InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het verlaten van het ouderlijk huis

Het verlaten van het ouderlijk huis

Voor de meeste mensen komt er ooit een tijd dat ze het ouderlijk huis verlaten. Dit kan zowel samen of alleen gebeuren, maar het zal in het begin altijd even wennen zijn. Vaak lijkt het ideaal om uit huis te gaan, maar er zitten ook een aantal nadelen aan. Zo heeft u bij uw ouders wellicht niet alle huishoudelijke taken gedaan en komt u er wellicht achter dat u eigenlijk niet zo goed weet hoe een wasmachine werkt.

Het zoeken naar een huis

Op het moment dat u het huis wilt gaan verlaten zult u moeten gaan zoeken naar een huis. Een huis vinden, huren of kopen is tegenwoordig niet altijd even makkelijk. Als men wilt gaan huren zal men ingeschreven moeten staan bij de woningbouw of u kunt huren via de vrije sector. Huren via de vrije sector houdt in dat men meestal wel vrij direct een huis in kan, maar dat de huur vaak een stuk hoger ligt. Bij een huurhuis uit de vrije sector krijgt men meestal ook geen huurtoeslag. Gaat u huren via de woningbouw dan kunt u zich vaak inschrijven vanaf uw 18e. Het kan echter zijn dat u in de grotere steden wel 5 tot 7 jaar moet wachten voor u in aanmerking komt voor een huis.
Kopen is soms ook een optie, wel is een vast contract of een verklaring van uw baas verplicht om een hypotheek te krijgen. Daarbij is kopen vrij duur voor een éénpersoons huishouden, maar het heeft wel zo z'n voordelen voor de toekomst. Echter als u voor het eerst uit huis gaat weet u wellicht nog niet wat u na 5 jaar zou willen. Met kopen kunt u mogelijk wel wat opbouwen, maar het verkopen kan soms erg lastig zijn.

Het huishouden

De ene zal in het ouderlijk huis meer klusjes hebben dan de ander, toch hoeft men meestal niet het gehele huishouden te doen. Als men uit huis gaat en alleen gaat wonen komen alle huishoudelijke taken op u aan. Als men het uit gaat stellen zullen de klusjes alleen maar op gaan stapelen. Als u samen gaat wonen zullen de taken verdeeld moeten worden, iets waar men eerder in de relatie wellicht nog niet over na had gedacht. Als de ene bij zijn ouders veel heeft gedaan en de ander weinig dan kan dit patroon voortzetten waardoor de een meer doet dan de ander. Om dit te voorkomen kunt u eventueel een schema maken met wie, wat, wanneer doet in het huishouden.

Geld

Sommige betalen kostgeld aan hun ouders, maar lang niet iedereen hoeft dat. Het komt zelfs vaak voor dat de kinderen tot ze het huis uit gaan enkel voor hun eigen kleding en uitstapjes of andere kleine dingen hoeven te betalen. Als men uit huis gaat zullen alle financiën door uzelf geregeld moeten worden. Er komen veel vaste lasten bij een eigen huis kijken zoals onder andere:
  • huur/hypotheek
  • gas/water/licht
  • telefoon
  • belastingen
Het is handig als u vanaf het begin de zaken op orde heeft zodat u zich geen zorgen gaat maken of er pas aan denkt als er al schulden zijn. Maak een begroting om te zien wat haalbare maandlasten voor u zullen zijn. Voor u uit huis gaat is het ook erg lastig in te schatten hoeveel u per maand kwijt zal zijn. Zo verschillen de stroomkosten per huishouden. Bereken daarom altijd meer lasten om niet verrast te worden.

Eenzaamheid

Als u van het ouderlijk huis uit alleen gaat wonen kan dit erg wennen zijn. Normaal gesproken waren wellicht beide ouders thuis om mee bij te praten en nu is er niet altijd iemand anders thuis. Dit gevoel kan vooral als u net op uzelf woont erg voorkomen. Vaak is het een kwestie van gewenning, voor andere helpt het om een huisdier aan te schaffen zodat er thuis altijd iemand op ze wacht. Zorg eventueel dat u in het begin heel veel dingen inplant. Als u in een nieuwe woonplaats gaat wonen zoek dan een hobby om zo nieuwe mensen te leren kennen.

Overal aan denken

Nu denken wellicht uw ouders nog deels voor u door bijvoorbeeld boodschappen te doen of de rekeningen te betalen. U zult vanaf het moment dat u uit huis bent overal zelf om moeten denken, zo kan het voorkomen dat u een paar keer wat zult vergeten met de boodschappen omdat u dat zelf normaal gesproken nooit koopt.
Gerelateerde artikelen
Huis kopen of huren? Voordelen en nadelen van hurenHuis kopen of huren? Voordelen en nadelen van hurenWie financieel min of meer onafhankelijk is geworden en op eigen benen wilt gaan staan, kan zich de vraag stellen of het…
Huis kopen of huren? De voordelen en nadelen van kopenHuis kopen of huren? De voordelen en nadelen van kopenHet kopen van een huis is een ernstige beslissing die heelwat verantwoordelijkheid met zich meebrengt. In tegenstelling…
Voor- en nadelen van hurenVoor- en nadelen van hurenIk ben zelf iemand die huurt, voornamelijk omdat ik eerst de financiële middelen en zekerheid niet had om een huis te ko…
Je gaat het huis uit!Je bent jong, je werkt of je studeert nog & dan is het tijd om het warme, veilige nest te verlaten. Tijd om op eigen ben…
Een ander huis kopen of investeren in uw huis?Een ander huis kopen of investeren in uw huis?De woonwensen veranderen door de jaren heen. Starters hebben andere woonwensen dan gezinnen met ongroeiende kinderen. Zo…

Reageer op het artikel "Het verlaten van het ouderlijk huis"

Reactie

K1990, 22-08-2014 11:32 #1
Hallo,
ik vind dit artikel wel de waarheid. Ik sta op het punt om het ouderlijk huis te verlaten en ik heb het er heel moeilijk mee. Ik wist dat dit ooit zou gebeuren want het leven is nu eenmaal duur en ik ben nu ook al bijna 8 jaar samen met mijn partner. Het zal wennen worden want ik ben een echt mama en papa's kindje dus ik heb het er heel moeilijk mee, zijn er zo nog mensen die dit herkennen?

Infoteur: Bembi
Laatste update: 30-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!