InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Zonnebank en zonnen gevaarlijk?

Zonnebank en zonnen gevaarlijk?

Tijdens de donkere winterdagen of na een vakantie om ons kleurtje te behouden duiken we graag onder de zonnebank. Van de zonnebank krijg we een prachtig kleurtje, maar betalen we daarvoor een hoge prijs qua gezondheid? Het is algemeen bekend dat te lang in de zon zitten niet goed voor ons is. Naast simpelweg verbranden kan teveel zon ook op lange termijn negatieve gevolgen voor het menselijk lichaam hebben. Steeds meer mensen krijgen te maken met borstkanker door teveel zon. Behalve de echte zon heeft ook de zonnebank dezelfde negatieve gevolgen zonder dat iedereen zich daar van bewust is.

Verbranden

De oorzaak van de grootste problemen met zonnen en de zonnebank ligt in het feit dat we verbranden. Opzich zelf is zonnen of onder de zonnebank gaan niet gevaarlijk of ongezond, maar je moet er wel voor zorgen dat je je huid niet beschadigd door je net zolang aan de zon bloot te stellen dat je verbrandt.

Zonnebrand

Zonnebrand zorgt er voor dat je minder snel verbrand, maar voorkomt het niet helemaal. Ondanks het gebruik van zonnebrand moet je dus alert blijven op de sterkte van de zon.

Goed advies

Een goede zonnestudio die zonnebanken aanbiedt zal altijd advies en uitleg geven over het gebruik van de zonnebank. Als je voor de eerste keer onder de zonnebank stapt is het verstandig om er niet te lang onder te gaan. Naarmate je gewend bent aan de zonnebank kan je langer onder de zonnebank blijven liggen. Laat je desalniettemin goed inlichten voordat je onder de zonnebank stapt.

Voordelen zonnebank boven de zon

Een groot voordeel van de zonnebank boven de zon is dat je beter de hoeveelheid en de tijd kan doseren. Als je buiten op het strand ligt te zonnen heb je veel minder controle.

Voorbereiding vakantie

Een ander belangrijk voordeel van de zonnebank is dat het een perfecte voorbereiding van je vakantie kan zijn. Als je op vakantie gaat naar een zonnig land en je al een tijd niet meer in Nederland in de zon hebt kunnen zitten, is het slim om een bezoekje aan een zonnestudio te brengen. Door onder de zonnebank te gaan wordt je huid niet alleen bruin, maar zorgt er ook voor dat je op vakantie minder snel zal verbranden.

Zonnen gezond

Niet vergeten moet worden dat zonnen niet alleen maar ongezond is. Zonnen kan namelijk, indien op de juiste manier, ook gezond zijn. Zonlicht zorgt niet alleen voor de aanmaak van de bekende vitamine D, maar is ook een goed middel tegen eczeem, puistjes en psoriasis. Zon is niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor de geest. Uit onderzoek is gebleken dat zonnelicht depressieve gevoelens weghaalt door het triggeren van de aanmaak van hormonen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zonnebank en zonnen gevaarlijk?"

Infoteur: Leveen
Gepubliceerd: 08-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!