Werk aan je persoonlijke ontwikkeling – maar hoe?

Werk aan je persoonlijke ontwikkeling – maar hoe? Werken aan je persoonlijke ontwikkeling betekent dat je inzicht krijgt in je talenten en tekortkomingen en hier je voordeel mee doet. Makkelijker gezegd dan gedaan, hoe doe je dit in de praktijk?

Doe wat je zegt, zeg wat je doet

Ieder mens is uniek en wat bij de één wel werkt hoeft niet bij de ander te werken. Daarom bestaat er geen algemene techniek, oefening of handleiding die je kunt gebruiken bij je persoonlijke ontwikkeling. Er zijn wel praktische technieken die op iedereen toepasbaar zijn. Allereerst moet je deze regel volgen: “doe wat je zegt en zeg wat je doet". Het lijkt een beetje een flauwe regel die we eerder voor kinderen zouden gebruiken, maar voor ons volwassenen onderling is het ook belangrijk. Als je namelijk niet doet wat je zegt zal op den duur niemand je geloven/vertrouwen. Als je dit wel doet dan wek je hiermee vertrouwen bij collega’s, vrienden en klanten. Heb je hiermee vertrouwen gewekt dan zul je merken dat dit in je voordeel is en mensen ook daadwerkelijk doen wat jij ze verteld. Zeggen wat je doet is ook belangrijk, hiermee creëer je duidelijkheid en weten mensen wat ze aan je hebben. Ook is dit ook weer van belang om vertrouwen te wekken.

Als een ander het kan, kan jij het ook

Het is belangrijk te erkennen en te herkennen welke vaardigheden je mist. Hiermee kun je je afvragen of je je in deze vaardigheden wil bekwamen of misschien om je te realiseren dat je niet op de juiste plek bent. Ga er van uit dat je in principe alles kunt, immers: “als een ander het kan, kan jij het ook”. Door je te bekwamen in de vaardigheden die je mist of minder goed kan, ontwikkel je jezelf en krijg je ook meer vertrouwen in jezelf. Sommigen vinden het ook leuk of een uitdaging om iets nieuws te leren. Als je voor het beroep dat je uitoefent nu allerlei vaardigheden mist, maar je talenten juist uit een andere hoek komen, dan kun je jezelf afvragen of je misschien op de verkeerde plek zit. Vaak resulteert dit ook in stress en onmacht op het werk.

Communiceren kun je leren

99% van wat we doen, doen we onbewust. Slechts 1% van wat we doen, doen we bewust. Dit zie of merk je vooral in het communiceren. Stel bijvoorbeeld dat je een minder goede dag hebt, dan voel je je iets minder goed en dat uit zich (vaak onbewust) in je communicatie naar anderen. Je reageert dan wat minder vrolijk of bent minder actief dan normaal en je collega’s, klanten of vrienden merken dit zeker op, terwijl zij er niets aan kunnen doen en er niets mee te maken hebben. Wat je dus van binnen voelt, druk je naar buiten uit. Probeer je bewust te zijn van je manier van communiceren naar anderen toe, leef je in in wat zij voelen en toon oprechte interesse. Wat je naar anderen uitstraalt, krijg je op den duur ook terug. Jij zou toch ook willen dat een ander je met respect en met interesse benadert?

Menselijke factoren

Op elke werkvloer is de menselijke factor de belangrijkste. Je kunt wel veel verschillende tools loslaten om werkmethodes te controleren, maar ze zullen gebruikt worden door en voor mensen. De menselijke factor kan er daarom ook voor zorgen dat je werkmethodes niet zo werken als jij zou willen. Daarom is persoonlijke ontwikkeling belangrijk: wanneer duidelijk is met welke personen je op de werkvloer te maken hebt, kun je de communicatie en samenwerking eerst gaan verbeteren en vervolgens kun je dan de bedrijfsontwikkeling gaan aanpassen.
© 2011 - 2024 Esthercita79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Interpersoonlijke vaardigheden op de werkvloerInterpersoonlijke vaardigheden zijn een essentieel onderdeel van een productieve werkplek waardoor medewerkers als een t…
Wat doet een communicatiekundige?Een communicatiekundige, wat is dat eigenlijk? Dit artikel leert je de ins en outs van het werk van een communicatiekund…
Managementlagen & rollen managerManagementlagen & rollen managerEr bestaan verschillende managementlagen: het topmanagement, het middenmanagementt en het operationeel management. Een m…
Sociale vaardighedenSociale vaardighedenAls je gaat werken moet je niet alleen goed zijn 'in je vak'. Je moet ook met mensen om kunnen gaan. Dat omgaan met mens…

Het verlaten van het ouderlijk huisVoor de meeste mensen komt er ooit een tijd dat ze het ouderlijk huis verlaten. Dit kan zowel samen of alleen gebeuren,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • www.managementsupport.nl
Esthercita79 (271 artikelen)
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.