InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wakker worden met yoga

Wakker worden met yoga

Wakker worden met yoga Ieder heeft zo zijn eigen ritueel in de ochtend, de een is actief en de ander eigenlijk pas na enkele uren. Toch is het goed om het lichaam goed op gang te krijgen. Een methode die steeds populairder wordt is opstaan met yoga. Nu zijn er speciale oefeningen om lekker wakker te worden en het lichaam én de geest goed de dag te laten beginnen. Als je dan toch actief moet worden waarom dan niet met yoga? De Tibetanen zeggen dat het lichaam uit 5 elementen bestaat, zijnde
  • aarde
  • ruimte
  • vuur
  • water
  • wind
En deze zullen we allemaal wel eens tegen gekomen zijn, want als deze in balans zijn ben jij in balans, althans dat is de leer. De yogaoefeningen ondersteunen die proces in balans te krijgen en te houden. Waarbij gelet is op simpelheid, dus geen ingewikkelde oefeningen die mensen nauwelijks kunnen maken, maar eenvoud. Herhaal ze elk 7 keer en je brengt de energiestromen op gang.

Aarde

De oefeningen kan je ondersteunen bij koorts. Ga in een brede spreidstand staan met de handen op de heupen (vingers naar voren en duim naar achteren). Draai je linkervoet naar buiten, zo ver mogelijk en neem je rechtervoet mee (draai dus zon 45 graden naar binnen met deze voet). Adem goed diep in en breng met een rechte rug je rechterschouder richting je linker knie en zak door je knie, waarbij je knie boven je enkel moet staan. Je maakt als het ware een hoek van 90 graden. Zorg dat je het andere been gestrekt houdt.
Je rug draait langzaam en op de uitademing kom je naar het midden en draai je voeten naar rechts, zodat je weer in het midden uitkomt. Herhaal dit nu met de andere kant.

Ruimte

Deze oefening is goed voor de ruggengraat. Maak weer een brede spreidstand met gestrekte benen. Je voeten een klein beetje naar buiten. Je handen gaan naar je onderrug met je duimen naar voren. Adem diep in en ga met een gestrekte rug langzaam naar voren. Probeer je kruin zover mogelijk van je af te houden en ga met je gestrekte rug zo ver als mogelijk richting de grond. Kom nu op een nieuwe inademing weer met een gestrekte rug omhoog en span je buikspieren ietwat aan. Als je rechtstaat open dan je borst en houdt de adem even vast en op de uitademing ga je weer met gestrekte rug omlaag.

Vuur

Ga rechtop staan en zet je voeten goed tegen elkaar. Strek de benen en span de bilspieren goed aan. Zet je handen met de vingers naar achteren in je zij. Adem goed in en op de uitademing buig je met een gestrekte rug langzaam naar voren. Zorg dat je nek in het verlengde van je ruggengraat blijft. Als je diep genoeg gegaan bent, buig je je hoofd nog verder richting je knieën of voeten.
Haal hem weer terug in een rechte lijn met je ruggengraat en kom langzaam, gestrekt, weer omhoog. Span hierbij ook de buikspieren even aan. Maar ipv te stoppen als je recht staat, buig je nu ietwat door naar achteren. Open je borst en de adem vasthouden. En begin weer aan een nieuwe cyclus.

Water

Rechtop staan met de voeten tegen elkaar en de bilspieren aangespannen. Leg nu je rechterhand op je linkerschouder en je linkerhand op je rechterschouder en strek je armen uit. Pak nu met je linkerhand onderdoor je rechterhand stevig vast. Zorg dat je stevig op de grond blijft staan. Als je nu opnieuw inademt breng je je gestrekte armen zo wijd mogelijk omhoog en je borst opent zich. Je handen moeten uiteindelijk recht omhoog wijzen en op de uitademing gaan de armen weer in een grote boog omlaag.

Wind

Deze oefening kan helpen bij slijmziekten. Zet je voeten ieder wijder uit elkaar dan je heupen en zet nu je handen op de heupen (vingers naar voren wijzend). Draai rustig de voeten naar links en maak met een inademing een beweging met je ruggengraat naar links. Daarna gaat de rechterelleboog naar de linkerknie. Op de uitademing kom je terug naar het midden en maak vervolgens de beweging naar rechts. Zorg dat je hoofd op een natuurlijke manier de bewegingen volgt.

Tot slot

Als je aan nieuwe oefeningen begint is het vaak even wennen, maar als je de oefeningen eenmaal onder de knie hebt, is het pas een verademing. Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Yoga, eenvoudig en snelrecensieBoekrecensie: Yoga, eenvoudig en snelEr wordt veel geschreven over yoga, want de populariteit van yoga is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Er zijn vele v…
Yoga maakt je slankYoga maakt je slankYoga maakt je slank, lenig en sterk, het is goed voor je bloedsomloop, verbeterd je concentratie vermogen, is goed voor…
Power Yoga: inspanning maar ook ontspanningPower Yoga is een heel actieve vorm van Yoga. Hij wordt opgebouwd rond zonnegroeten, bewegingsreeksen die vrij intensief…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wakker worden met yoga"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 27-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Yoga oefeningen
Schrijf mee!