InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Probleem of stoornis: Verslaafd aan cannabis

Probleem of stoornis: Verslaafd aan cannabis

Cannabis is het meest algemeen gebruikte verboden middel ter wereld (met naar schatting 200 tot 300 miljoen vaste gebruikers) en heeft een lange geschiedenis van toepassing voor recreatieve zowel als geneeskundige en religieuze doeleinden.

Cannabis (marihuana)

De afgesneden en gedroogde blaadjes, bloeiwijzen en stengels van de Indiase hennepplant (Cannabis sativa) worden aangeduid als marihuana, terwijl de gedroogde hars van de plant bekend staat als hasjiesj. Het voornaamste werkzame bestanddeel van deze vormen van cannabis is delta-tetrahydrocannabinol, of THC.

Marihuana is in de twintiger en dertiger jaren in de vs ingevoerd. Het gebruik bleef voornamelijk beperkt tot randgroeperingen in de samenleving, tot dat middel in de jaren ‘6o opgang maakte in de alternatieve jongerencultuur. Het marihuanagebruik bereikte een piek in 1978 (in welk jaar tot io% van de ondervraagde middelbare scholieren verklaarde het dagelijks te gebruiken) en zakte toen weer af tot 1992 (in welk jaar 1,9% zei het dagelijks te gebruiken). Sinds 1993 lijken deenquêtes aan te geven dat het marihuanagebruik weer in opkomst is.

Het patroon van marihuanagebruik loopt sterk uiteen, vanaf dat van mensen die het een of twee keer hebben geprobeerd (met of zonder inhaleren), via dat van onregelmatige gebruikers die misschien een of twee joints per week of per maand roken, tot aan dat van de zware dagelijkse gebruikers die ernstige problemen hebben met afhankelijkheid of misbruik. Net zoals bij alcohol is het percentage gebruikers dat in de afhankelijkheid terechtkomt betrekkelijk laag. Het is echter wel zo dat de meeste gebruikers van de zogeheten hard drugs (zoals cocaïne, amfetamine, en heroïne) begonnen zijn met marihuana, en sommige mensen zien hun leven door hun marihuana-afhankelijkheid volledig in rook opgaan.

Marihuana en hasj iesj worden gewoonlijk gerookt om high te worden, iets wat binnen ongeveer tien tot dertig minuten gebeurt en enkele uren aanhoudt. Bij oraal gebruik duurt het ettelijke uren voordat de roes begint, die dan aanzienlijk langer duurt en dikwijls sterkere psychoactieve effecten oplevert. Cannabisintoxicatie wordt gekenmerkt door een gevoel van euforie en high zijn, grootheidswaan, onmatig gelach, een sterkere neiging tot introspectie en een serene rust.

Veranderingen in de waarneming komen dikwijls voor men kan het subjectieve gevoel hebben dat de tijd snelheid heeft teruggenomen en dat kleuren of geluiden intenen levendiger zijn. Bij hoge doses kunnen sterke gevoelens van onwezenlijkheid ontstaan, zowel met betrekking tot zichzelf als tot de externe wereld, paniekaanvallen, paranoïde wanen of zelfs onverbloemde hallucinaties. Tot de frsiologische tekenen van cannabisintoxicatie behoren een snelle polsslag, een droge mond, toename van de eetlust en rood worden van de ogen.

De tolerantie voor de werking van marihuana loopt sterk uiteen sommige gebruikers moeten steeds vaker gaan gebruiken, maar de meesten niet. Een precies omschreven onthoudingssyndroom is nog niet duidelijk vastgesteld, maar sommige gebruikers ontwikkelen na abrupt afbreken van het gebruik symptomen zoals rusteloosheid, prikkelbaarheid, slapeloosheid, diarree en koude rillingen.

Cannabisintoxicatie

Vermindert het vermogen tot opslaan in het geheugen, beschadigt het vermogen tot reproductie van in het geheugen opgeslagen gegevens, verkort de aandachtsboog, maakt het de gebruiker moeilijker om zijn gedachten onder woorden te brengen en remt hem af in zijn vermogen tot het uitvoeren van doelgerichte opdrachten waarbij meerdere stappen moeten worden gevolgd. Marihuanagebruik op school, op het werk, of bij het uitvoeren van ingewikkelde taken (zoals autorijden) kan rampzalige gevolgen hebben. Er bestaat geen overtuigend bewijs voor beschadiging van de cognitieve functie wanneer de acute effecten van de THC uitgewerkt raken.

De lange-termijneffecten van marihuana op het gedrag zijn aan discussie onderhevig. Er is weinig twijfel aan dat sommige bijzonder zware marihuanagebruikers een zogeheten ‘amotivatiesyndroom’ hebben, gekenmerkt door apathie, sociale afzondering en een slecht concentratievermogen. Hierbij is het probleem er een van de kip-en-het-ei soort. Zijn deze symptomen het gevolg van een chronisch zwaar gebruik, of zijn mensen die al van zichzelf weinig gemotiveerd zijn bij voorbaat al voorbestemd hun anderszins lege leven te vullen met de roes van marihuana?

Een of andere combinatie van beide ligt het meest voor de hand. Laboratoriumonderzoeken hebben bezorgdheid doen rijzen ten aanzien van de mogelijke gezondheidseffecten op de lange termijn van zwaar gebruik (cannabis onderdrukt bijvoorbeeld de functie van het immuunsysteem en verstoort de voortplantingsfuncties bij dieren). Er bestaat weinig twijfel aan dat marihuanarook longziekten veroorzaakt, waaronder bronchitis en astma. Joints bevatten veel meer teer dan tabaksrook en zijn bij dieren veel sterker carcinogeen.

Diagnose DSM IV

  • U hebt psychiatrische symptomen die beginnen tijdens de periode van intoxicatie door of na onthouding van een middel. Hieronder kunnen psychotische symptomen zijn (wanen, hallucinaties), stemmingssymptomen (depressie, prikkelbaarheid, euforie), angstsymptomen (paniekaanvallen, gegeneraliseerde angst, obsessies, dwangen, fobieën), seksuele problemen (onvermogen geprikkeld te raken of een orgasme te krijgen) of slaapproblemen (moeite hebben met inslapen ofjuist te veel slapen).
  • De symptomen zijn niet beter te verklaren op grond van reeds bestaande geestelijke stoornissen (zoals de depressieve stoornis, schizofrenie, delirium door leverinsufficiëntie.
  • De symptomen verdwijnen binnen ongeveer een maand na stopzetting van het middelengebruilc geheel of vrijwel geheel.
  • U moet altijd bedacht zijn op de mogelijkheid dat middelengebruik de oorzaak van uw psychiatrische symptomen is. Onderstaande tabel zal u helpen dit na te gaan; hierin zijn de typische door elke middelencategorie veroorzaakte psychiatrische symptomen op een rijtje te gezet.
Gerelateerde artikelen
Hasjmode in de 19de en 20ste eeuwHasjmode in de 19de en 20ste eeuwDe belangstelling voor de vele verschillende toepassingen van hennep vertoont doorheen de geschiedenis ups en downs. Als…
De geschiedenis van nederwietDe geschiedenis van nederwietNederwiet is marihuana die in Nederland verbouwd wordt voor recreatief gebruik. Het kan zowel binnen als buiten worden g…
De werking van Cannabis op de hersenenWat is cannabis eigenlijk, en hoe kan nou weer een plant ervoor zorgen dat ik me high voel? In dit artikel wordt er op d…
Medische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet die mensen gebruiken bij bijvoorbeeld chronische pijn of kanker wordt vanaf 1 januari 2012 door Achmea ver…
De vroege jaren van marihuana in NederlandDe introductie van marihuana voor recreatief gebruik in Nederland wordt over het algemeen verondersteld te hebben plaats…

Reageer op het artikel "Probleem of stoornis: Verslaafd aan cannabis"

Reacties

Gweed, 25-02-2013 01:36 #10
Ik rook ong 2 j's per dag en dat ik denk nu 2 jaar. Ik merk nu wel dat ik naar school/stage ga en verder vrij weinig, dat is toch triest! Ook heb ik te horen gekregen dat ik nu erg hard moet gaan werken aan school anders is het einde verhaal. Ook merk ik dat alles moeite kost en dat ik vrij snel op mijn teentjes getrapt ben. Enorme neerwaartse spiraal die bijna zijn bodem bereikt.

Dus heb ik besloten te stoppen of iniedergeval stevig minderen. Nu mijn vraag, het stoppen/minderen is aan het lukken, maar nou vraag ik me af of ik nu zelf nog uit die put ga krijgen (zelfstandig), ik bedoel die is dus vrij groot. maar de oorzaak WIET.En ga ik daar met stoppen verbetering in merken? (Dat alles weer bij trekt) Reactie infoteur, 25-02-2013
Beste Gweed,

Niet minderen, wel stoppen. Verwacht dezelfde verschijnselen als stoppen met roken, alleen nog een tandje erger. Goed nieuws, na verloop van tijd trekt dat weer bij. Voor de ene duurt het wat langer dan de andere maar het komt zeker weer goed. Succes

Sophocles

Charlie, 19-09-2011 15:08 #9
Ik ben 24 jaar oud en rook al tien jaar elke dag meer dan één joint; dat is nu eenmaal hoe het ging toen ik jonger was, en dat is blijven duren. er was ooit een tijd dat ik even stopte, en er zijn momenten geweest waar ik er echt genoeg van had. die momenten duren natuurlijk nooit langer dan een paar dagen. Nu, ik ben mij al enkele jaren bewust van de afhankelijkheid ervan, hoewel dit niet wil zeggen dat ik niet nog steeds een feester ben en veel buiten kom. toch ben ik het beu. ik ken geen verschil meer tussen het nuchtr en high zijn, er verandert weinig aan mijn zijn en op de een of andere manier is het alsof ik een sigaret aansteek. ik moet er gewoon vanaf, maar heb niet het karakter om dit zomaar te doen. waar! kan ik heen? Reactie infoteur, 20-09-2011
Beste Charlie,

Goed dat je er wat aan wil doen. Kijk op
http://www.jellinek.nl/
zij kunnen je zeker helpen.

Sophocles

Ds, 27-05-2011 13:30 #8
Ik ben nu 18 en blow al vanaf me 14 de eerste twee jaar niet veel 1 a 2 keer peer maand,
maar de laatste 2 jaar elke dag ongeveer 5 jointjes op een dag kan ook minder zijn maar ook meer,
begin nu wel aan me zelf te merken dat ik down begin te worden sochtends met pijn en moeite me bed uit kunnen komen me agressie is ook voor uit gegaan ben snel opgefockt en snel boos,
probeer al een tijdje te stoppen maar elke keer is die drang te groot,
weet zelf ook dat ik verslaafd ben aan de wiet maar wil er graag vanaf.
het maybe iemand tips hoe ik het beste kan aan pakken?

Gast, 02-05-2011 13:32 #7
Ik vind dit geen slecht verhaal, Caleb. Ik ben een zeer stevige cannabis roker, en heb op den duur gemerkt hoe je leven op 0 komt te staan erdoor. Ik heb in principe nergens zin in, zelfs niet in mijn grote hobby die ik nog steeds heel erg leuk vind. Ook maak ik minder contact met anderen, terwijl ik van nature een uitgaand persoon ben.

Daarnaast word hier geen directe link gelegd tussen wiet en harddrugs, er word alleen gezegd in mindere woorden dat het een opstapje kan zijn naar harddrugs gebruik.

Sieben, 18-11-2010 14:05 #6
Ik ben 16 en rookte min 5 joints per dag nu al 1.5jaar aan een stuk. ik ben nu gestopt. eigenlijk maar tijdelijk omdat ik het veel te leuk vind maar na al die tijd zo veel te gebruiken zie ik heel wat negatieve effecten. ik raad mensen aan alsj meer en meer begin te gebruiken, let dan heel goed op! mijn geheugen is niet meer wat het is. mijn concentratie ook niet. last van een verslaving heb ik maar gelukkig niet extreem. pas na max 5 dagen krijg ik heel veel zin in een joint. er zijn positieve dingen aan wiet maar de negatieve zijn helemaal niet leuk.

Roen, 09-04-2010 10:37 #5
Ik heb net nog een joint opgestoken. Ik ben een onregelmatige en kleine gebruiker. Ik rook een joint altijd in delen op. Ik ben nu al 3 dagen bezig er eentje op te roken. Maar dat betekent misschien wel dat ik gemiddeld wel vaker in een roes leef. De roes is voor mij een vlucht uit mijn 'verantwoordelijkheden'; kinderen en freelance bestaan. Ik heb niet het gevoel dat het goed helpt, maar mijn normale leven voelt soms zo leeg. Ergens heb ik het gevoel dat ik mijn tijd beter kan besteden aan het vinden van een drive of motivatie of een nieuwe spanning. Een cursus misschien, of een nieuwe grote klus binnenhalen, of een weekje bergbeklimmen misschien. Het gekke is dat de roes vroeger veel leuker was, ik werd creatiever en had vaak veel plezier met anderen. Tegenwoordig lijkt de roes heftiger, ook wel neerwaartser en in mezelf gericht. Een kleine hoop: misschien nu de lente er is, krijg ik weer meer levenslust? Reactie infoteur, 09-04-2010
Tijd om te stoppen Roen!

Sophocles

Wim, 28-01-2010 13:04 #4
Ik ben zelf zwaar veslaafd aan cannabis door een jarenlang misbruik (3 gram gemiddeld per dag over een periode van 15 jaar) en ik kan enkel bevestigen dat mijn leven er aan kapot gaat. Zelfvertrouwen weg, antisociaal gedrag, … Door te blijven gebruiken worden deze gevoelens enkel versterkt en kom je dus in een negatieve spiraal terecht die resulteert in depressie en afstoten van personen die je willen helpen. Ik heb mijn fout nu ingezien en sta voor de lange weg om van mijn verslaving af te geraken. Mijn vrouw heeft mij al die tijd gesteund en wil dit zelfs nu ook nog blijven doen ook al ben ik het niet waard. Desondanks vindt ik dat cannabis een van de betere roesmiddelen is ( in vergelijking met cocaine, alcohol, speed, xtc, …) op voorwaarde dat het gecontrolleerd blijft. Dagelijks gebruik is voor mij een indicatie dat er iets verkeerd aan het lopen is en ik raad iedereen aan om objectief naar zichzelf te kijken en de juiste conclusie te trekken: zou je graag minderen/stoppen met gebruiken maar lukt het niet uit jezelf zoek dan hulp.
Het leven is veel te mooi om je constant in een roes te bevinden. Ik hoop dat het mij lukt om zelf af te kicken anders moet ik mij laten opnemen. De stepping stone theorie is larie omdat de meeste harddruggebruikers begonnen zijn met alcohol en nicotine,
en dan verder gaan met cannabis en erger. Hou je gebruik onder controle en blij er van genieten maar niet op dagelijke basis en zonder dat je er mensen uit je omgeving mee stoort!

Peter, 12-10-2009 20:09 #3
Zo'n onzin. dat gebruik van cannabis ook lijdt tot gebruik van hard-drugs.

eerder bij alcohol gebruik toch? dronken is de drempel lager…

en invloed van vrienden etc.

staat cannabis gebruik los van…

Stefan, 01-04-2009 14:28 #2
Inderdaad. Naar mijn weten is mijn immuussysteem alleen maar sterker geworden. Toch geloof ik dat psychosomatische klachten bij cannabisgebruikers hoog liggen, al wordt dit niet door iedere gebruiker toegegeven. Dit is 1 van de klachten dat mariuana met zich mee brengt.

Caleb, 17-04-2008 10:40 #1
"Het is echter wel zo dat de meeste gebruikers van de zogeheten hard drugs (zoals cocaïne, amfetamine, en heroïne) begonnen zijn met marihuana, en sommige mensen zien hun leven door hun marihuana-afhankelijkheid volledig in rook opgaan."

Er is geen bewijs dat het gebruik van cannabis lijdt tot gebruik van hard-drugs. Dit wordt hier echter wel gesuggereeerd.

Daarnaast wordt er geschreven dat cannabis het immuunsysteem onderdrukt. Waaruit blijkt dat? Is er meer sterfte onder cannabis gebruikers?

Slechte onderbouwing heel dit verhaal, wat ik vaker zie op internet.

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 02-02-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 10
Schrijf mee!