Kleine tegenslagen: zo beperk je schade en ergernis
Je uitlaat valt eraf... net na de garantietermijn van de garage. Je wilt een eind fietsen... en je band is lek. Je duwt de was in de machine.. en die doet niets, nada, niente. Je gaat bijna op vakantie.. en je kroon valt eruit. Het is meestal geen groot drama, maar je wordt er wel moe van: alweer pech? Bovendien kan het in de papieren lopen. Hoe beperkt je ergernis, financiele schade en tijdverlies? Via deze drie stappen. Ofwel: een kant en klaar reddingsplan in geval van kleine tegenslagen.
Hoe is het mogelijk? Alweer een lekke band als je lekker een eind wilt gaan fietsen? Of: precies twee maanden nadat de garantietermijn van de tv is afgelopen, is dat ding kapot? En waarom hangt die uitlaat van je auto nu alweer op halfzeven? Was dat anderhalf jaar geleden ook al niet zo? Het zijn allemaal voorbeelden van kleine tegenslag. Ze zullen je de kop niet kosten, maar ze zijn lastig, soms duur en tijdrovend. Toch zit het met die tegenslagen soms heel anders dan je denkt. Financieel nadeel kan beperkt worden, overlast kan minder groot zijn dan gedacht, én je ergernis kun je helemaal zelf kleiner maken binnen luttele minuten. Hoe? Lees verder.
Stap 1. Versla de psychologie van de tegenslag
Waarom altijd ik? Waarom altijd dán? Waarom zo'n onafzienbare rij 'kleine tegenslagen' na elkaar? Wie mens is, heeft het zich weleens afgevraagd. Toch zit het vaak allemaal niet zo in elkaar als we denken. Sterker nog, we zijn vaak gewoon niet zomaar slachtoffer van een opeenstapeling van pechgevallen, maar wel van de zogenaamde psychologie van de tegenslag. Als het gaat om onze meevallers en tegenvallers, blijken we namelijk veel sterker te focussen op wat tegenzit, dan op wat meezit. Uit onderzoeken blijkt bijvoorbeeld dat een financieel verlies(je) ons veel dieper treft dan een even groot fiancieel voordeel(tje)! Het blijft ook sterker hangen. Dat alles is een volkomen onbewust overblijfsel uit onze oerprogrammering. Destijds was het nuttig dat ons eigen brein ons de tegenslag zo inpeperde: het kon een kwestie van overleven zijn. Maar anno nu, is het beter om je brein te leren resetten. Dat is niet zo moeilijk als je wellicht denkt. Stel, je hebt een financieel pechgeval. Tel dan eens de schade op van alle pechgevallen van de afgelopen, pakweg, zes of twaalf maanden. En nu, maar pas op want het zal je niet altijd meevallen om eerlijk te zijn of alle meevallers voor de geest te halen, tel je alle gevallen waarin je geboft hebt erbij op. Je zult verbaasd staan: pechgevallen en meevallers houden elkaar vaak veel meer in evenwicht dan we denken.
Het valt allemaal best mee!
Wanneer de auto wéér naar de garage moet voor een probleem met de uitlaat, zit het er dik in dat je bij het mopperen even vergeet dat je een halfjaar geleden honderden euro's in je zak kon houden omdat, bijvoorbeeld, de vorige eigenaar van je tweedehands auto een dure periodieke reparatie heeft laten doen nét voor jij de auto kocht. Als je nét een kroon nodig hebt als je tandartsverzekering is afgelopen, kan het goed zijn dat je in alle begrijpelijke ergernis even vergeet dat je ook jaren hebt gekend waarin je geen tandartsverzekering had, maar ook geen kosten aan tandbehandelingen.. dus heel wat premie hebt bespaard. Kortom: help dat arme 'oeroude' brein van je bij het opmaken van een vrolijker of tenminste minder chagrijnig stemmende 'winst- en verliesrekening.' Leg bewust meer aandacht op de winsituaties die tegenover de verliessituaties staan. Weg met de psychologie van de tegenslag! Niet realistisch, en vooral slecht voor je humeur.
Stap 2. Kijk wat er financieel te redden valt (vaak meer dan je denkt!)
Nét is de garantietermijn van de tv of de wasmachine afgelopen, en het kreng geeft de geest. Ja, dat is sowieso heel vervelend. Maar als je met een pechsituatie ziet, ga er dan praktisch mee om en informeer je over je rechten om je pegels (deels) terug te krijgen of in je portemonnee te houden. In dit geval bijvoorbeeld, kan het heel goed zijn dat de garantie is verlopen maar de redelijke levensduur van het bewuste apparaat niet! Dan heeft de fabrikant een wettelijke verplichting om je tenminste voor het gederfde gebruik van de wasmachine, tv of computer een redelijke tegemoetkoming te verlenen. Bijvoorbeeld bij de aanschaf van een nieuw apparaat. Stel ook gerust je goodwill in werking. Als de winkelier jou nog als klant wil, dan graag een beetje bereidwilligheid! Zeker in tijden dat bedrijven het moeilijker hebben, is de kans op een spontane tegemoetkoming kleiner dan ooit. Dus: wees niet dom, vraag erom!
Stap 3. Bespaar jezelf 'ergernisdagen' - doe het nu!
Belangrijk is, om niet toe te geven aan een puur menselijke neiging: uitstelgedrag. Als je je auto zeven dagen niet naar de garage brengt, heb je feitelijk zeven dagen lang een gevoel van pech over die ellendige uitlaat, ruitenwissers of wat dan ook. Dat hadden ook een of twee dagen kunnen zijn, en dat is zonde. Als je je uitstelgedrag niet de overhand laat nemen en in plaats daarvan een gewoonte ervan maakt om prompt de zaken af te handelen, heb je dágen winst aan 'ergernisbesparing'. Als je 's avonds je vulling eruit poetst, bel dan de volgende ochtend de tandarts. Staat de auto ontmoedigend te borrelen en verdacht te puffen als je van je werk wegrijdt, kijk dan of de garage nú nog open is. Als de tv met een doffe plof het laatste beeldje laat zien om negen uur 's avonds, ga dan niet zitten nukken en kiften maar ga nú online om te zien hoe je garantieregeling is. Zoek die benodigde papieren nú op in het dressoir, kijk nú op consumentenwebsites, en wees bij het krieken van de volgende dag helemaal klaar met de voorbereidingen van het schadeherstel.
Tot slot
Kleine ergernissen en tegenslagen zijn niet helemaal te voorkomen. Maar met deze drie relatief simpele stappen, kun je in elk geval de economische, psychologische en praktische schade sterk beperken. Bedenk ook altijd, dat we onbewust uitgaan van het waanidee dat het in een 'normaal' leven allemaal naar verwachting zou moeten lopen. Denk even door of kijk eens hoe anderen door het leven gaan, en je bent van dat idee snel genezen. Meevallers en tegenvallers, ze horen er allemaal bij.