InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Kinderyoga: balans in rust en bewegen

Kinderyoga: balans in rust en bewegen

Veel mensen beoefenen tegenwoordig yoga en ervaren de heilzame werking hiervan op lichaam en geest. Iets minder bekend is dat yoga ook heel goed voor kinderen is. Juist in deze tijd, waarin zelfs kinderen vaak al een overvolle agenda hebben, zorgt yoga voor een rustpunt. Even je gedachten laten verstillen, volledige aandacht voor je lichaam en voelen dat je ademt. Steeds meer kinderen ontdekken de voordelen en beleven het plezier van kinderyoga.

Wat is kinderyoga?

Yoga komt uit India en betekent letterlijk ‘verbinding’. Door yoga te doen maak je verbinding tussen je lichaam en je geest. Door lichaamsoefeningen, bewuste ademhaling en ontspanning. Maar yoga is méér dan dat alleen. Yoga betekent ook leren luisteren naar je innerlijke stem en leren liefdevol met jezelf om te gaan. De basis van kinderyoga ligt in de hatha yoga. Hatha yoga wordt in India al duizenden jaren beoefend en bestaat onder meer uit houdingen, ademhalings-oefeningen, meditatie en zelfkennis. Het belangrijkste doel van yoga is het in balans brengen van de geest.

Yoga spelenderwijs

Bij kinderen worden de yoga oefeningen op een speelse manier aangeboden. Aansluitend op de belevingswereld van het kind. Vaak wordt gewerkt vanuit een thema, bijvoorbeeld ‘dieren’, ‘dromen’ of ‘het strand’. Kinderyogalessen zijn meestal erg gevarieerd. De yogahoudingen worden afgewisseld met massage oefeningen, spel, ademhalingsoefeningen, zang, dans, tekenen, partneroefeningen en ontspanning. Belangrijk bij kinderyoga is dat het niet draait om prestatie maar om plezier en ontspanning. Ieder kind kan meedoen op eigen niveau.

Voordelen van kinderyoga

  • een soepeler en sterker lichaam
  • meer ontspanning
  • meer zelfvertrouwen
  • betere concentratie
  • goed voor je conditie
  • rustiger ademhaling
  • meer in balans

Leeftijdsgroepen

Kinderyoga richt zich doorgaans op kinderen van 6 tot 12 jaar. Maar yoga is er voor kinderen van alle leeftijden. Zo is er peuter/kleuteryoga, tieneryoga, puberyoga en jongerenyoga. Hoewel de basisprincipes van yoga voor alle leeftijden gelijk zijn, worden de lessen uiteraard afgestemd op de leeftijdsfase en daaraan gekoppeld de belevingswereld van het kind.

Daarnaast wordt yoga ook op een groeiend aantal scholen aangeboden. Een positieve trend, want yoga op de basisschool zorgt voor rust en betere leerprestaties. Meerdere onderzoeken hiernaar hebben dit uitgewezen. Op YouTube zijn overigens ook filmpjes te vinden, die een beeld geven van een yogales op school.
© 2012 - 2019 Hanneke70, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kinderyoga: balans in rust en bewegen"

Reactie

Jantine, 24-10-2012 13:23 #1
Hoi, ik ben al heel lang geinteresseerd in kinderyoga omdat ik voor een kinderdagverblijf werk. Tot nu toe heb ik niemand kunnen overtuigen dat het leuk zou zijn om dit aan te bieden, dus ik vroeg me af of jullie ook workshops geven, misschien als ik een klasje voordoe gaan ze er in geloven? Reactie infoteur, 24-10-2012
Hallo Jantine,

Een workshop is inderdaad een goed idee. Ik geef zelf alleen kindermeditatie (ligt erg dichtbij kinderyoga, zie mijn andere artikel over kindermeditatie) maar wil je expliciet een workshop kinderyoga op het dagverblijf, dan raad ik je aan even te kijken op kinderyoga.nl. Daar vind je een overzicht van yogapraktijken per regio, zowel in Nederland als België. Wellicht vind je daar een yogadocent die bij jou een workshop kan komen geven. Succes!

Groet, Hanneke

Infoteur: Hanneke70
Gepubliceerd: 24-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!