InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Als de computer je leven regeert

Als de computer je leven regeert

Als de computer je leven regeert Strikt genomen is de meerderheid van de mensen verzot op nieuwe elektronische gadgets en daarom wordt er continu zoveel geproduceerd, er is gewoon meer dan voldoende markt voor. Steeds meer, geavanceerder en vooral sneller. We willen de hele wereld in enkele seconde op onze (zak)computer hebben. Voor minder doen we het niet meer.

Onder controle

Dat het zo’n vlucht zou nemen, konden we ons in de tachtiger jaren nog niet voorstellen. Op de zaak met de computer aan de slag en daarna ook een computer voor thuis, dat was het wel zo’n beetje. Natuurlijk begonnen de mobiele telefoons ook populairder te worden, maar niet voor schoolgaande jeugd. Meer vanuit het zaken leven. Logisch ook, want het kostenplaatje was natuurlijk wezenlijk anders dan het huidige.

Maar gaande weg kwam internet en dat heeft een enorme impact gehad, want toen was plots de hele wereld met enkele toetsen binnen bereik. En niet veel later werd thuiswerken “gewoon” … althans gewoon voor wat betreft de mogelijkheden, nog niet voor wat betreft de toepassing. Want nog steeds hebben relatief veel werkgevers “moeite” met thuiswerken, zeker voor een aantal functies (als deze niet direct in productiviteit te meten zijn bijvoorbeeld).

De vlucht nam ons mee

Maar de vlucht binnen deze elektronica heeft ons meegenomen en dwingt ons haast een richting op. Dit maakt dat sommige mensen zich er niet meer senang bij voelen. Als je kijkt wat allemaal in de kleine handzame computer kan, bevat dat zomaar een belangrijk deel van je leven. Een aantal van de zaken die je regelmatig gebruikt:
  • bereikbaarheid (!)
  • adressenbestand
  • agenda
  • calculator
  • notitieboek
  • radio
  • camera
  • foto’s
  • rekeningbeheer bij de bank
  • nieuws online

En dan “moeten” we zoveel…

Strikt genomen kan je tas dan misschien wel een maatje kleiner, maar het is ook zo vanzelfsprekend geworden dat je dus altijd bereikbaar bent, je geacht word altijd van alle nieuws op de hoogte te zijn (alsof je continu je nieuwsfeiten checkt), je agenda met die van de zaak synchroniseert en als het even kan ook met die van je partner. Je moet betalen bij de bank als je op de “ouderwetse” (papieren)manier geld wilt overmaken … als het überhaupt nog kan. Als je je foto’s niet ergens op een back up bestand hebt staan, je bij een crash, diefstal of verkeerde download zomaar je dierbaarste foto’s kwijt bent. En ga zo maar door.

Dat maakt dat we langzaam doorschieten in de elektronica die we als een verlengde van onszelf zien en het vervelende is, deze is niet meer weg te denken. We kunnen niet meer zonder en daarmee hebben we een begin gemaakt met het leidende aspect van electronica.

Terug naar jezelf

Terug naar jezelf klinkt mooi en misschien wel zweverig, maar is niets van dit alles. Het gaat er alleen om dat je terug gaat naar je eigen oorspronkelijke waarde. Dat je gevolg geeft aan je buikgevoel en niet alleen naar wat de beurs zegt (bijvoorbeeld tijdens het zaken doen), maar dat je ook een moment hebben dat je niet bereikbaar wilt zijn en even geen nieuws hoeven te weten. Vanavond bij het NOS journaal is vroeg genoeg en ga zomaar door.

Lef

Hoewel we allemaal weten dat we die telefoon met een druk op de knop uit kunnen zetten, doen we dat meestal niet. Is daar een dosis lef voor nodig? Het lijkt van wel … en dat maakt het feitelijk de omgekeerde wereld, want wie bepaalt nu of je bereikbaar bent of andere in je agenda kunnen kijken c.q. er afspraken in kunnen plaatsen en of je wilt weten wat er in de wereld aan de hand is?

Maar zo is het niet, want het merendeel van de mensen kijkt vreemd op als je zegt een nieuwsfeit niet te weten of dat je bewust een tijdje niet bereikbaar bent geweest. En daar heeft maar een heel klein deel een antwoord op in de trend van … “daar had ik even geen zin in”. We belanden meestal in de verontschuldiging en waarom? Omdat we er anders niet bijhoren? We voor ouderwets versleten worden of voor digibeten? En zo ja, wat dan nog?

Tot slot

Als je iets niet wilt zeg je normaal toch ook “nee” … waarom dan niet als het om deze zware en impactvolle belasting gaat die computer heet?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Handheld computer / PDADe handheld computer of palmtop of pda zoals hij ook wel heet is een ideaal apparaat. Alleen is optimaal gebruik van de…
Tablet computer: Voordelen tablet pc en productvergelijkingTablet computer: Voordelen tablet pc en productvergelijkingDe tablet pc of tablet computer is sterk in opmars. Maar wat is nou een tablet pc? Een platte computer? Een tablet compu…
Een tablet, een spelcomputer of toch een E-reader?Een tablet, een spelcomputer of toch een E-reader?Computers en games zijn niet meer weg te denken uit het leven van jongeren. Door de komst van de tablet is het nu goedko…
Smartphones en TabletsSmartphones en TabletsTegenwoordig wordt er voor de term mobiele telefoon ook wel het woord smartphone gebruikt. Dit is een mobieltje met uitg…
Bellen vanaf je computer: hoe en watTegenwoordig kan er veel gedaan worden vanaf je computer. Veel van deze dingen hebben met communicatie te maken. E-maile…

Reageer op het artikel "Als de computer je leven regeert"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 24-12-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Human Resource Management
Schrijf mee!