InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Welke maat schoen heeft mijn kindje

Welke maat schoen heeft mijn kindje

Het is vaak lastig om met (kleine) kinderen schoenen te kopen. Vaak hebben ze het geduld er niet voor of ze hebben er geen zin in. Ook het opmeten van een kindervoetje in een schoenenwinkel zal niet altijd even soepel verlopen. Ze zijn snel afgeleid, zien snel andere interssantere dingen en willen niet meer meewerken. Toch is er een mogelijkheid schoenen voor je kindje te kopen zonder je kindje van winkel na winkel mee te nemen voor een paar schoenen die mama mooi en betaalbaar vind. De oplossing is zelf het voetje van je kindje opmeten en dan lekker op jacht gaan naar een paar mooie schoenen voor je kindje.

Hoe de voet van je kindje opmeten

Het opmeten van van het voetje is eigenlijk heel simpel. Wat je nodig hebt is een vel papier, een lineaal, een potlood en natuurlijk de voetjes van je kindje. Plaats de voetjes van je kindje op het velletje papier en laat je kindje met zijn volle gewicht, goed recht op, op zijn beide voeten staan. Plaats vervolgens de lineaal recht tegen de achterkant van een van de voetjes en teken af. Doet dit ook met de voorkant van het voetje, neem hierbij de langste teen. Meet nu met de lineaal de afstand tussen de streepjes. Tel hierbij 1 cm op. Doe dit ook met het andere voetje. Neem de lengte van het grootste voetje.
In de tabel hieronder kun je nu zien welke maat schoen je kindje heeft.

Lengte voetje in cmSchoenmaat
8,8-9,116
9,2-10,517
10,6-11,218
11,3-11,819
11,9-12,420
12,5-13,121
13,2-13,722
13,8-14,323
14,4-15,024
15,1-15,625
15,7-16,226
16,3-16,927
17,0-17,628
17,7-18,229
18,3-18,830
18,9-19,531
19,6-20,132
20,2-20,833
20,9-21,534
21,6-22,135
22,2-22,836
22,9-23,537

Toch voeten op laten meten

Veel goede schoenenwinkels hebben tegenwoordig een apparaat waar je in moet staan en dan wordt je voet elektrisch opgemeten. Zo een apparaat meet niet alleen de lengte van de voet maar ook meteen de breedte van de voet. Zo kun je al snel bepaalde merk schoenen wegstrepen als die bijvoorbeeld smal of juist breed uitvallen.

Passen

Als je een mooi paar schoenen hebt gevonden, vraag dan aan de medewerker of je de schoenen eventueel kan ruilen. Ga er nooit meteen van uit als je de juiste maat schoen koopt, je kindje die dan daadwerkelijk past. Per merk wil het namelijk nog wel eens de maat verschillen. Thuis moet je de schoenen natuurlijk even passen. Als je schoenen aan hebt gedaan en er zit aan de voorkant voldoende ruimte en je kunt met je vinger aan de achterkant tussen de schoen en hiel kunt komen, zit de schoen, over het algemeen, goed.

Mocht je twijfelen of de schoentjes goed zitten, breng dan de schoentjes gewoon terug. Neem je kindje dan mee om de voetjes goed op te meten. Misschien heeft jou kindje een hoge wreef of hele brede of smalle voeten. Als dat zo is, zal er niet zo maar een schoentje gekocht kunnen worden, maar zal gezocht moeten worden in een bepaald model en type schoen.

Goede schoenen en goed zittende schoenen zijn heel belangrijk voor kinderen. Goede schoenen en goed zittende schoenen zijn heel belangrijk voor kinderen. Dit komt mede omdat de voeten nog volop in ontwikkeling zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Welke maat schoen heeft mijn kindje"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 28-08-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Kinderinformatie
Schrijf mee!