InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Poolse werknemers, waar vindt u die?

Poolse werknemers, waar vindt u die?

Poolse werknemers, waar vindt u die? Poolse werknemers, Poolse werkkrachten, Poolse klusjesman, uitzendbureaus voor Poolse werknemers.. U hebt er vast wel eens van gehoord. Over het algemeen gaat men ervan uit dat Poolse werknemers goedkope arbeidskrachten zijn. Wat zijn de voor en nadelen en wat zijn de rechten en plichten? Poolse werknemers bieden hun diensten vaak aan tegen lagere uurprijzen dan Nederlandse klussers. Soms is dit een voordeel, maar niet iedereen is het daarmee eens. Poolse werknemers in dienst nemen betekent overigens ook dat de werknemers rechten hebben. Poolse werknemers zijn arbeidskrachten uit Polen. Poolse werknemers zijn volgens veel werkgevers over het algemeen goedkoper dan Nederlandse werknemers. Niet iedereen is het daar over eens. Sinds Polen is toegetreden tot de Europese Unie hebben Poolse werknemers geen tewerkstellingsvergunning meer nodig om in Nederland arbeid te verrichten. Dit geldt voor alle werknemers uit Midden en Oost Europa. Er zijn daarom verschillende Nederlandse bedrijven die met Poolse werknemers werken. Vanaf 1 mei 2007 werden de grenzen van het merendeel van de Oost-Europese landen voor werknemers opengesteld. Toch zijn de rechten en plichten voor Poolse werknemers nog niet altijd even goed geregeld.

Poolse werknemers, rechten en plichten

Poolse werknemers hebben ook rechten, bijvoorbeeld recht op geschikt onderdak gedurende hun verblijf en recht op een eerlijk loon. Een tewerkstellingsvergunning hebben deze arbeidskrachten niet meer nodig, omdat de overheid de grenzen voor werknemers uit het merendeel van de Oost-Europese en Midden-Europese landen, heeft opengesteld. Poolse werknemers hebben daarom niet meer zoals vroeger ook een Duits paspoort nodig om hier te mogen werken.

Poolse werknemers, zijn die goedkoper?

Over het algemeen gaat men ervan uit dat Poolse werknemers goedkoper zijn dan andere werknemers. Dit is deels waar, omdat deze mensen bijvoorbeeld vaak genoegen nemen met een laag loon en omdat veel werkgevers stellen dat zij zich minder vaak ziek melden en sneller tevreden zijn. De mentaliteit zou nog ouderwets goed zijn. Men kan echter nooit generaliseren want vele Nederlandse werknemers hebben ook een uitstekende mentaliteit en werken net zo hard, en via bijvoorbeeld uitzendbureaus worden net als voor andere werknemers ook voor Polen de wettelijke toeslagen betaald. Toch zijn nog steeds veel bedrijven enthousiast over Poolse werknemers en is er vraag naar.

Uitzendbureaus voor Poolse werknemers

Er bestaan verschillende uitzendbureaus voor Poolse werknemers. Het zijn uitzendbureaus die Poolse werknemers aanbieden voor het verrichten van werkzaamheden. Via een goed uitzendbureau weet u dat de arbeidskrachten een eerlijk loon betaald krijgen en dat de Nederlandse wetgeving wordt nageleefd. Wanneer is een uitzendbureau een goed uitzendbureau?
  • Lid van SFT (Stichting financiële toetsing), ABU of VIA
  • Of het Uitzendbureau is NEN 4400-1 gecertificeerd

Rechten en plichten Poolse arbeiders

Een werknemer uit Polen of een ander Oost-Europees land heeft rechten zoals elke werknemer. Als werkgevers de rechten niet naleven kunnen boetes worden opgelegd. Om uitzendbureaus te berispen die zich niet aan de regels hielden is door de SNCU (Stichting Naleving cao voor Uitzendkrachten) de zogenaamde CAO-politie ingesteld. Ook mogen Polen zelf via een speciale kliklijn in hun eigen taal melding maken als er iets niet in orde is. Boetes worden deels terugbetaald aan werknemers die niet genoeg verdienden.

Poolse werknemers en onderdak

Bureaus die Poolse werknemers inhuren regelen vaak zelf de slaapplaats tijdens het verblijf in Nederland. Ook hier zitten rechten en plichten aan verboden. Het onderdak kan heel slecht zijn, tot netjes. Omdat Poolse werknemers soms in zeer beroerde omstandigheden in Nederland moesten verblijven, zijn er keurmerken bedacht. Via SKIA (Stichting Keurmerk Internationale Arbeidsbemiddeling) kunnen werkgevers controleren of Poolse werknemers gehuisvest zijn op een plek die aan de normen voldoet. Het komt steeds vaker voor dat gemeentes SKIA-keurmerk verplicht stellen als voorwaarde voor de huisvesting.

Voordelen en nadelen Poolse werknemers

De voordelen van Poolse werknemers zijn:
  • Mentaliteit en werkhouding van de arbeiders wordt over het algemeen als positief omschreven
  • Poolse werknemers worden vaak als goedkoper beschouwd omdat zij hard werken, niet veel eisen stellen en minder vaak ziek zouden zijn, en tevreden zijn met een laag loon.
  • Goede uitzendbureaus regelen alles, ook zijn er vaak begeleiders die de Poolse taal spreken om communicatie tussen bedrijf en werknemer goed te laten verlopen

De nadelen van Poolse werknemers zijn:
  • De taal is een probleem, hoewel veel Polen Engels of Duits spreken. Als Polen alleen Pools spreken verloopt de communicatie niet altijd even eenvoudig. Met Nederlandse werknemers is de communicatie natuurlijk eenvoudiger.
  • Met bepaalde feestdagen willen ook Polen graag terug naar hun thuisland, zoals met kerstmis en Pasen.

Illegale werknemers

Illegale werknemers zijn verboden en er worden forse boetes opgelegd inden men toch gebruik maakt van illegale werknemers. De boetes kunnen oplopen tot wel 8000,- per illegale arbeidskracht. Arbeidskrachten die illegaal in Nederland werken kunnen bovendien voor maximaal 5 jaar toegang tot Nederland worden ontzegd.
Gerelateerde artikelen
Poolse Klussers & Wettelijke RegelsPoolse Klussers & Wettelijke RegelsDe wettelijke regels zijn per 1 maart 2007 versoepeld voor werknemers (klussers, bouwvakkers etc.) uit de nieuwe EU-lids…
Bouwfirma: inhuren van Poolse bouwvakkersBouwfirma: inhuren van Poolse bouwvakkersHet kan erg voordelig zijn om Poolse bouwvakkers in te huren. Deze werken vaak voor een veel goedkoper loon dan de Neder…
Werken op zondag: rechten en plichtenWerken op zondag: rechten en plichtenWerken op zondag: wat zijn uw rechten en plichten als werknemer. Steeds meer winkels, met name supermarkten, verruimen h…
Stadions EURO 2012. De Poolse stadiums voor het EK 2012!Stadions EURO 2012. De Poolse stadiums voor het EK 2012!Op 18 april 2007 maakte UEFA bekend dat Oekraïne en Polen samen het EK, het Europees Kampioenschap voetbal, zullen organ…
Rechten en plichten oproepkrachtRechten en plichten oproepkrachtRechten en plichten oproepkracht. Een nulurencontract of een oproepcontract is nadelig voor de werknemer, maar een voord…
Bronnen en referenties
  • http://www.logistiek.nl/

Reageer op het artikel "Poolse werknemers, waar vindt u die?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 01-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!