InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Kindermishandeling is van alle tijden

Kindermishandeling is van alle tijden

Kindermishandeling is van alle tijden Kindermishandeling is helaas geen uitzonderlijke gebeurtenis, het komt maar al te vaak voor dat ouders en anderen kinderen mishandelen en seksueel misbruiken. Volgens de statistieken worden er in Nederland alleen al 100.000 kinderen per jaar mishandeld en misbruikt. Deze kinderen zijn voor altijd getekend, de daders krijgen een paar maanden, soms een paar jaar en in zeer extreme gevallen, jaren. Maar nooit genoeg tegenover het levenslang van de onschuldigen.

Het levenslang van de onschuldigen

1986 Zwolle

Wegens incest met zijn dochter is tegen een vader twaalf maanden cel geëist, waarvan vier maanden voorwaardelijk. De man heeft toegegeven in 1983 en 1984 incest te hebben gepleegd met zijn dochter. Dat gebeurde nadat zijn dochter bij hem was gekomen om hulp te vragen, voor het feit dat ze seksueel misbruikt werd door haar stiefvader.

1990 Leiden

Op verdenking van het plegen van ontucht met kinderen die hij blokfluitles gaf, is een tweeënveertig jarige Leidenaar aangehouden. Met de auto haalde de man de kinderen bij hun ouders op en bracht ze na de lessen weer terug naar huis. Een van de leerlingen vertelde thuis wat de man allemaal deed en bracht zo de zaak aan het rollen. Bij nader onderzoek bleek dat de man zich in 1987, 1988 en 1989 aan meerdere kinderen zou hebben vergrepen. Er is aangifte gedaan door vier ouders. Zijn, in 1990, twintigjarige stiefdochter deed eveneens aangifte nadat zij hoorde wat er was gebeurd. Volgens de stiefdochter is zij, van haar achtste tot en met haar twaalfde, misbruikt door haar stiefvader.

1990 Dordrecht

Wegens het prostitueren van zijn negenjarige dochtertje, is tegen een vader uit Leerdam drieënhalf jaar celstraf geëist. Tegen de moeder werd achttien maanden geëist, wegens het feit dat zij niets had ondernomen toen de mannen het meisje meerdere malen verkrachtten. De zaak kwam aan het licht toen twee mannen bekenden dat zij, met toestemming van de ouders, seksuele gemeenschap hadden gehad met een meisje van negen. De vader werd ook beschuldigd van het feit dat hij incest had gepleegd met zijn dochter, die toen zes jaar was. De man ontkende de incest, maar gaf wel toe dat hij het goed had gevonden dat de mannen met zijn dochter sliepen, zolang ze maar betaalden.

1990 Arnhem

Wegens het vijf jaar lang plegen van incest met zijn dochter, is tegen een achtenvijftig jarige man uit 's Heerenberg acht jaar geëist. Vanaf haar zevende onderging het meisje seksuele vernederingen in een omgeving van geweld, intimidatie en verwaarlozing. Het meisje werd regelmatig op haar bed vastgebonden en misbruikt door haar vader. De foto's van dit misbruik ging van hand tot hand op familiefeestjes. Ook werd zij misbruikt door haar beide broers en door een aantal kennissen, met toestemming van de vader. Op zeer jonge leeftijd belandde het meisje al in het ziekenhuis wegens ondervoeding. Het nu zestienjarige meisje heeft littekens op haar rug, nek en bovenbenen. Het blijkt dat de vader zijn dochter regelmatig tot de orde riep, door haar met een riem te slaan en haar met een scheermes te bewerken. Ook is ze een keer van de trap gegooid, waarna ze met een gecompliceerde beenbreuk naar het ziekenhuis moest. Regelmatig werden er sigarettenpeuken op haar benen uitgedrukt door de broers en haar vader. Er moet een grote groep mensen van deze gruwelijkheden op de hoogte zijn geweest. Niemand heeft echter enige actie ondernomen om er een eind aan te maken. Pas nadat het meisje uit huis was geplaatst, durfde zij haar verhaal naar aanleiding van een televisieserie over incest te vertellen.

1995 Rotterdam

Wegens jarenlange incest met zijn vijf dochters, is tegen een tweeënvijftig jarige Rotterdammer vijf jaar gevangenisstraf geëist. Hij bekende zijn oudste dochter vanaf haar achtste jaar te hebben misbruikt en zijn jongste dochter vanaf haar vierde jaar. Ook bekende hij, zijn dochters over een periode van vijfentwintig jaar te hebben misbruikt. De vijfentwintig jarige zoon is ook een verdachte in de zaak. Deze zaak werd bekend toen de oudste dochter aangifte had gedaan.

2000 Leiden

Voor ontucht met zijn stiefdochter en haar nichtje, is tegen een zevenendertig jarige Leidenaar, twaalf maanden geëist. Tijdens een logeerpartijtje zou hij beide meisjes hebben misbruikt. De moeder haalde haar vriend, naakt uit de slaapkamer van haar dochter. De Leidenaar verklaarde dat hij door drank en wiet niet meer wist wat er was gebeurd, maar hij kon zich niet voorstellen dat hij zich aan de meisjes zou hebben vergrepen. De stiefdochter verklaarde dat hij haar vaker had misbruikt. De man ontkende dat.

2008 Bennekom

Op verdenking van stelselmatige mishandeling van hun vier kinderen, heeft de politie een vader van achtenveertig jaar en een moeder van negenenveertig jaar opgepakt. Volgens de zestienjarige dochter en de veertienjarige zoon, die de aangifte hebben gedaan, zou hun vader al jarenlang de kinderen hebben geschopt en geslagen. De twee jongere zusjes, van acht en zes jaar zouden ook regelmatig het slachtoffer zijn geweest. De twee oudste kinderen zijn in een pleeggezin geplaatst, over de twee jongste kinderen heeft jeugdzorg zich ontfermd.

2010 Rotterdam

De ouders van een baby zijn aangehouden op verdenking van mishandeling van de baby, waarna deze overleed. De eenentwintig jarige moeder en de zevenentwintig jarige vader werden al eerder aangehouden. Ze brachten toen hun andere dochter naar het ziekenhuis, waar het vermoeden ontstond dat ze was mishandeld. De baby had hersenletsel en botbreuken.

Topje van een enorme ijsberg

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van volwassenen, waar kinderen zich eigenlijk veilig, geliefd en beschermd bij zouden moeten voelen.

Lees verder

© 2011 - 2019 Alephschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De kale feiten over kindermishandelingDe kale feiten over kindermishandelingUit recent onderzoek blijkt dat er per jaar, alleen al in Nederland, meer dan 100.000 kinderen mishandeld, verwaarloost…
Seksueel misbruik - Een vaak voorkomend fenomeenUit landelijk Nederlands onderzoek blijkt dat ruim vijftien procent van de vrouwen voor het zestiende levensjaar een neg…
De hulpverlening bij huiselijk geweldHulpverlening is bij huiselijk geweld en kindermishandeling een belangrijk aspect om de slachtoffers en daders te helpen…
Misbruik van kinderen door andere kinderenMisbruik van kinderen door andere kinderenKinderen die door andere kinderen worden misbruikt. Hoe kan dat? In 2010 werd Nederland opgeschrikt door een kindermisbr…
Het huisverbod; de oplossing tegen huiselijk geweld?Het huisverbod is een juridisch beleidsinstrument dat kan worden ingezet om huiselijk geweld tegen te gaan of te voorkom…
Bronnen en referenties
  • Digitalekrant.nl

Reageer op het artikel "Kindermishandeling is van alle tijden"

Infoteur: Alephschrijft
Gepubliceerd: 31-12-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Kindermishandeling
Schrijf mee!