Online kleding kopen, makkelijk en snel

Online kleding kopen, makkelijk en snel Er wordt steeds meer online gekocht en op nummer één van de producten die online gekocht worden staat kleding. We gaan niet meer gezellig met vriendinnen de stad in om een dag te shoppen maar kopen thuis vanuit de luie stoel. Niet gezelliger, maar wel sneller en makkelijker en vaak zijn de grote merken ook online te koop. Winkelen via internet maakt het ook makkelijker om prijzen te vergelijken tijdens het shoppen.

Waar wordt de kleding dan gekocht?

Otto
De thuiswinkel Award winnaar van 2011. Otto is sinds 1949 een postorderbedrijf en ging in 1995 voor het eerst online. Zij verkopen zoals ze zelf zeggen het volledige assortiment in Fashion, Living en Techniek. Het bedrijf is van Duitse origine en het Nederlands hoofdkantoor is in Venray gevestigd.

Wehkamp

Wehkamp is ook als postorderbedrijf begonnen. Dit was in 1952. Het bedrijf maakt sinds 2008 deel uit van RFS Holland Holding BV. Het bedrijf is met circa 5 miljoen zendingen per jaar marktleider in het online winkelen. Het jaar 2010-2011 was het record jaar van deze firma, met een omzet van 488 miljoen euro. Het hoofdkantoor is gevestigd in Zwolle.

Klingel

Nog een online kledingwinkel van Duitse origine die net als Otto, Neckermann en Wehkamp gestart is met een catalogus. In tegenstelling tot de andere drie verstrekt Klingel de grote catalogus nog wel. Het bedrijf richt zich voornamelijk op dames boven de 45 jaar. Hoofdkantoor: Capelle a/d IJssel.

Bonprix

Bonprix richt zich vooral op de betaalbare mode en sinds kort neemt ook wonen een deel in van het assortiment. Het codewoord van Bonprix is vooral betaalbaar. Het hoofdkantoor is in Frankrijk gevestigd maar in Tilburg zit een nevenvestiging voor Nederland.

H&M

Deze bekende Zweedse winkelketen richt zich tegenwoordig ook op de online markt naast de 2500 winkelpanden die ze wereldwijd hebben staan.

Sans

Sans verkoopt online de bekende kledingmerken zoals Only, Vero Moda, Object, PME Legend, Jack & Jones en Edc by Esprit. Het hoofdkantoor bevindt zich in Rijssen. In Rijssen bevindt zich ook het enige winkelpand van Sans.

Zalando

Deze winkel begon met het aanbieden van schoenen en een irritante reclame. Tegenwoordig bieden ze naast schoenen ook kleding aan. Het hoofdkantoor van het Duitse Zalando is in Nederland gevestigd in Amsterdam.

Naast deze grote namen zijn er nog een heleboel andere bekende en minder bekende kleinere online winkels voor kleding. Ook zijn er een aantal internationaal opererende ketens, zoals Protest en VidaXL. Namen van online kledingwinkels komen en gaan. Een aantal voorbeelden zijn Nelly, Miinto, Loavies, Vimodos.

Waarom koopt men massaal online?

Het gemak, de lagere prijzen en de grote keuze uit producten zijn de argumenten die het meest genoemd worden. De lol van kleding kopen in de baas zijn tijd, terwijl deze denkt dat je druk aan het werk bent is ook een reden maar dan één waar we minder ruiterlijk voor uitkomen. Verdere argumenten zijn het vermijden van de drukte en de (te) krappe pashokjes.

Grappig is dat (volgens onderzoek gedaan door Vimodos in 2013) vrouwen ook gewoon genieten van het online kleding bekijken en deze daarna in het virtuele winkelwagentje te doen. Vrouwen gaan hierna namelijk niet altijd over tot het daadwerkelijk aanschaffen van deze kleding.

Plaatselijke middenstand

Natuurlijk is de plaatselijke middenstand niet blij dat we massaal online zijn gaan shoppen. Volgens onderzoek zal de leegstand in drie jaar tijd verviervoudigen. Dit is een toekomstbeeld waar ik in ieder geval niet vrolijk van word. Niet alleen heeft de middenstand het financieel zwaar door de mindere verkopen maar het maakt het straatbeeld in het centrum van onze steden niet gezelliger. Zeker door de week valt er in onze kleinere steden weinig tot niks te beleven, maar daar kiezen wij als consument zelf voor door onze massale aankopen op internet. En de middenstand blijft achter met lege handen maar wel de kosten van een duur winkelpand en personeel.

Meer weten hierover? Lees dan het boek “Het einde van winkels” van Cor Molenaar waarin de turbulente toekomst van de winkelier wordt beschreven.
© 2012 - 2024 Katinka900, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Online voordelig kinderkleding kopen; tips en websitesOnline voordelig kinderkleding kopen; tips en websitesLeuke, hippe kinderkleding kun je gemakkelijk en voordelig online kopen. Een aantal grote namen als H&M, Wehkamp, V&D en…
Kerstspullen online kopen bij een kerst online shopKerstspullen online kopen bij een kerst online shopKerstspullen online kopen is een goede oplossing voor mensen die geen tijd of zin hebben om op de kerstafdeling rond te…
Online kleding kopen, waar op letten?Tegenwoordig kun je het zo gek niet bedenken of je kunt het op internet kopen. Kleding is een van de meest verkochte pro…
Waarom zijn vrouwen gek op uitverkoop?De meeste vrouwen zijn gek op shoppen. Wanneer de uitverkoop start rennen veel Nederlandse vrouwen massaal naar de winke…

Geschiedenis van hotelsGeschiedenis van hotelsDe geschiedenis van hotels gaat ver terug en er is erg veel ontwikkeling geweest. Het ontstond bij de eerste reizigers e…
Is nachtstroom wel zo voordelig?Is nachtstroom wel zo voordelig?Uit onderzoek van de prijsvergelijker Easyswitch blijkt dat dubbeltarief (dagstroom en nachtstroom) niet altijd voordeli…
Bronnen en referenties
  • http://www.emerce.nl/achtergrond/waarom-kopen-mannen-online-kleding-anders-vrouwen
Katinka900 (661 artikelen)
Laatste update: 21-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.