InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Waarom testen op hoogbegaafdheid?

Waarom testen op hoogbegaafdheid?

Waarom testen op hoogbegaafdheid? Waarom moet je testen op hoogbegaafdheid? Dit is een vraag die mensen zich waarschijnlijk stellen. Het is goed mogelijk dat er weinig zal veranderen wanneer je weet dat je hoogbegaafd bent. Toch vinden deze testen regelmatig voor en wordt er vooral bij kinderen gekeken of ze hoogbegaafd zijn. Waarom wordt dit gedaan?

Waarom testen op hoogbegaafdheid?

Mensen die hoogbegaafd zijn, kunnen met verschillende problemen te maken hebben. Zo kunnen ze het gevoel hebben dat ze anders zijn, bijvoorbeeld omdat anderen hen niet begrijpen. Ze denken anders en hebben andere humor en dit kan erg vervelend zijn. Door een test kan men beter begrijpen wat er aan de hand is. Hierdoor kan er echt een last van de schouders vallen. Ook voor ouders kan het fijn zijn om te weten waar hun kind nou eigenlijk last van heeft. Er valt dan echt een last van de schouders af wanneer blijkt dat het om hoogbegaafdheid gaat. Wanneer je immers weet wat er is, kun je er ook wat aan doen.

IQ-test

Hoogbegaafdheid wordt getest door een IQ-test te doen. Deze kan bij een psychiater worden gedaan. Ook kan er worden gekeken naar de werkhouding en wordt er vaak een psychologische test gedaan om te kijken naar de persoonlijkheid van de persoon. Een IQ-test kan al worden gedaan op een vroege leeftijd. Uit verschillende onderzoeken is zelfs gebleken dat een IQ-test het beste gedaan kan worden bij kinderen tussen de vier en negen. Wel moet je er rekening mee houden dat een IQ-test altijd een momentopname is en dat resultaten kunnen veranderen. Iemand met een slechte dag heeft bijvoorbeeld vaak al een slechter resultaat.
Een IQ-test moet trouwens wel echt door een ervaren specialist worden gehouden. Testen op internet of televisie zijn een stuk minder betrouwbaar. Dat komt omdat de testen vaak erg kort zijn en je ook op een andere manier de test maakt, bijvoorbeeld terwijl je ook televisie kijkt of met iemand praat. Al kunnen deze test wel een goede indicatie geven. Je hebt dan een beetje een beeld van de test en je IQ.

Voordelen van een IQ-test

Een IQ-test heeft verschillende voordelen. Het belangrijkste is dat je na een test weet waar je aan toe bent en wat er aan de hand is. Het is hierdoor makkelijker te begrijpen. Ook kan de omgeving er beter mee omgaan, omdat ze nu weten wat er aan de hand is en wat je eraan kunt doen. Daarbij kun je meedoen aan diverse trainingen en programma’s wanneer je hoogbegaafd blijkt te zijn.

Nadelen van een IQ-test

Een IQ-test heeft ook verschillende nadelen. Zo is een IQ-test vrij prijzig. Er zijn wel goedkopere varianten, zoals gratis op internetsites of de jaarlijkse IQ-test op televisie. Deze zijn echter een stuk minder betrouwbaar. Een ander nadeel is dat een IQ-test een momentopname is. Dit betekent dat de uitslag niet altijd even betrouwbaar is. Wanneer je een slechte dag hebt, kan dit bepalend zijn voor de uitslag. En soms gaat men jaren uit van de test die is gedaan, terwijl het resultaat misschien niet helemaal klopte. Dit zijn dus wel zaken waar je rekening mee moet houden, wanneer je een IQ-test wilt (laten) doen. Het is dus lang niet altijd even betrouwbaar om een IQ-test te kunnen doen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Ww.hoogbegaafdvlaanderen.be
  • www.eduratio.be
  • www.psyonline.nl

Reageer op het artikel "Waarom testen op hoogbegaafdheid?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 29-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!