InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Geschiedenis van hotels

Geschiedenis van hotels

Geschiedenis van hotels De geschiedenis van hotels gaat ver terug en er is erg veel ontwikkeling geweest. Het ontstond bij de eerste reizigers en tegenwoordig hebben we enorme luxehotels. Hoe ging het precies met de geschiedenis van de hotels? Wat is er allemaal gebeurd en hoe lang hebben we nou eigenlijk al de hotels zoals we die kennen?

Eerste reizigers

De eerste reizende mensen waren er al voordat onze jaartelling begon. Dat is dus al meer dan tweeduizend jaar geleden. Je zult begrijpen dat het vervoer toen nog niet echt goed was. Er waren geen auto’s, bussen of treinen. Er waren zelfs nog geen wegen! Reizen was dus heel erg zwaar. De mensen deden het daarom ook niet vaak. Als ze het wel deden, waren ze dagen onderweg. Soms zelfs weken of maanden.

Op locatie overnachten

Tijdens het Griekse tijdperk bleven mensen voor het eerst bij elkaar overnachten. Je kon overal blijven slapen in die tijd! In die tijd was er namelijk veel meer bijgeloof dan tegenwoordig. Ze waren bang dat als je iemand de deur weigerde, hij een boze God was. Als je een boze God niet binnen zou laten, kon je wel eens in de problemen komen. Daarom kon je dus ook gemakkelijk overal terecht. Iedereen was te bang om de deur voor je dicht te houden.

Romeinen

Bij de Romeinen was het weer wat anders. Zij hadden een speciale God van de gastvrijheid. Daarom hadden ze speciale verblijven, ook wel hostels genoemd. Hier konden mensen maar ook dieren een nachtje blijven. De hostels waren zo gebouwd dat je niet nachtenlang aan het reizen was. Je kon altijd wel ergens slapen.

Karel de Grote

Karel de Grote was een hele belangrijke man in de geschiedenis. Hij maakte een speciale wet. Daarin stond dat het verplicht was om voor overnachting van reizigers te zorgen. Omdat Karel de Grote dit had bedacht, was er opeens veel meer ruimte om ergens te slapen. Zelfs de kloosters zorgden voor onderdak voor reizigers.

Hostel

Het slapen in een hostel was vroeger heel anders dan nu. Iedereen sliep bij elkaar. Er waren geen bedden om op te liggen, alleen wat hooi. Er kwamen ook nog wel eens vechtpartijen in een hostel voor. De reizigers konden namelijk niet altijd goed met elkaar overweg. Toch moesten ze bij elkaar liggen. Dat ging dus lang niet altijd goed.

Tot het jaar 1300 hoefde je nergens te betalen om te overnachten. Wel moest je vaak waren leveren in ruil van een overnachting. Daarna kwamen er wel betaalde slaapplekken. Omdat er

meer geld was, konden de hostels er ook wat beter uitzien. In deze tijd waren er wel bedden. Nu hadden de hostels daar tenminste ook geld voor. Soms moest je nog wel een kamer delen met iemand anders. Dat was toen heel normaal. Er was ook helemaal geen service zoals we die nu kennen.

Tegenwoordig

Tegenwoordig is het een heel ander verhaal. Je deelt je kamer niet meer met iemand die je niet kent. Meestal heb je een ruime badkamer en een groot bed. Hotels worden ook niet meer alleen gebruikt voor reizigers. Nu kun je er ook slapen als je even wilt ontspannen. Hotels worden ook vaak gebruikt voor vergaderingen van bedrijven. Ook zijn er ontzettend luxe hotels, waar je heerlijk kunt ontspannen en genieten. Soms zelfs met een zwembad, of een complete wellness.

Er zijn trouwens nog steeds hostels. Dat is een goedkopere versie van een hotel. Er slapen vaak vooral veel studenten of backpackers.
Gerelateerde artikelen
Goedkope hotels BarcelonaBarcelona is een populaire toeristische bestemming. Veel mensen willen erheen voor een stedentrip om Barcelona zo eens g…
Goedkope hotels LondenGoedkope hotels LondenLonden staat bekend als geliefde bestemming voor een stedentrip. Je kunt al gemakkelijk een goedkope vliegreis vinden. V…
Goedkope hotels BerlijnBerlijn is een zeer geschikte stad om heen te gaan voor een stedentrip of een zakenreis. Goedkope hotels zijn erg gelief…
Boutique hotels: Kleinschalig en luxueuze hotelsBoutique hotels (ook wel boetiek hotel) is binnen Nederland nog een relatief onbekend fenomeen. Design, luxe, goede loca…
Goedkope hotels ParijsGoedkope hotels ParijsParijs wordt ook wel gezien als de stad van de liefde. Geen wonder dat veel mensen graag een stedentrip naar Parijs will…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Eugen Pauli’s complete leerboek voor de keuken (ISBN: 90-70492-69-5)
  • Management in de voedingsdienst (ISBN: 90-5211-015-8)
  • Voeding en gezondheid – een praktisch leerboek voor horeca en grootkeukens (ISBN: 90-5211-116-2)
  • Keukenapparatuur – Installataies, materialen, gereedschappen voor horeca en grootkeuken (ISBN: 90-5211-001-8)

Reageer op het artikel "Geschiedenis van hotels"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 03-08-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!