InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa

Arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa

De komst van arbeidsmigranten naar Nederland is iets wat al vele jaren terug is gebeurd, en dus niets nieuws voor Nederland, toch is er veel ophef over de arbeidsmigranten die in Nederland verblijven. Naar aanleiding van deze ophef is het tijd voor duidelijkheid, daarom is dit artikel geschreven. Na het lezen van dit artikel heeft u meer duidelijkheid over de arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa in Nederland.

Wat zijn arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa?

Arbeidsmigranten zijn mensen die naar een land, in dit geval Nederland, komen om te werken. In deze tijd komen de arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa, vandaar dat er ook gepraat wordt over de MOE-landers. Hieronder vallen onder andere Polen, maar ook andere landen die in Midden- en Oost-Europa liggen tellen mee. Toch is de grote meerderheid van de MOE-landers Pools, vandaar dat er vaak als men het over arbeidsmigranten heeft, over Polen wordt gesproken.

Zijn arbeidsmigranten in Nederland iets nieuws?

Het antwoord op deze vraag is nee, arbeidsmigranten in Nederland zijn niet nieuw. Vroeger kwamen de arbeidsmigranten in Nederland uit Turkije en Suriname om hier de 'vuile klusjes' van Nederlanders op te knappen. Dit is nog steeds zo, echter zijn het nu niet de Turken en Surinamers die het rottige werk van de Nederlanders opknappen, maar zijn het de MOE-landers die dit doen.

Wat wordt er verstaan onder 'rot klusjes'?

Arbeidsmigranten uit de MOE-landen doen vaak het werk waar de Nederlanders weinig zin in hebben. Voorbeelden van werkzaamheden zijn werk in de kas, op het land, of productie werk. Natuurlijk zijn er nog veel meer soorten werk waarvoor MOE-landers naar Nederland komen.

Waar wonen de arbeidsmigranten?

Vaak wonen MOE-landers op een camping of bij het bedrijf zelf. Soms wonen ze in een woonwijk. MOE-landers trekken graag veel met elkaar op, ze hebben dezelfde cultuur en dezelfde taal. U als Nederlander trekt toch ook liever met een Nederlander op als u op vakantie bent, dan met iemand die u niet verstaat? MOE-landers komen naar Nederland om in een korte tijd veel geld te verdienen, geld uitgeven is dus iets wat ze niet graag doen. Huur betalen voor een huis in een woonwijk valt vaak veel duurder uit dan een huisje op een camping, de keuze is dus snel gemaakt.

Inburgeren

Doordat MOE-landers graag elkaar opzoeken en zichzelf op een zo goedkoop mogelijke manier huisvesten, komen ze maar weinig in contact met de Nederlandse bevolking, inburgeren gaat dus moeizaam. Ook hoeven ze de taal niet goed te leren, als er één MOE-lander bij zit die zichzelf gebrekkig verstaanbaar kan maken leunt de rest van de MOE-landers vaak op diegene.

Waarom schrijven MOE-landers zich niet in bij de GBA

GBA staat voor gemeentelijke basis administratie. Iedereen hoort zich hierbij in te schrijven om te laten weten dat hij of zij in de gemeente woont, en waar. De Nederlandse regering kan geen hoogte krijgen van de hoeveelheid arbeidsmigranten die in Nederland wonen, dit komt doordat niet alle MOE-landers zich inschrijven bij de GBA. Maar waarom schrijven de MOE-landers zich niet in bij de GBA? Als u zich hier in gaat verdiepen geeft u de MOE-landers waarschijnlijk groot gelijk. Als een MOE-lander zich in de Nederlandse GBA inschrijft, schrijft hij of zij zich automatisch uit in bijvoorbeeld Polen (het land waar hij of zij vandaan komt). Doordat de persoon zich uitschrijft vervallen ook verzekeringen en dergelijke, hier kunnen dus veel problemen van komen.

Het is dus belangrijk om hier eerst iets aan te doen voordat men de MOE-landers kan verplichten om zich in de Nederlandse GBA in te schrijven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 02-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!