InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Cocaïne, hoe kom je er weer vanaf?

Cocaïne, hoe kom je er weer vanaf?

Cocaïne, hoe kom je er weer vanaf? Cocaïne is erg verslavend omdat je er al gauw meer van nodig hebt om het gewenste effect te bereiken of om de dip na gebruik, te bestrijden. Cocaïne geeft je slechts kort een levendig en energiek gevoel. Is het uitgewerkt dan komt de terugslag… Deze terugslag is zo afschuwelijk dat mensen weer cocaïne nemen om het afschuwelijke gevoel te laten verdwijnen. Daarom raak je aan cocaïne zeer snel verslaafd. Cocaïne, hoe kom je er weer vanaf? Een artikel over stoppen met coke.
Cocaïne is een ellendige drug die veel geestelijke en lichamelijke schade aanricht, en waar gebruikers snel verslaafd aan raken. Je hebt, als je cocaïne gebruikt meer energie en je hebt minder remmingen. Hoewel cocaïne effect heeft op allerlei stofjes in je hersenen, waardoor je je tijdelijk prettiger gaat voelen, is er een tegenovergesteld effect als de cocaïne weer is uitgewerkt. Na cocaïnegebruik voelt men een flinke dip. Ze zijn somber, moe, snel geïrriteerd, lusteloos en ongelukkig… Als je dan weer naar de cocaïne grijpt, verdwijnt dat ellendige gevoel weer even. Daarna komt de terugslag echter al snel opnieuw. Als je op deze manier steeds weer naar de cocaïne grijpt voor de kick, maar ook om van dat rotgevoel af te komen, zal je zeer snel verslaafd zijn. In Nederland zijn in 2014 ruwweg tussen de 25.000 en 30.000 mensen verslaafd aan cocaïne. Afkicken van cocaïne, stoppen met coke, hoe doe je dat?

Coke gebruiken

Cocaïne wordt meestal opgesnoven, via de neusgaten. Het wordt ook wel snuiven of snuifcocaïne genoemd. Cocaïne wordt ook gerookt. Dit is zeer schadelijk voor je longen. Cocaïne is altijd zeer schadelijk voor je lichaam. Het is het beste om er nooit aan te beginnen.

Cocaïne, het effect

Meteen na snuiven van cocaïne duurt het niet lang voordat het begint te werken. Binnen enkele minuten begint de gebruiker het effect te voelen. Het hoogtepunt van het effect duur echter niet zo heel lang, ongeveer 20 tot 30 minuten. Als cocaïne is uitgewerkt voel je je helemaal niet goed meer. Je kunt je leeg, chagrijnig, uitgeput en neerslachtig voelen.

Cocaïne lichamelijke effecten algemeen:

  • Jaagt het hart op
  • Hartkloppingen waardoor het hart meer zuurstof nodig heeft
  • Vernauwd de bloedvaten waardoor het hart minder zuurstof krijgt
  • Versnelde ademhaling
  • Schade aan het hart
  • Schade aan neus en voorhoofdsholten
  • Lichamelijke uitputting
  • Chronische ontstekingen
  • Menstruatie minder heftig
  • Impotentie (bij langer gebruik)

Cocaïne geestelijke effecten:

  • Energiek, meer zelfvertrouwen
  • Ondernemend
  • Angst of opgefokt gevoel
  • Bij lage dosis en niet zo vaak gebruiken: meer behoefte aan seks
  • Bij hogere dosis en vaak gebruiken: minder zin in seks (impotentie)
  • Bij langdurig gebruik kunnen ook psychosen en paranoïde gedrag optreden
  • Depressiviteit na stoppen kan zeer ernstig zijn
  • Egoïstisch gedrag
  • Agressief

Cocaïne, effecten als het is uitgewerkt:

  • Als de cocaïne is uitgewerkt is voel je je moe, lusteloos, depressief… Hierdoor is het risico groter dat je weer gaat gebruiken. Je raakt heel snel verslaafd. Het gevoel wat cocaïne bezorgt is kortdurend zeer prettig, maar dat is tegelijkertijd het grote risico. Het levert je niks op dan ellende. Eraf blijven is moeilijk, eraf komen als je eenmaal verslaafd bent is een lange weg.

Cocaïne. Begin er niet aan

Het is het beste om helemaal geen cocaïne te gebruiken. Het voegt niets positiefs aan je leven toe. Als je gebruikt, zijn de risico’s om verslaafd te raken en om je gezondheid te schaden, erg groot. Na gebruik van cocaïne vallen gebruikers direct in een dip. Dit is zo'n intens negatief gevoel dat men vaak weer opnieuw wil gebruiken om dat afschuwelijke gevoel kwijt te raken. De risico's om verslaafd te raken zijn mede daarom groot. Ook dealers weten heel goed hoe ze mensen verslaafd moeten maken. Menige dealer is zelf verslaafd en heeft verslaafden nodig om geld aan dealen te verdienen. Hoe vaker iemand cocaïne gebruikt, hoe meer hij/zij nodig heeft om hetzelfde effect te bereiken, met als gevolg dat hij/zij zich daarna nog vaker rot en somber voelt. daarom wordt het je aan het begin vaak voor weinig geld of zelfs gratis aangeboden. Vrijwel elke cocaïneverslaafde is begonnen met e gedachte 'ik probeer het maar een keer.' Het is echter al snel een vicieuze cirkel, van steeds meer en vaker willen gebruiken. Als je eenmaal cocaïne probeert, zit je dus al snel in de negatieve spiraal van meer gebruiken om effect te voelen en weer gebruiken om de dip tegen te gaan als het weer uitgewerkt is. De meeste mensen die een eerste keer cocaïne geprobeerd hebben doen het ook een tweede keer, een derde keer, enzovoorts. Niet alleen omdat je snel verslaafd bent, maar ook omdat je meestal te maken hebt met 'vrienden' die cocaïne gebruiken. Je zit er dan al te diep in. Je wilt misschien wel stoppen maar je komt er steeds weer mee in aanraking en er komt vroeg of laat een moment dat je toch weer zwicht, bijvoorbeeld als je een avondje stappen bent, dan is de drempel om weer cocaïne te gebruiken lager.

Cocaïne, hoe kick je af?

Met cocaïne heb je geen echte lichamelijke verschijnselen bij het afkicken, wel geestelijke. De geestelijke verslaving is heel sterk en heel moeilijk om weer kwijt te raken. Elke verslaafde wil eigenlijk stoppen maar weet niet goed hoe omdat het verlangen naar cocaïne zo sterk is. aan het begin maak je jezelf nog wijs dat je het gebruik hanteren kunt. Eerst denk je ik probeer het maar een keer, daarna denk je ik probeer het nog een keertje want ik bent och niet verslaafd. Daarna merk je dat je de cocaïne al mist en er komt een derde keer, vervolgens denk je het gebruik tot het weekend te kunnen beperken, en zo zak je snel steeds dieper in het moeras van je verslaving weg. Met mensen die veel om je geven, zoals je familie, durf je er meestal niet over te praten. Op een bepaald moment zal je je verslaving echter niet meer kunnen verhullen. Je hebt dagelijks veel geld nodig om coke te kunnen kopen. Daarom maak je geld op, leent geld, steelt geld... Of je gaat dealen of je komt in de prostitutie terecht.

Angst om af te kicken

Met de angst voor ontwenningsverschijnselen houdt een verslaafde zich verslaafd. Als je stopt zal snel het 'craving' beginnen. Dat is een enorm verlangen naar het middel waar aan je verslaafd geraakt bent. Ook ernstige somberheid, prikkelbaarheid, onvoorspelbaar gedrag en lusteloosheid, worden vaak gemeld. Afleiding zoeken is het beste als je aan het afkicken bent en ook het enige wat helpt want de verslaving zit vooral tussen je oren. Hoe minder je aan cocaïne denkt, hoe beter je het achter je kunt laten. Lichamelijk afkicken van cocaïne stelt niet zoveel voor, maar geestelijk is het veel moeilijker. Het verlangen naar cocaïne kan nog jaren duren. Dit wil niet zeggen dat je daar niet mee om kan leren gaan. Er zijn heel veel verslaafden die van de cocaïne af gekomen zijn en weer een gewoon leven leiden. Waar een wil is, is ook hier een weg. Stoppen met coke is vaker succesvol met professionele hulp dan zonder professionele hulp. Mensen die zonder hulp proberen te stoppen vallen vaker terug en lukt het veel minder vaak om succesvol clean te blijven. Zoek daarom hulp als je wilt stoppen met cocaïne. Geef jezelf de kans op een zo groot mogelijke kans op succes. Als je A wilt zeggen, zeg dan ook B. Gun jezelf professionele hulp.

Stoppen met coke

Vrijwel elke verslaafde wil afkicken. Het leven van een verslaafde draait namelijk nog maar om een ding: scoren. Professionele hulp is de beste weg om af te kicken. Je kunt professionele hulp krijgen bij afkickcentra, zoals bijvoorbeeld de Jellinek van de GGZ.
  • Accepteer dat je zelf verantwoordelijk bent voor je verslaving en de problemen die met je verslaving samenhangen. Zoek de oorzaak niet bij anderen.
  • Zoek professionele hulp.
  • Probeer niet te blijven kleven aan de gedachte hoe erg je het middel mist. Het is net als met verliefdheid, wat voorbij is, moet je loslaten anders kan je niet verder. En er komen betere tijden. Je leven als junk ligt achter je. Zoek afleiding, dan is de kans van slagen groter.
  • Als je gestopt bent kun je depressief zijn, moe zijn, en nergens zin in hebben. Toch is het belangrijk om afleiding te zoeken en regelmaat in je leven te brengen. Sta er bij stil dat het nare lege gevoel echt weer over gaat, als je maar volhoudt.
  • Het is heel belangrijk om van andere verslaafden weg te blijven. Denk niet dat je het wel kunt hanteren. Afkicken kun je wat dat betreft dan ook beter van te voren plannen. Contact met andere verslaafden vermijden is echt noodzakelijk, anders gaat het mis. Blijf uit de buurt van cocaïne en zoek het niet op. Kennissen die nog coke gebruiken kan je beter ook niet tegenkomen. De kans dat het misgaat is dan ook te groot. Zoek dus geen andere verslaafden op maar omring je met mensen die middenin het leven staan, mensen die niet gebruiken.
  • Afkicken met professionele hulp via bijvoorbeeld een afkickcentrum, biedt de grootste kans van slagen. Zonder hulp is de kans om (snel) terug te vallen helaas zeer groot.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Coke verslavingMensen met een coke verslaving of cocaïne verslaving zijn verslaafd aan de harddrug die we kennen als coke. Coke is een…
Wat zijn harddrugs?Wat zijn harddrugs?Er zijn twee vormen van drugs. Dit zijn harddrugs en softdrugs. Wat betreft het gebruik van softdrugs heerst er in Neder…
Teveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingTeveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingAlcohol wordt door sommigen beschouwd als een maatschappelijk aanvaarde drug. Bij een overdreven gebruik van alcohol kan…
Verslaving: verslaafd zijn aan pijnstillers en medicijnenVerslaving: verslaafd zijn aan pijnstillers en medicijnenVerslaafd zijn aan pijnstillers of medicijnen is iets waar vaak nogal hevige discussies rond ontstaan. Ten eerste moet e…
Bronnen en referenties
  • http://nl.drugfreeworld.org/drugfacts/cocaine.html
  • https://www.jellinek.nl/informatie-over-alcohol-drugs/cocaine/

Reageer op het artikel "Cocaïne, hoe kom je er weer vanaf?"

Reacties

Ovtil (infoteur), 09-07-2018 14:03 #32
Ik heb ook nog een paar tips. Verwijder allereerst alle telefoonnummers van dealers uit je telefoon. En als je het verlangen op voelt komen, probeer je dan te focussen op het vreselijke gevoel dat je krijgt als alles op is.

Belangrijk is ook om eens goed onder de loep te nemen waarom je de realiteit wilt ontvluchten. Wat is jouw reden om verslaafd te zijn geraakt? De drugs is lang niet zo verslavend als de wens om aan de realiteit te ontsnappen. Als je de oorzaak niet aanpakt, zal je veel makkelijker terugvallen.

En tot slot; Beloon jezelf af en toe. Ook al komt het financieel niet goed uit, doe het toch!. Aan coke gaf je het ook uit, nu geef je het tenminste uit aan positieve zaken!

Felice, 02-10-2017 22:05 #31
Beste lezer,

Het is nu 6 maanden geleden dat ik mn laatste grammetjes heb weggetikt.

Als je geest er klaar voor is kan iedereen stoppen, het is een ziekte die zeker te overwinnen valt (al is het verdomde moeilijk soms). Wat ik iedereen uit eigen ervaring mee wil geven is mocht je willen stoppen met dit akelige goedje is probeer anders te denken:
Ga na wat het je brengt
Ga na wat voor schade het geeft
Ga na wat de kosten zijn
Ga je eigen gedrag bekijken
Ga na hoe mensen tegenwoordig op je reageren
Ga na hoe je in het leven stond toen je niet gebruikte

Ik denk dat je enige kans van slagen is al het contact met een ieder die coke gebruikt te verbreken zelfs al kom je iemand na jaren tegen zeg goedendag en loop door hoe moeilijk het ook is, verwijder blokkeer alle coke gerelateerde mensen.

Wens iedereen heel veel sterkte met het overwinnen van deze ziekte, stop nu het nog kan en geloof me je wereld zal hard positief veranderen. Ik ben op eigen houtje gestopt niemand die me hielp dit raad ik iedereen af hiervoor moet je echt heel sterk zijn zoek hulp mensen bij een psycholoog, instelling, huisarts oid.

Het leven moet je voelen/ervaren niet proberen te verdoven pas dan kun je verder, coke is een sloper het maakt je geest kapot "van coke word je een spook".

Hoop dat ik met deze woorden iemand kan bereiken, ik heb tijdens mijn afkick proces veel gehad aan de verhalen van andere ex gebruikers door deze te lezen en in me op te nemen.

"Wie in het verleden leeft sterft iedere dag een klein beetje"

Ga ervoor!

Marie, 22-09-2017 14:06 #30
Ik heb een drugsverleden. Ben nu 2 jaar volledig clean. En ja af en toe heb ik er zin in. Ik was jaren aan wiet en coke verslaafd. Ik wou niet meer in de roes leven. Ik kende mezelf niet meer. Na veel vallen en opstaan is het mij gelukt. Vooral door mijn doorzettingsvermogen en deels door mn psycholoog. Ik ben gestopt terwijl mn ex bleef verder doen. Hij wou niet stoppen. Wij zijn ondertussen ook gescheiden. Ik had het gevoel dat onze relatie bleef bestaan owv de drugs. 2 jaar heb ik erover gedaan. Nu 2 jaar clean. Ik ben trots op mn eigen. Waar een wil is, is een weg… Jaren heb ik weg gegooid, maar de dag dat ik besefte, dat ik een probleem had, ben ik eraan beginnen werken.

Saar, 15-09-2017 21:50 #29
Ik leef nu al 9 jaar met de verslaving van mijn partner, we leven al 9 jaar geïsoleerd met twee kinderen omdat ik mij zo verschrikkelijk schaam voor de buitenwereld. Niemand weet ervan. Hij verdient 3000 per maand en dat gaat allemaal naar de base coke. De huur is nu maanden niet betaald en ik vrees op straat te komen met mijn kinderen. Ik heb niemand waar ik bij terecht kan. Ik heb al mijn kleding en andere spullen in huis al verkocht om voor mijn kinderen te kunnen zorgen. Ik heb geen geen idee waar ik terecht kan en wie ons kan helpen om van deze verschrikkelijke man af te komen. Als iemand mij een tip kan geven, alsjeblieft doe het want ik ben kapot. Er is niks meer van mij over als mens na al die jaren, en ik ben hopeloos. Reactie infoteur, 18-09-2017
Sterkte, want je hebt het moeilijk en de situatie is ook erg moeilijk. Lees eens bij:

https://www.verslaafdaanjou.nl/

Zij helpen partners en familie van verslaafden verder.

Raymond van Lierop, 07-07-2017 20:33 #28
Ik zit met een probleem. Mijn ex vriendin gebruikt… ik weet niet hoe vaak en of het elke dag is of was kan ik niet zeggen. Ze was vaak opgefokt… agressief… ongeduldig en onverdraagzaam. Ze spuugde meerdere malen in mijn gezicht en sloeg mij verschillende malen. Scheldt mij op straat uit in bij zijn van vreemden reed mij omver met de auto in bijzijn van haar 12 jarige zoon. Ik houd zielsveel van hem… hij werd ook geschreeuwd en hardhandig aangepakt. Ik heb nooit wat teruggedaan maar daar ik haar steeds meer confronteerde met haar gedrag gaf ze mij de bons en hoe. Mijn tas met kleren gooide zij zonder pardon op straat. Tijdens de omgang met haar 2.5 jaar had ze meerdere malen gezelligheden met andere vrienden die dat ook deden. Ze gebruikte veel althans voor mijn gevoel. 20 lijnen op een avond… drank… wodka… ghb… speed… en dat soms maximaal. Soms sliep ze twee dagen niet. Het is al een poosje uit maar ik bemerk aan mezelf dat ik het gevoel heb nu mij te wreken daar ze mij vernederde op elk feest met haar vrienden en vriendinnen. Haar zoon houdt zielsveel van mij en ik van hem maar mag hem niet meer zien omdat ik haar ouders of vader het 1 en ander had medegedeeld. Dat heeft ze mij niet in dank afgenomen… Ik wil graag weten hoe verder hierin. Ik bezocht haar een keer en sprak toen even met haar zoon. Hij vroeg aan mij… mis je mij nog steeds dagelijks… ik zei ja… natuurlijk. Hoe nu verder daar ik het wil bespreken en een tussen weg hierin te vinden. Help… wat moet ik? Reactie infoteur, 14-07-2017
Hi, als ik je was zou ik overwegen hulp te zoeken voor ex partners van drugsverslaafden. Je zal daar soortgelijke ervaringen tegenkomen en horen en ook goed advies kunnen krijgen.

Misschien heb je hier ook iets aan: https://www.verslaafdaanjou.nl/

Djdp, 06-03-2017 19:40 #27
@incognito
Ik ben zelf gebruiker en wat je allemaal schrijft kan ik wel uit opmaken dat het haast niet anders kan dan dat hij weer of nog steeds gebruikt.

Incognito, 12-06-2016 21:45 #26
Mijn partner heeft vroeger veel coke gebruikt en loog veel. Ik betrap hem nu op de meest simpele dingen op leugens. Het is blijkbaar een tweede natuur geworden… Soms kom ik coke tegen en dan komt hij weer aan dat het oud spul is wat hij tussen zijn spullen tegenkomt tijdens het opruimen en wordt kwaad dat ik hem nog verdenk, hij is naar eigen zeggen gestopt. Nu merk ik op dat hij elk weekend slecht eet, 2 nachten thuis aan het "spoken" is, dus niet slaapt. Rare gezichtsuitdrukkingen heeft. Zondags is hij moe en tijdens zijn slaap last van spierspasmen. Daarna zie ik hem 3 avonden niet, want dan gaat hij meteen na het werk slapen en is zeer humeurig. Door dit alles lijkt het of hij weer aan de coke zit. Is dit herkenbaar voor jullie? Reactie infoteur, 13-06-2016
Hi, 'wij' zijn geen deskundigen op het gebied van verschijnselen bij drugsgebruik. Als je antwoord zoekt op deze vragen zou je eens contact kunnen opnemen met een drughulplijn en je bezorgdheid aan hen voorleggen. Veel sterkte ermee. Een telefoonnummer waar je waarschijnlijk veel aan zal hebben vind je via Drugsinfo:

https://www.drugsinfo.nl/header/contactinformatie

Valeria, 03-04-2016 21:41 #25
Mijn man begon in september 2014 aan cocaïne toen ik hem de ultimatum gaf om te stoppen met drinken of scheiden. Hij vertelde het in december omdat het thuis niet meer ging. Ik moest geduld met hem hebben tijdens het stoppen. Dit ging door en door een door. Ik sta heel sterk in mijn schoenen en ben slim en dapper, dus ik kon de situatie goed aan, bijna zonder escalaties. Maar ik kreeg weinig hulp van mijn omgeving. In september 2015 raakte hij zijn baan kwijt en eindelijk stond op de wachtlijst van tactus na 5 maanden ambulante behandeling zonder succes.

Nu is hij precies 9 weken opgenomen en gaat redelijk met hem. Wij zijn nu aan het scheiden en ik heb gezegd als hij over 3-5 jaar nog steeds clean is en goed met hem gaat kunnen wij het weer proberen maar zonder te trouwen. Hij wordt daar niet blij van, maar hij had mij letterlijk droog opgezogen. Ik kan nu weer ademen en gewoon voor ons zoontje van 4.5 zijn, zonder voor hem te moeten compenseren.

Ik raad iedereen die een relatie met een verslaafde aan cocaïne heeft aan zichzelf te gaan denken. Je verslaafde partner gaat dat niet doen. Die denkt alleen aan zichzelf en coke.

Of je sterk in je schoenen staat, of emotioneel afhankelijk ben, je moet weg. Ga hem of haar als vriend blijven steunen, maar niet als partner.

Ik wens iedereen veel sterkte

Lady, 17-01-2016 23:10 #24
Hi suusje, je moet niet bang zijn. Wees hard voor jezelf. Wees een sterke moeder voor je kinderen. Ik begrijp je heel goed. Na al die tijd manipuleren raak je helemaal verzwakt en vernederd. Dat wil hij hebben. Sta op wordt sterk! en neem die stap. Jou kinderen voelen alles. Jou kinderen mogen niet de dupe worden van jouw relatieprobleem. Ga aub weg met je kinderen en geef ze een mooie toekomst. Misschien beseft vader sneller en zal wat aan doen als hij zijn gezin terug wilt. Fout ligt bij jou. Zo zorg jij voor probleemkinderen in de toekomst. Ze zijn klein en ze hebben jou hard nodig! Zo help je hem niet, jezelf niet en de kinderen helemaal niet aan hun toekomst. Stop met nadenken. Een man hoort respect te hebben voor zijn vrouw, een vader hoort zijn gezin te beschermen en geen angst creëren.
Sterkte ermee. Neem die stap en ga onmiddellijk weg!
liefs lady.
Maak een plan, denk nu voor je kinderen en niet aan een verslaafde. Dat is echt fout!

Suusje35, 11-01-2016 10:18 #23
Hallo.
Mijn partner de vader van mijn 3 kinderen is verslaafd aan coke… hij drinkt om de dag ongeveer 7 biertjes en snuift erbij. Ik heb gehoord dat hij bijna 5gram in de week snuift… ik weet natuurlijk niet hoeveel % coke er in zit. Ik ben nu bijna 13 jaar bij hem maar ik kan niet meer ik ben op en moe. Hij maakt me geestelijk kapot… hij wil ook altijd sex met mij als hij heeft gebruikt… en als ik het niet doe wordt hij boos en gaat ruzie maken. Hij heeft ook 2 jaar geleden over mij heen gepist en mij in de tuin laten zitten midden in de nacht in de kou… omdat ik hem geen aandacht gaf midden in de nacht… Hij heeft nog veel meer dingen gedaan bij mij… Ik stopte het altijd weg net alsof ik het allemaal maar normaal vond… en natuurlijk is dat niet zo maar zo'n persoon kan je helemaal gek maken… de kinderen lijden er ook onder… Ze vragen vaak aan mij mama hebben jij en papa ruzie… en vorige keer zei hij dat hij wil stoppen met drinken en snuiven en dat hij de kinderen te kort doet… Dus heeft hij tegen de kids gezegd dat papa gaat stoppen met drinken… en 2 dagen later doet hij het zo weer… Zo sneu voor de kids die geloven hun papa ook niet meer. Ik heb nog zo veel te vertellen maar dan komt er geen einde aan… ik wil heel graag bij hem weg maar ben zo bang voor hem… Hij heeft ooit gezegd als je weg loopt met de kids dam vermoord ik je… Ik heb eerder de politie op hem af gestuurd… en neemt hij me nog steeds kwalijk. Op dit moment heb ik wel contact met een maatschappelijk werkster van de politie en de wijkagent… Ik heb ook hulp van mijn moeder en zus die willen me ook helpen om bij hem weg te gaan… maar waarom durf ik niet? Ik heb zo'n angst voor wat er gebeuren gaat… maar ik ben ook verantwoordelijk voor mijn kids… en dat weet ik ook zij zijn alles voor mij. Ik heb een brief geschreven voor mijn partner voor het moment als ik weg ga… want ik durf het niet persoonlijk te zeggen want ik weet niet hoe hij zal reageren, heel boos dat weet ik zeker. Maar wanneer zet ik die stap? Pfff wat een kut gevoel die angst. Reactie infoteur, 11-01-2016
Hi, wat een moeilijke situatie. Misschien heb je nog iets aan deze website:

http://www.verslaafdaanjou.nl/

Loving That F. Powder Still, 21-08-2015 07:43 #22
Cocaïne, hoe kom je er vanaf… Mooie vraag, ingewikkeld antwoord ondervind ik (man 58 en alleen wonend) inmiddels proefondervindelijk.

In m'n jonge jaren behoorlijk de beest uitgehangen op t gebied van alles wat er te gebruiken was. Al 30 jaar clean tot drie weken geleden. Een kort gesprekje ergens in een kroeg met een snelle jongen. Ik mocht wel "proberen" en betalen als t oke was.

Ik heb vannacht inmiddels m'n 5e gram alweer weggewerkt sinds die ontmoeting. Als antwoord op de gestelde vraag… Je komt er nooit helemaal meer vanaf… Reactie infoteur, 21-08-2015
Hi, dat is inderdaad het probleem met elke verslaving. Je komt er nooit helemaal vanaf. Maar je weet uit ervaring ook dat je er (in zoverre) wel vanaf komt als het geen deel meer uitmaakt van je leven. Je leeft dan je leven en je kwaliteit van leven kan prima zijn zonder je drug. Omdat je relatief kortgeleden weer begonnen bent hoop ik dat je zo snel mogelijk professionele hulp zoekt, want je weet zelf dat de weg terug anders steeds langer wordt. Succes en laat na een tijdje nog eens weten of je erin geslaagd bent.

Lientje, 09-08-2015 03:36 #21
Hallo,

Mijn vriend is verslaafd aan coke roken. We zitten bij de bewind voering en schuldsanering en geld is er bijna niet.
Elke maandag krijgen we week geld en dat is niet veel. We hebben samen ook nog een kleine van 8 maanden oud. Nu is het zo elke keer als ik geld krijg bijvoorbeeld van mijn moeder om eens wat leuks te kopen moet ik de helft aan hem geven zo niet dan word die kwaad en gaat hij dreigen of slaan. Met het leefgeld ook ik moet de helft aan hem geven anders wordt meneer weer boos en zo dra die het geld heeft moet hij gelijk coke halen. Ik ga er helemaal onder Door hij belooft van alles maar na komen ho maar. Hij gaat s nacht 5/6 uur op bed en slaapt dan de hele dag en dan denk ik bij me zelf kom op man je heb een kleine als ik hem wakker maak word hij boos gaat hij schelden t dan zegt hij dat zijn coke probleem mijn schuld is omdat ik zeur. Ik was laatst met hem bij zijn moeder omdat hij geld nodig had zegt zijn moeder tegen mij je moet de baby voeding niet weer bij de benzinepomp halen hoor is veelste duur. Wat blijkt hij gaat elke keer na zijn moeder om geld en zegt dan dat die baby voeding moet halen bij de benzine pomp. Terwijl dat niet zo is. Ik word hier zo gek hij is soms zo agressief tegen mij en als ik bij hem weg wil zegt hij ik vermoord je hele familie als je weg gaat. Ik wil zo graag met iemand hier over praten maar soms kun je niet alles zeggen tegen de mensen. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Reactie infoteur, 09-08-2015
Hi, een cocaïneverslaafde is eigenlijk te vergelijken met iemand die ziek is. Je vriend is ernstig verslaafd en gedraagt zich daar ook naar. Hij kan niet gewoon functioneren door zijn verslaving. Dit is niet alleen erg onveilig voor jou, maar ook voor jullie kindje. Als je hem blijft benaderen zoals je een niet verslaafde man zou benaderen, dan zal je steeds ontdekken dat dit bij hem nu niet kan. Je vriend moet hulp krijgen om af te kicken maar dat is iets wat hij alleen zelf kan regelen. Het is zijn leven en hij beslist of hij hulp zoekt of niet. Hij is oud en wijs genoeg om zelf te overwegen om hulp te zoeken, jij kan hem daartoe niet dwingen. Jij kan hem ook niet van zijn verslaving afhelpen en je bent ook op geen enkele manier verantwoordelijk voor de keuzes die hij in zijn leven maakt. Hij is dus ook alleen zelf verantwoordelijk voor zijn verslaving. Hij dreigt dat hij jou en je familie zal vermoorden als je bij hem weggaat? Dat is nogal wat. Jij bent echter wel verantwoordelijk voor jouw eigen keuzes. Kies jij ervoor om in deze onveilige situatie met een kindje te blijven wonen, is het niet ondenkbaar dat het kindje jullie in de toekomst kan worden afgenomen. Een kind is immers niet veilig in de omgeving van een agressieve verslaafde. Omdat hij je bedreigt is het waarschijnlijk moeilijk om beslissingen te nemen die voor jou en je kind het beste zijn. Je kunt denk ik het beste eens bellen met de drugsinfolijn: 0900-1995 (10c p/m).

Misschien kunnen zei je advies geven over de mogelijkheden voor jou en jullie kindje en voor je vriend.

Anoniem, 28-12-2014 05:04 #20
Haai, ik heb een vraagje.
Mijn vriend is verslaafd aan cocaine & hij wilt afkicken maar het lukt hem niet.
De ene keer is die er zo vanaf en een andere keer lukt het hem niet. Hij is een tijdje geleden naar de huisarts geweest en die heeft hem toen doorgestuurd maar daar gaven ze hem ook niet de hulp die hij nodig heeft en de enigste die hij echt vertrouwt dat ben ik. hoe kan ik hem helpen?

Mike de Roos, 24-10-2014 20:54 #19
Hallo ik heb een vraag? Ik heb jaren coke gebruikt en merk dat ik anders word als ik het het gebruik. Depressief, paniek aanvallen, gejaagd gevoel concentratie problemen, niet meer kunnen genieten. Nu ben ik aan het proberen om te stoppen en ik merk dat ik geestelijk vooruit ga! Wat ik wel merk is dat me concentratie nog niet goed is en nog niet helemaal ontspannen ben. Zijn er meer mensen met deze ervaring? Van concentratie verlies en moeilijk te ontspannen? Ik ben nu pas 2 weken gestopt ik denk zelf dat het gewoon tijd nodig heeft! Wie deelt deze ervaring? Reactie infoteur, 25-10-2014
Hi, het is natuurlijk erg goed van je dat dit in je eentje al zover hebt weten vol te houden. Je klachten komen waarschijnlijk omdat de zenuwen in je hersenen zich moeten herstellen. IK raad je aan om er wat hulp bij te zoeken, via huisarts of via de infolijn van de Jellinek:

http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/alcohol-drugs/cocaine/risico-lange-termijn/kun-je-door-cocaefne-gebruik-depressief-en-paranoefde-worden/

Hou vol, dan gaan je klachten ook minder worden, maar geef je lichaam de tijd om te herstellen, maar zoek er ook wat wat steun bij. Mogelijk kan een arts je hier ook bij helpen. Succes!

Geertje, 20-08-2014 01:04 #18
Lastig omdat je vriend er misschien wel van af wil blijven maar of hij het ook kan… Kijk naar de gevolgen----financieel en hoe is het met de stemming? Geagiteerd agressief boos onredelijk, blijft hij lang hangen en komt hij verplichtingen niet na. of heeft het niet zo veel effect? Je moet dit alles afwegen en als het wel mee valt en je kunt er mee leven ala, maar als hij steeds maar dieper in de verslaving gaat zitten dan is de kans groot dat jij ook ten onder gaat of aan het gebruik of aan de negatieve gevolgen die je zullen raken.
Wens je veel sterkte

Twijfelaar, 16-05-2014 22:26 #17
Hey,
ik zit met een serieus probleem…
heb mijn vriend waarbij ik een kindje heb van 1.5jaar betrapt op gebruik van cocaine en hij had nog 4 zakjes bij voor 'kameraden'?.we hebben al enkele keren ruzie gekregen door zijn drinken, dat ik vond dat hij overdreef… in september zijn we een week uiteen geweest omwille van dat hij weer was blijven plakken om te driken en terwijl hij wist dat ons kindje met koorts zat al een hele dag, hij heeft die dag niet een enkele keer gevraagd achter ons kindje en ik heb hem saonds zelf moeten opbellen om te zien wat hij aant doen was, wel… hij kon bijna niet meer spreken, zo dronken! ik ben dezelfde avond met men kindje naar spoed gereden met 39.2 koorts.hij vond dit achteraf 'overdreven' ik hoefde mij niet direct zo zorgen te maken ivm ons kindje… dit kon bij mij niet door de beugel daarom waren we een week uiteen.wel nu omdat ik mijn gezin bijeen wilde en hem ook graag zag ben ik terug gegaan, hij beloofde dat hij zich totaal ging herpakken.ook verzekerde hij mij dat hij geen drugs nam en vroeg of ik dat op papier wilde schrijven, … nu 5 weken later heeft hij cocaine gebruikt en nog 4 zakjes in zijn auto liggen voor zogezegde kameraden, nu zijn we 6maand uiteen en hij zit volop moeite te doen om terug te komen, hij heeft een fout gedaan en het spijt hem zegt hij maar hij zegt dat steeds dat het hem spijt als hij iets uitgestoken heeft! hij beweert dat hij niet gebruikt gaat om de 4 weken bij de dokter een test doen, … maar wat moet ik doen? hij maakt mijn hoofd gek! en doet zich nu voor als de perfecte man, de perfecte papa… maar hij kan ook zeer goed liegen en woorden omdraaien… zijn ex en dochter hebben mij al gewaarschuwd om er van weg te blijven. maar wat moet ik doen volgens jullie? ik zie hem raar maar waar nog graag en ik hoop nog steeds op mijn droom… een mooi gezinnetje met de echte mama en de echte papa… neemt hij mij nu weer in de maling dan vrees ik dat ik minder erchten ga hebben op mijn kindje bij de volgende keer wanneer hij weer iets uitsteekt.ik pieker er mij zot over… hopend op reactie en bedankt om dit te lezen.
mama 28jaar Reactie infoteur, 17-05-2014
Hi, denk in eerste instantie aan het belang van je kind, en aan jouw belang. Je vriend heeft keuzes gemaakt in zijn leven waar hij zelf de gevolgen van moet dragen, en hij zal het zelf moeten oplossen. Ook zal hij moeten afkicken en zoals je waarschijnlijk wel weet lukt dit velen niet.

Leg je probleem eens voor op het forum van:

http://www.mijnpartnerisverslaafd.nl/

En kijk eens bij deze website:

http://www.drugsinfoteam.nl/tips-hulp/omgaan-met-gebruik-van-anderen/tips-advies/

om te leren omgaan met jouw verslaafde (ex)partner.

Anja, 12-12-2013 21:57 #16
Hoe kan je stoppen met coke? Welke instelling kan je ermee helpen?

Joke, 20-07-2013 18:35 #15
Hey iedereen, ik ben een gebruiker die elke keer dat ik wat gedronken heb, grijp naar die coke. Mijn partner vindt dit echt niet ok, en denkt zelfs dat als ik onder invloed ben, niet meer weet wat ik doe en hem dan bedrieg. Dat is totaal niet het geval, maar hij vertrouwd me niet. Ik wil echt stoppen met deze coke, want ik breng mijn relatie blijkbaar in gevaar. Ik weet echt niet wat doen, want ik weet niet of ik de volgende keer nee ga kunnen zeggen tegen coke. Kan iemand mij hiermee helpen? Ik wil er echt vanaf, mijn partner is vele belangrijker. Maar ik vind het zo moeilijk om het niet meer te doen. Reactie infoteur, 24-07-2013
Professionele hulp zoeken is je enige optie lijkt me. Een ander kan het niet voor je doen. Als je er echt vanaf wilt lukt het met hulp, als je niet echt wilt blijf je leven als een ongemotiveerde jojo. Ga naar je huisarts en bespreek je probleem. Succes. Hoop dat je het doorzet.

Wil het Niet!!!, 05-06-2013 00:33 #14
Hallo,

Ik was een paar jaar clean maar heb nu een terugval. Alleen ben ik in de tussentijd vader van twee prachtige dochters een van 2 en een van een half jaar. Sinds die tweede dochter er is heb ik een bepaalde druk en ook nog diabetes erbij gekregen. Nu sinds 3,5 maand geleden weer een oude bekende uit de scène tegen gekomen en toen ging het mis. Weer terug bij af ik voel me gevangen met mijn probleem. Ik wil mijn vrouw en kinderen niet kwijt, heb ook professionele hulp aangevraagd en dat duurt even eer dat dit in gang komt.
Ik probeer zo eerlijk mogelijk te zijn over mijn gebruik het herhaald zich nu steeds vaker dan gewild en het zit ook in je brein! Ik wil er vanaf punt en mijn vrouw ook want ik kan zo niet een bedrijf en een huwelijk hebben. Ik wil het niet en de gene die het mij eerst verkocht merkt dat mijn financiële middelen niet meer in mijn handen zijn. Dus die slimme klootzak en ik de slappe lul geeft het mij nu zo maar voor niets want hij wil dat ik die junk wordt wat ik was. En een paar jaar geleden 8 om precies te zijn gebruikte ik dagelijks 3 tot 5 gram per dag. En die kende ze nog wel want die zelfde ik van toen heeft vele centjes achter gelaten bij hem. Nu kan en wil ik niet die persoon worden! Maar als je gevaar in de stad ligt waar je werkt dan heb je een probleem. Hulp komt eraan maar heb het zwaar, en mijn vrouw nog zwaarder! Reactie infoteur, 05-06-2013
Sterkte. Erg goed dat je weer hulp gezocht hebt. Je bent gemotiveerd om er weer af te komen, en met zo'n wilskracht zal het je lukken. Laat nog eens weten hoe het gaat.

Lien, 09-04-2013 09:13 #13
@ Stillalive,
Ik had ook graag wat meer geleerd over je ervaringen in Zuid-Afrika. Denk je dat het mogelijk zou kunnen zijn een gesprek in te plannen?

Fleur, 08-04-2013 15:14 #12
@ Stillalive, 07-01-2013 10:18 #9 (Ik ben 2 maanden lang opgenomen geweest in een afkickkliniek in Zuid-Afrika. Dat ik nu bijna anderhalf jaar geleden. Na terugkomst ben ik clean gebleven, heb NA-meetings bezocht, en heb nabehandeling gevolgd.)

Ik zou graag meer over je ervaring in Zuid-Afrika willen weten. Zou ik je een keer mogen bellen hierover?

Stillalive, 04-03-2013 10:40 #11
Beste Ric,

Die strijd die je beschijft herken ik heel erg goed. Aan de ene kant denk je dat je je gebruik onder controle hebt, en waarom zou je dan in hemelsnaam stoppen, terwijl je weet dat dat eigenlijk helemaal niet zo is. En aan de andere kant weet je dat het genoeg is, en dat het 't beste zou zijn als je zou stoppen met die troep zoals je het zelf noemt. (ben ik trouwens helemaal met je eens! wat een troep!)

Niemand kan jou, en moet jou dwingen om de stap naar de hulpverlening te zetten.
Dat is een stap die je zelf moet maken, en daar ook volledig achter staan, en achter BLIJVEN staan.

Je bent niet in een dag verslaafd geraakt, dus 't is ook een illusie om te denken dat je d'r in een dag vanaf kan komen.

Hak voor jezelf de knoop door, ga ik door met gebruiken, of wil ik mezelf een nieuw leven gunnen zonder gebruik. Als je de keuze maakt om er iets aan te doen, is het aan te raden hierbij hulp te zoeken, want alleen kun je het niet. Maar, dat kan niemand. Daarvoor moet je je (valse) trots opzij kunnen zetten.

Mijn leven nu ik clean ben heeft me zoveel goeds gebracht. Natuurlijk is mijn leven nu niet perfect, maar dat is bij mensen die nooit gebruikt hebben ook niet zo! Het afkicken is zwaar, maar zo de moeite waard!

Gun jezelf rust in je hoofd, in je lijf, en in je leven en kies voor jezelf, ben lief voor jezelf. Er is hulp genoeg te vinden. Je moet 't zelf doen, maar niet alleen! Heel veel sterkte, en laat nog eens wat van je horen. Ik ben benieuwd!

S. ex-verslaafd

Ric, 04-03-2013 03:55 #10
Denk steeds ach komt goed, na deze keer is het over en uit! Maar dat denk je steeds weer, maar die laatste keer komt maar niet. Nu een jaar of 16 verder ben je zoveel kwijtgeraakt en heb je je zelf zo voor de gek gehouden, en je denkt nog steeds aan die laatste keer, maar die komt er niet als je geen hulp zoekt, je leven gaat rustig verder terwijl jij wacht op die laatste keer, en ondertussen ga je stukje bij beetje steeds meer naar de klote, en dat weet je zelf maar, het is zo moeilijk om het zelf ook te weten!Ben nu zelf over de 40 en heb gewoon m, n werk en leef m, n leven, maar wacht nog steeds op die laatste keer.
En ik ga denk ik binnenkort de knoop doorhakken en echt maar eens hulp zoeken, en hoop dan weer eens een gewoon leven te lijden zonder die rommel, en dat je weer eens eerlijk tegen jezelf kan zijn(en tegen alle mensen die je lief hebt). WAT EEN TROEP! Reactie infoteur, 04-03-2013
Zet die stap naar de hulpverlening, niet morgen maar nu. Zo te lezen ben je het gebruiken helemaal zat, en moe van de verslaving. Nu is de tijd om je leven een nieuwe wending te geven. Succes tijdens die reis.

Stillalive, 07-01-2013 10:18 #9
Ik ben jarenlang cokeverslaafd geweest. Vanaf het eerste moment dat ik het gebruikte was ik verliefd op dat spul! Vanaf die eerste keer heb ik geen dag zonder coke gezeten. Het was de reden dat ik mijn bed uitkwam. Het was ook de reden dat ik ruzie kreeg met mijn vrienden, familie, collega's… eigenlijk iedereen die me "in de weg" stond om maar te gebruiken. Ik jatte geld van mijn ouders, op mn werk en van vrienden, ook het geld op mijn eigen rekening werd regelrecht naar mijn dealer gebracht, in ruil van mijn dagelijkse behoefte. Ik wilde nooit stoppen, omdat ik bang was dat ik een enorme eikel zou zijn zonder coke. Toen ik de keuze kreeg van mijn ouders: of, ik ging afkicken, of ze trokken hun handen van me af, en lieten ze me gaan was mijn keus makkelijk!

Ik ben 2 maanden lang opgenomen geweest in een afkickkliniek in Zuid-Afrika.
Dat ik nu bijna anderhalf jaar geleden. Na terugkomst ben ik clean gebleven, heb NA-meetings bezocht, en heb nabehandeling gevolgd.

Vandaag de dag volg ik een opleiding tot ervaringsdeskundige, en werk met verslaafden. De band met mijn ouders is nu beter als dat ik ooit had durven hopen. Ik heb weer een vriendengroep, en heb zelfs een vriendin!

Ik kan uit eigen ervaring meegeven dat afkicken verschrikkelijk is, en absoluut niet makkelijk, maar wel ontzettend alle moeite waard is! Ik zou liegen dat clean leven elke dag geweldig zou zijn, want dat is namelijk bij niemand zo, ook niet bij mensen die niet verslaafd zijn, maar ik kan wel zeggen:

Mijn slechtste dag clean, is nog steeds beter dan mijn beste dag aan de coke!

Voor degene die twijfelen om af te kicken… DOEN! Red wat er te redden valt, en bouw nieuw op wat er niet te redden is, het klickt cliche, maar… Als ik het kan, kan iedereen het!

Voor naasten zou ik willen zeggen, als ex-verslaafde zijn… Kies voor jezelf, dat doet een verslaafde namelijk ook, laat je niet meesleuren in pijn, verdriet en medelijden, want je gaat er aan onderdoor! Mijn ouders hebben mij serieus willen laten vallen, en dat is bij veel verslaafde ook het punt geweest waarop ze wakker zijn geschud. MAAR… wanneer verslaafde de juiste instelling hebben, en er serieus aan werken… STEUN ZE! maar niet ten kosten van jezelf!

Veel sterkte, kracht en moed… je zult 't nodig hebben!

S. ex-cokeverslaafd Reactie infoteur, 07-01-2013
Je betoog is helder, motiverend en ontroerend. Ik hoop dat je nog veel mensen zal begeleiden in hun weg naar een leven zonder verslaving.

Anoniemii, 01-10-2012 12:04 #8
Mijn vriend was jaren verslaafd aan coke, waarvan eerst alleen weekend gebruik, maar de laatste 3 jaar haast elke dag, de voornaamste reden daarvan was toch het weglopen van emoties. Nu heeft hij besloten er af te blijven. Zijn contacten in 'dat' circuit ook verbroken en gaat er helemaal voor. Het is nu 2 maanden geleden dat hij gebruikt heeft en ik ben onwijs trots op 'm dat hij er helemaal voor gaat en dat het m ook lukt er af te blijven.

Ik denk dat er niet alleen een ijzersterke overtuiging moet zijn dat de coke je kapot maakt, maar ook dat je iemand naast je nodig hebt die heel veel vertrouwen in je heeft en je steunt op momenten dat je het moeilijk hebt. Er zijn al veel mensen geweest die geprobeerd hebben hem te helpen, maar elke avond zat hij toch weer alleen en dat heeft er voor gezorgd dat hij keihard en egoïstisch doorging. De eenzaamheid en de boosheid en verdriet van alles wat hem dwars zat maakten dat hij toch weer ging snuiven. Maar nu er elke dag iemand naast hem staat die elke dag tegen hem zegt dat hij de moeite waard is om voor te vechten, krijgt hij elke dag ook zelf meer vechtlust er af te blijven en zijn leven op orde te krijgen.

Coke vlakt je emoties af en maken dat je keihard wordt. Een ander is niet meer belangrijk zolang je maar kunt snuiven. De mensen die van hem hielden heeft hij weggeduwd en zijn verantwoordelijkheden laten liggen waardoor hij erg in de problemen is gekomen. Het zal nog jaren duren voor hij daar ook daadwerkelijk van af is, maar hij is enorm gemotiveerd en gaat nu pas inzien wat de coke in zijn leven kapot gemaakt heeft.

Toch denk ik niet dat er enig zicht is op wat coke verder met je doet. Zal de coke blijven 'trekken'? Heeft het jarenlange gebruik lichamelijk iets beschadigd? Is hij er in zijn gedrag blijvend door veranderd of keert de oude 'ik' weer terug?

Ik ben dankbaar dat ik nooit de mensen om me heen heb gehad die mij in de wereld hebben 'getrokken' want ik realiseer me steeds vaker dat het niet alleen wijsheid is als je van de coke afblijft, maar ook geluk.

Anoniem, 14-03-2012 10:12 #7
Ook mijn vriend is verslaaf aan coke en ik herken de verhalen. Hij heeft ontzettend veel last van stemmingswisselingen, de ene keer hebben we het leuk, en het andere moment scheld hij mij verrot en wil hij geen vastigheid meer. Na een aantal dagen zegt hij te stoppen maar helaas. Hij was twee weken van de rotzooi 'af' (voor zover je dat kunt noemen) maar toen ik vannacht bij hem was was hij toch weer bezig. Hij wilt geen prof. hulp hebben, heeft iemand enig idee of tips voor mij hoe ik met hem kan omgaan? Het lijkt wel of ik het nooit goed doe. Reactie infoteur, 14-03-2012
Jouw leven draait om heel andere zaken dan het leven van een verslaafde. Het leven van een verslaafde draait om coke en het scoren van coke. Jij wilt een leuke relatie en aan je toekomst bouwen. Dat lukt niet met een verslaafde. Omdat hij geen hulp wil kan je eigenlijk niets van hem verwachten omdat hij je steeds zal teleurstellen. Hij is in eerste instantie een verslaafde. Je kan verder weinig voor hem doen omdat alleen hij het probleem kan aanpakken, niet jij. Het is zijn keus om te blijven gebruiken, en in die zin kiest hij dus voor een leven met coke, ongeacht de problemen die hij daardoor heeft en veroorzaakt.
Je kunt het beste voor jezelf hulp zoeken. Sterkte.

Rotterdamse, 12-03-2012 16:16 #6
Mijn vriend is verslaaft aan coke. Wij hebben onlangs een dochtertje gekregen zij is gelukkig gezond. Maar ik wild at hij stopt, Hij werkt niet en gebruikt van mijn geld zelf s me laatste geld jat hij om aan troep te komen. Ik kan het niet meer zo leven. hij pakt al me geld. Wie kan me tips geven wat ik moet doen. Ik hou wel van hem maar ik wil niet dat me kinderen zo op groeien tussen een verslaafde.

ik hoor het graag Reactie infoteur, 13-03-2012
De verslaving van je partner kan jij niet veranderen. Alleen hij kan er iets aan doen en daarvoor is zijn wil nodig en zijn bereidheid tot het zoeken van hulp. Jij hebt daar verder geen invloed op. Zolang hij niet afkickt en gemotiveerd is, zal er niets veranderen. Het is zijn verslaving, niet de jouwe.

Jij hebt wel invloed op jouw leven, jouw keuzes en op de keuzes die je maakt voor jullie kind. Beslissingen nemen kan heel moeilijk voor je zijn, omdat je misschien nog steeds hoopt en wacht tot je vriend gaat stoppen met gebruiken. Om te begrijpen hoe je hiermee om kunt gaan kan je het beste zelf hulp zoeken, voor jezelf. Je kunt daarvoor contact opnemen met Drugsinfolijn: 0900-1995 (20c p/m). Vraag daar eens waar je als partner van een verslaafde terecht kunt en wat het beste is voor jou en je kindje. Veel sterkte.

Anoniem, 20-06-2011 14:13 #5
Ik zou graagwillen weten wanneer je nou echt verslaafd bent, ik ben er niet elke dag mee bezig, maaar als ik ga stappen heb ik altijd genoeg bij me en heb het ook niet leuk als ik niks bij me heb, dan voel ik mij onrustig en niet compleet ofzo. Ook ga ik door met feesten tot ik niet meer kan en blijf ik maar bellen en bestellen terwijl ik mezelf haat hierom. Kan ik hier ook hulp voor krijgen? Ik wil er graag vanaf, maar dit probleem heb ik al jaren.

Natasja, 11-06-2011 06:45 #4
Wil heel graag van die troep af maar ik weet niet hoe. het zit zo diep in mij.het is een deel van mij geworden. mijn dochter werd uit huis geplaatst dus dacht ik, dat dit een stok achter de deur zou zijn maar ik gebruik nu nog steeds en heb er veel verdriet van

Mi, 09-05-2011 12:49 #3
Ik ben jaren geleden ook aan basecoke. Gegaan en heb nog steeds moeite om eraf te blyven. Soms gaat t wel en dan val ik weer keihard terug. Ik ben geen dagelykse gebruiker maar zodra t me pakt. Kan t zyn dat ik elke week we'll rook. Ik haat dat ik dat doe en weet nog steeds niet waarom want het effeckt is niet fyn. Waar vind ik hulp want wil niet naar de bouwman. Reactie infoteur, 09-05-2011
Je gebruikt steeds opnieuw omdat je verslaafd bent. Elke verslaafde blijft levenslang verslaafd, of je nou verslaafd bent aan coke of aan wiet of aan sigaretten. Toch kan je na afkicken goed zonder. Je moet er alleen vanaf blijven en vooral ook bij UIT DE BUURT blijven, anders gaat het gewoon weer mis en ben je weer terug bij af. Het positieve aan jouw reactie is dat je echt wilt stoppen. Waar een wil is, is namelijk echt een weg. Dat is de enige weg. Jouw toekomst, jouw leven, jouw keus om te stoppen en het te mijden als de pest. Wat je dan wel zal moeten doen is je vrienden die gebruiken, en ook de plaatsen waar je ermee in aanraking kunt komen, radicaal en consequent uit de weg gaan. Niet voor een poosje, maar altijd. Dus niet meer uitgaan naar die plekken en alleen omgaan met vrienden die je juist clean houden en die zelf niet gebruiken. Als je hulp zoekt (dat is aan te raden) dan kan je hier beginnen: http://www.drugsinfo.nl/index.cfm?act=esite.tonen&pagina=97

Hou je haaks. Blijf erbij weg.

Anoniem, 07-10-2010 20:34 #2
Ik ben verslaafd aan basecoke. Dit begon ongeveer 2 jaar geleden, vroeger met vrienden voor de kick, maar ik begon steeds stiekem te gebruiken en mij af te zonderen. Ik heb nog maar sinds kort aan mezelf kunnen toegeven dat ik inderdaad verslaafd ben… Maar ik deed er niet veel aan, tot over een dag of 2. Ik wilde het al een tijdje aan mijn moeder vertellen maar ik kon het niet tot ik eindelijk kon zeggen dat ik een probleem had. Dus nog niet over de basecoke zelf, maar ze weet dat het met een lepel en dergelijke te maken heeft. Ze reageerde geschrokken, maar veel positiever dan ik dacht. Ik vertelde haar dat ik alles eens zou uitleggen als ik er klaar voor ben en alles op een rijtje kan zetten. Ik weet dat ik daar best niet te lang op wacht maar het is niet makkelijk om er over te praten, zeker niet met je moeder! Ik voel dat dit een eerste kleine stap is en ik voel me gedwongen om snel meer stappen te nemen maar ik voel me er bang en onzeker over.

Soms kan ik dagen zonder cocaine maar dan is daar plots die klik dat ik er MOET hebben. Als ik geen geld heb steel ik er gewoon. Dat is niet wie ik ben, ik ken mezelf niet meer en ik heb nog maar weinig controle. Ik heb mezelf al ontelbaar keren gezworen te stoppen maar dit lukt niet. Ik mijd zoveel mogelijk vrienden die nog gebruiken. Ik heb geen relatie, gelukkig aan de ene kant, maar ik mis dit wel en denk dat ik dit wel als een mogelijke 'vervanging' kan gebruiken. Maar ik ben bang dan moeste een relatie dan afgelopen zijn, dat ik nog veel sneller naar dope zou grijpen. Ook denk ik aan een hobby zoeken maar met mijn werk is dat nu wel moeilijker.

Ik ben een jongen van 19 en ik ben wel vrij emotioneel maar toon dit niet. Ik kan mijn probleem perfect analyseren, uitleggen, oplossingen; iedereen die mij kent heeft dit al gezegd. Maar als puntje bij paaltje komt kan ik het nooit uitvoeren(niet alleen met mijn drugprobleem maar ook andere situaties). Helder in hoofd, troebel in hart.
Ik heb ook weinig karakter.

Wat kan ik het beste doen en hebben jullie nog tips voor mij? Want ik voel mij beetje bij beetje veranderen en hoe langer het duurt, hoe verder mijn doel ligt; CLEAN ZIJN! Reactie infoteur, 07-10-2010
Anoniem, je brengt je problemen goed onder woorden. Dat je je moeder op de hoogte hebt gesteld is een belangrijke eerste stap. Je relaties die gebruiken, mijden, is een tweede belangrijke stap. Nu is het zaak om hulp te zoeken. Je bent nu gemotiveerd om hulp te zoeken, omdat je echt wilt stoppen. In je eentje zonder hulp, is de kans op terugval groot. Zoek nu hulp en vertel je moeder waar het om gaat.

Lees ook eens hier:

http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-gezondheid/2360-afkicken-en-herstel-de-weg-terug.html

Het is inderdaad goed om afleiding te zoeken. Een hobby is prima, en dan bij voorkeur iets waar je je helemaal in vast kunt bijten.

Je relaties die coke gebruiken, moet je echt uit de weg gaan. Dat is heel erg belangrijk. Keer niet terug naar de scene maar richt je op een leven zonder gif.

Je bent al een eind op weg, en als je A zegt lukt het je ook om B te zeggen. Zeg B en stel het niet uit. Zoek dus hulp, want hulp zoeken is plan B.

Hou je haaks en wees trots op jezelf dat je zo je best doet. Mensen met die instelling, kunnen eraf komen. Zoek wel professionele hulp, dan heb je een eerlijke kans van slagen.

Radeloos, 04-07-2010 03:51 #1
Mijn vriend is verslaafd! hij geeft het nauwelijks toe maar sinds kort komt hij er voor uit! hij heeft er t meeste moeite mee in het weekend en op het moment dat hij t wil heeft hij echt schijt aan alles en iedereen ook aan mij en ons hondje. hij loopt weg en maakt een eind aan onze relatie! als hij t dan heeft dan is alles anders dan wil hij stoppen met de drugs en voor mij gaan… hoe moet ik dit aanpakken? Reactie infoteur, 04-07-2010
Je kunt dit voor je vriend niet oplossen, dat moet je aanvaarden. Elke keer als hij cocaïne neemt, is dat 100% zijn eigen keuze, niemand dwingt hem daar toe. Hij kan stoppen als hij wil, met hulp. Er zijn veel ex verslaafden die dat al bewezen hebben. Stoppen is echter een keuze en blijven gebruiken is ook een keuze. Zo te lezen maakt je vriend steeds de keuze om toch weer te gebruiken. Het gedrag wat je beschrijft, hoort inderdaad bij de verslaving. Naarmate hij vaker gebruikt zal het gedrag ook erger worden en voor jou zal het ook steeds moeilijker worden. Het is daarom belangrijk dat je grenzen stelt en dat je er bij stilstaat dat alleen je vriend zichzelf van zijn verslaving af kan helpen, en dat jij een verslaafde vriend hebt, zolang hij niet besluit af te kicken. Er zijn hulpgroepen voor partners (en familieleden) van verslaafden. Als je het gevoel hebt dat je er niet uit komt, is het raadzaam om daar eens mee te bellen of er eens te gaan praten. Je zult dan veel van jouw problemen met hem, herkennen in de ervaringen van andere mensen die met verslaafden een relatie hebben. Je kunt ook bellen met een druginfo lijn, ook zij kunnen je misschien tips geven. Het is uiteindelijk wel zo dat je vriend zelf hulp moet zoeken voor zijn verslaving. Als hij echt wil stopen is er wel een weg. Want waar de wil is, is die weg. Jij kunt die keus niet voor hem maken maar je kunt wel je eigen leven beschermen tegen zijn verslaving. Hopelijk zoekt hij hulp. Blijf er niet alleen mee tobben want zolang je vriend blijft gebruiken, zal hij niet meer de oude zijn. Hopelijk kiest hij ervoor om af te kicken, zo niet, dan zal hij steeds weer kiezen voor cocaïne. Ook de relatie tussen jullie zal daar onder lijden.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 13-08-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Special: Verslaving
Reacties: 32
Schrijf mee!