijven als je niets wilt horen over de effecten, risico's en gevaren van drugs? Want dat is exact wat je voorgeschoteld krijgt als je de pagina opent en voorbij de titel bent gekomen.
Laten we nog een pilletje nemen, beste vriend ;)."

Er zijn andere website die veel betere informatie geven dan dat hier word gedaan. En als ik niets wil weten over effecten, risico's en gevaren van drugs, dan ik geen 'effecten drugs' in google getypt ;) Reactie infoteur, 01-06-2012
Als ik jou was zou ik met de grootste spoed naar die 'andere website' gaan. Weet wel dat de informatie op deze webpage grotendeels afkomstig is van bekende bronnen zoals Drugsweb en Drugsinfo. Ik realiseer me dat het moeilijk voor je is om keihard geconfronteerd te worden met de risico's en gevaren van drugsgebruik, terwijl je enkel geinteresseerd bent in de 'effecten'.

Ken, 04-05-2012 13:21 #6
Ikzelf gebruik nu al 2 jaar wiet, en kan me best vinden bij de neveneffecten. Heb het meest last van krampen en bitsig lopen als ik het niet gebruik. Ik moet wel zeggen, mijn stoelgang is wel goed. Wat ervoor zorgt dat ik niet onmiddellijk verdik… daarvoor moet jet nu zeker nu ook niet doen! Het zal niet makkelijk zijn ermee te stoppen, want het nachtleven maakt het zo moeilijk. Goeie informatieve site wel! Reactie infoteur, 05-05-2012
Hi Ken, hartelijk dank :). Probeer het als een uitdaging te zien om 'nee' te zeggen tegen de rommel waarmee men je confronteert. Een goeie assertiviteitstraining ;) en achteraf geen nabezwaren… Groetjes, A.

Eva, 16-04-2012 13:21 #5
Hey, ben een jonge vrouw gediagnoticeerd ADD, krijg al verschillende jaren methylfenidaat voorgeschreven in vrij hoge doseringen om de klachten te onderdrukken maar telkens opnieuw geraak ik er weer aan gewoon en komen de klachten terug. Concerta, MR, kortwerkende allemaal al geprobeerd. Telkens hetzelfde liedje. De nieuwe psychiater verklaard de vorige voor gek want geen wonder dat ik verslaafd geraak aan het product met zulke doseringen maar telkens als de klachten terug komen gaan ze zelf hoger doseren tot dat ze niet meer kunnen en dan neem ik het over door zelfdosering. Het is een cirkel van afkicken, even goed, verslaafd en terug afkicken… Natuurlijk wanneer ik uitschreeuw dat ik verslaafd ben trekken ze allemaal hun handen terug en blijven mij maar verder voederen met voorschriften die net niet over de grens gaan. De laatste kreeg ik via post opgestuurt, 24 doosjes om mezelf de pijp uit te slikken en wanneer ik over geld schulden praat want de verslaving is niet te onderhouden vragen ze waarom ik niet op drugs overschakel want speed is immers goedkoper op de zwarte markt…
Ondertussen is het zo ver gekomen dat ik in psychose geraakte, achtervolgingswaan, depressie, halucinaties en lichamelijk… Ik takel af maar blijkbaar niet naarvanant de dosering, want de neuroloog op spoed moest mij toch even komen bekijken. "Verwonderlijk wat jou lichaam kan dragen… "
Ach mijn verhaal is te lang om hier neer te schrijven maar zo zie je maar…
Onze maatschappij en de gevaren die er in verschuil gaan…
Ik ben niet tegen mijn medicatie, sommigen zijn er mee geholpen maar maak je vingers er niet aan vies als het niet nodig is. Met andere woorden neem niet zomaar risico en al zeker niet voor een examen.
Methylfenidaat… Want wat dacht je van : incontinentie bij springen, zweten, braken, diaree, stil vallen van je maag en darmen als je stopt gebruiken, steken in je hoofd, geen lucht krijgen, spierafbraak met ontwrichtingen als gevolg, zenuwschade, blauwe lippen, koud, koud, koud, hallucinaties, trillen, achtervolgingswaan en wanneer jij gaat jagen op wat op jou jaagt omdat de angst voorbij is, niemand je geloofde, dat verdriet al te boven bent… en woede in de plaats komt zeg dan maar hallo tegen de gevangenis… Dat krijg je als je de mensen die je lief hebt maar in jou ogen naief zijn omdat ze niet zien wat er gebeurt… gewoon wou beschermen.
Groet van een minder helder hoofd op dit moment. Reactie infoteur, 17-04-2012
Hi Eva, hoog en vaak doseren van deze dubieuze 'drug' kan niet anders dan leiden tot nog veel meer problemen. De lijst met bijwerkingen van methylfenidaat is dan ook indrukwekkend. Even stoppen of minderen geeft afgrijselijke reacties, omdat je lichaam erom is gaan vragen. Maar dat is tijdelijk, en door die fase moet je heen. Wat er dus moet gebeuren is afbouw van deze rommel, in overleg met je behandelend arts(en). Ik hoop dat het je ooit lukt Sterkte, A.

Peter, 25-02-2012 23:16 #4
Wat een zwart/wit geneuzel. ik begrijp best dat mensen zich zorgen maken om hun kinderen. maar euh: de grootste ellende in onze maatschappij zit rondom verkeerd alcoholgebruik. Moeten de andere 90% van de mensen dan daar als een soort solidariteit mee stoppen? Verbieden en straffen! :-)) Waarom de excessen als maatstaf nemen? Denk zelf, heb zorg voor anderen. Reactie infoteur, 27-02-2012
Wat een 'oppeppende' reactie. Je haalt er van alles bij wat niet ter zake doet. Het artikel gaat over effecten, risico's en gevaren van drugs. Bij 'zelf denken' mogen sommige mensen best geholpen worden. Dit is een informatieve site. A.

D., 18-12-2011 12:08 #3
Mensen ik heb gisteren pep gebruikt met bepaalde mensen en dacht echt dat ik een trip zou raken heb last van me hart verhoogde bloeddruk buikkrampen overal pijn daarom adviseeer ik ook raak aub niks aan ben ex verslaafde en dacht nog een keer leuk te doen tot aan nu dat die toch echt verkeerd aan het vallen is, mensen raak geen drugs aan het maakt je kapot ik heb het gevoel dat ik een tripaanval krijg maar probeer rustig te blijven want als ik me druk ga maken gaat het wel gebeuren en gelukkig heb ik goede mensen om me heen die nu goed voor me zorgen, als ik die niet gehad had dan was het helemaal verkeerd afgelopen ook omdat ermee gerotzooit is, en er van alles in zit en ook de werking van Ketamine, aub raak het niet aan want je gaat echt gek worden. alles doet me zeer en hoop dat ik zo een beetje weer normaal ga overkomen wangt voel me hondsberoerd door die rotzooi die ik heb aangenomen, en dus geen goed spul heb gehad, bij deze stop ik ook met alles vanwege negatieve reactie's en hallucinatie's en hartkloppingen veroorzaakt, ik wil iedereen mee geven drink liever een glaasje alcohol dan dat je die viese rommel aanraakt en probeer hulp te zoeken. Reactie infoteur, 19-12-2011
Hi D., laat dit inderdaad een waarschuwing zijn voor iedereen! Beterschap, A.

Johnny, 09-12-2011 23:45 #2
Ik mis de Alcohol in dit verhaal. De ergste drug van allemaal vele malen verwoestender dan al deze middelen. Reactie infoteur, 10-12-2011
Hi Johnny, alcohol is in grote hoeveelheden verslavend maar wordt door de meeste mensen niet als 'drugs' gezien. Eigenlijk is het een verhaal apart. Gr., A.

Sven, 22-10-2010 23:24 #1
Wil even mededelen dat het best een goed stuk informatie is om even door te nemen. Raak het alleen nooit aan, het is allemaal vreselijk als je dóór krijgt dat je verslaafd bent! Dan moet je heel snel hulp zoeken om er van af te komen. Ik ben zelf een ex-verslaafde, en heb er alle ervaring mee. Tot blij toe '' BEN IK ER VANAF''. Ik ben opgenomen in een ontwennings kliniek. Echt super dat er toch nog hulp is om van die zooi af te komen. Raak het alsjeblieft niet aan! Voordat je het zelf door krijgt ''Ben je verslaafd'' Reactie infoteur, 23-10-2010
Hi Sven, goed dat je je lichaam hebt weten te redden! Drugs is inderdaad levensgevaarlijk omdat het element van verslaving zo vaak wordt onderschat. Groetjes, A.

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 08-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 26
Schrijf mee!