InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Werken met een groep: voordelen en nadelen

Werken met een groep: voordelen en nadelen

Werken met een groep: voordelen en nadelen In veel verschillende situaties vormen wij met andere personen een groep. Een groep is een verzameling van personen die voor langere tijd contact heeft met elkaar. Naar mate de tijd vordert, wordt de identiteit van de groep steeds meer bepaald. Maar wat is eigenlijk de reden dat wij werken met groepen? En wat kan er misgaan in groepen?

Wat is een groep?

Een groep is een verzameling van personen die na een langere tijd van contact hebben met elkaar, afhankelijk van elkaar wordt. De groep ontwikkelt hetzelfde gedrag en eenzelfde identiteit. Groepen bestaan uit 3 personen of meer, een maximum is niet vast te stellen. Een groep wordt meestal samengesteld om een complexe taak aan te pakken, want hoe moeilijker een taak, hoe meer mensen ervoor nodig zijn.

Hoe herken je een groep?

  • Het gedrag van de mensen uit een groep is van elkaar afhankelijk geworden. De actie van de een beïnvloedt de acties van de anderen.
  • Mensen in groepen hebben voorspelbare normen, waarden en rollen.
  • De leden van de groep hebben een collectieve identiteit.

De nadelen van werken met een groep

Overschatting van de groep

Wanneer er in een groep al vele successen zijn geboekt, kan het zo zijn dat de leden van de groep zichzelf gaan overschatten. Ze denken: vorige keer lukte het ons ook prima, waarom zou het dan nu niet lukken? Daarbij wordt dan niet voldoende gekeken naar de risico's die ergens aan vast zitten. Er kunnen dan wel eens dingen mis gaan.

Het niet functioneren van leden

Bij het werken met een hele groep mensen tegelijk, is er natuurlijk minder aandacht gericht op elk individu. Een persoon zou dan wel eens ongemerkt minder kunnen werken dan de ander. De resultaten van de groep worden snel samen genomen, en niet per persoon bij langs gegaan. Wanneer de een minder doet dan de ander, maar het algehele resultaat van de groep goed is, zal er geen verdere aandacht aan worden besteed.

Verdeling in kleinere groepen

Wanneer er zoveel mensen zich in een groep bevinden, kan dit moeilijk goed bij elkaar gehouden worden. Grote groepen scheiden zich daarom nogal snel in kleinere groepen. De groep vormt dan geen goed geheel meer, wat wel de bedoeling is.

De voordelen van werken met een groep

  • Hoe meer mensen, hoe meer ideeën. Dus je bereikt meer ideeën met een groep, dus meer inbreng.
  • Groepen bieden ondersteuning en betrokkenheid voor de leden van de groep. Soms zijn taken te groot, of zijn problemen te ernstig voor iemand om alleen op te lossen. Dan is een groep nodig.
  • Groepen kunnen interpersoonlijke behoeften vervullen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Thinking Through Communication - Trenholm, S.

Reageer op het artikel "Werken met een groep: voordelen en nadelen"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 25-02-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!