InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Een reünie organiseren

Een reünie organiseren

Een reünie organiseren Het organiseren van een reünie kan wat tijd kosten maar het kan hartstikke leuk uitpakken, wat kan men zich nog herinneren en waar kon men allemaal om lachen? Goede en slechte herinneringen kunnen besproken worden en men kan zien hoeveel iedereen verandert is. Soms is iemand zijn leven totaal anders gelopen dan iedereen had verwacht.

Wat is een reünie?

Een reünie is als het ware het weer samen komen met oude bekende. Het woordenboek beschrijft het woord reünie ook als 'een bijeenkomst van mensen die vroeger een groep vormde'. Een reünie kan bijvoorbeeld gehouden worden met:
  • oude klasgenoten
  • oud collega's
  • leden van een sportclub
  • familie

Tijd en datum

Probeer vast een aantal datums en een tijd te bepalen voor u contact zoekt met personen. Zo kunt u direct vragen welke dag het beste uit zou komen. Beperk het tot 2 á 3 dagen en kies daarna de dag uit waarop de meeste mensen kunnen komen. Laat de dag niet te lang duren het kan super gezellig worden, maar het kan ook ongemakkelijk gaan voelen als het te lang duurt nadat u elkaar zo lang niet gezien heeft. Er komen vast weer contacten uit voort waarmee u later nog eens kunt afspreken.

Hoe vindt u personen terug?

Mocht de vereniging of school nog bestaan dan kunt u wellicht kijken of daar nog de namen bekend zijn. U heeft vast ook nog een paar namen onthouden, veel mensen hebben tegenwoordig een internetprofiel waardoor ze vrij makkelijk vindbaar zijn. U kunt via de mensen die u nog kent of kunt vinden ook weer hun laten zoeken naar anderen, misschien hebben hun ook nog contact. Een andere optie is om advertenties te plaatsen in bijvoorbeeld:
  • de krant
  • op internet
  • tijdschriften
Vermeld hier in geen namen maar bijvoorbeeld de naam van de school, vereniging of familie en het jaar of de groep waar in u destijds zat. Vergeet niet dat de mensen contact met u op moeten kunnen nemen, vermeld het adres of uw telefoonnummer bij de advertentie.

Wat gaan jullie doen?

Probeer iets te nemen wat over het algemeen in de smaak valt, ga bijvoorbeeld niet karten of paintballen, dit kan mensen afschrikken waardoor ze wellicht niet willen komen. Het is vaak ook al lastig genoeg om gepaste kleding uit te kiezen dus zorg dat de mensen niet vies hoeven te worden en niks actiefs hoeven te doen. Als u dit wel wilt geef dit dan duidelijk van te voren aan. Kies voor iets waarbij gesproken kan worden maar waarbij het niet verplicht hoeft, zo is bowlen een goede mogelijkheid of organiseer een lopend buffet bij iemand thuis of op de school of vereniging. Zo komen oude herinneringen ook weer te boven, kan je gemakkelijk heen en weer lopen waardoor men met iedereen kan praten en vallen er niet snel doodse stiltes.

Kosten

Als u gratis terecht kan bij een huis van iemand, school of clubgebouw en u wilt een lopend buffet organiseren dan kunt u ook voorstellen dat iedereen iets mee neemt. Zo hoeft een reünie bijna geen geld te kosten. Als er wel kosten bij komen kijken meld dit dan direct zodat mensen niet voor een verassing komen te staan. In de zomer kan een picknick in een park of bos uitkomst bieden. De locatie is gratis, de sfeer is ontspannen en niemand hoeft uitgebreid te koken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een reünie organiseren"

Reactie

Anneloes, 30-01-2012 11:23 #1
Ik heb een goede ervaring met het organiseren van een reünie via www.reuniesite.nl.
Ze organiseren de reünie niet zelf maar nemen alle werk uit handen dat te maken heeft met inschrijven, toesturen toegangsbewijzen, betalingen. Verder hebben ze een nieuwspagina, contactpagina en zie je wie er al ingeschreven zijn. Ook is er mogelijkheid tot het afnemen van fotogalerijen. Ik meen dat de kosten zo rond de 1 Euro per inschrijver bedragen.

Infoteur: Bembi
Laatste update: 30-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!