Minder geld, meer creativiteit en saamhorigheid
De vooruitzichten voor de komende jaren zijn minder positief dan er wordt ervaren. De signalen in de media geven een gemengd beeld aan. Enerzijds positiviteit en anderzijds twijfelende verwachtingen. Onduidelijk is wat er “in” is en wat er “uit” is. Mensen zouden meer gedwongen worden om bewuster te gaan leven. De tijd van oppervlakkigheid zou over zijn. Alleengaanden zouden weer meer behoefte krijgen aan geborgenheid. Iedere Nederlander heeft zo zijn eigen dilemma's. Ook het inkomen verandert.
Gegevensgebruiken
Miljoenen klanten worden benaderd om gebruik te gaan maken van persoonlijke aanbiedingen. Alle boodschappen die in de afgelopen jaren zijn geregistreerd op de bonuskaart/klantenkaart worden nu gebruikt om gericht persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen. Als er in het verleden veelvuldig een product werd gekocht, dan wordt de koper nu beloond met extra korting. De verwachting is dat bedrijven meer gebruik gaan maken van de aankoopgegevens van hun klanten.
Privacy
Trend watchers vermoeden dat weinig consumenten problemen hebben als persoonlijke gegevens voor gerichte aanbiedingen worden gebruikt. Mensen roepen wel dat hun privacy niet geschonden mag worden, maar bijna iedere Nederlander zet vervolgens wel alles op internet (Facebook, Hyves,Twitter, Linkedin en andere sociale mediumsites). De verwachting is dat vele miljoenen huishoudens het zullen toejuichen als er gerichte aanbiedingen komen waarmee men iets kan. Zo doen de sites als Bol.com, Cheaptickets.nl en Wehkamp.nl niets anders dan de consument benaderen met gerichte aanbiedingen. Mensen hebben vaak bij hun aanmelding op de betreffende site al toestemming gegeven voor gerichte acties. Geen wonder dat een supermarkt nu hetzelfde gaat doen. Zolang bedrijven zich houden aan de regels van het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) en hun activiteiten aan het CBP voorleggen valt er voor de consument van het CBP niets te verwachten. Consumenten moeten bij klachten eerst zelf hun wensen aan het betreffende bedrijf kenbaar maken en als dat niet helpt kan men zich tot het CBP wenden.
Economische crisis
Wetenschappers stellen dat in tijden van economische crisis mensen meer gericht zijn op elkaar. Relatiegericht, bewuster en meer gericht in samen genieten. Verwacht wordt dat de individualisering van de maatschappij voorbij is. Het gevolg zou volgens de wetenschappers weleens kunnen zijn dat de statussymbolen als geld, groot huis of dure auto worden ingeruild voor inhoud. Als onderbouwing wordt gewezen op de verandering in de voeding. Steeds meer mensen gaan over om weer zelf te koken. De aandacht voor smaak en streekproducten is daardoor aan het toenemen. Deze trend wordt ook bevestigd door de restaurants. Deze ondernemers stellen dat de klandizie (omzet) aan het verminderen is. Er komt meer waardering voor de ambachtelijke beroepen en het financiële ongemak maakt de mens weer creatiever. De ruilhandel (omzet) via internet zal daardoor alleen maar groter worden.
Sociaalgedrag
De economische crisis heeft ook invloed op een aantal trends.
De waarneembare trends die aan het veranderen zijn, geven het volgende (niet complete) beeld.
OUD | NIEUW |
SMS | WhatsApp |
Hyves | Facebook |
grote auto | kleine auto |
koopwoning | huurwoning |
nieuw | tweedehands |
spijkerbroek (met jasje) | krijtstreeppak |
kwantiteit | kwaliteit |
trouwen | van elkaar houden |
televisie | radio |
koffie | thee |
hiërarchische baas | dienend leiderschap |
sturen op controle | sturen op prestaties |
wel op vakantie | thuisvakanties |
dvd | streaming video |
jaren 80 | jaren 20 |
overdaad | eenvoud |
oppervlakkigheid | diepgang |
fabrieksfeesten | kleine groepjes |
plannen | spontaan |
E-nummers | puur natuur |
pensioen | doorwerken |
afhaaleten/buiten de deur eten | thuis koken |
huiswijn in liter pakken | wijn uit China en India |
zelfverrijking | maatschappelijk verantwoord in de maatschappij functioneren |
open boord | stropdas |
"jij" zeggen | "U" zeggen |
grote musical spektakels | kleine theaterproducties |
spotjes | schemerlampen |
bakfiets | stadsfiets |
light | volle produckten |
samenwonen | latten |
niet verhuizen | wel verhuizen |
prijsvechter | boerenmarkten |
beleggen | sparen |
alles nieuw | upcycling |
gedecoreerde muren | behang op de muur |
strak en leeg | relaxed/rommelig |
dancefestivals | galaconcerten |
afkortingen | volzinnen |
restaurant | snackbar |
vlees | groente |
van 9 tot 5 werken | maatwerk/flexwerken |