InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Voorkom inbraak tijdens uw vakantie

Voorkom inbraak tijdens uw vakantie

Voorkom inbraak tijdens uw vakantie Jaarlijks verlaat een groot deel van Nederland weer haar huizen, op weg naar een zonnige vakantie in het zuiden. Dit is een perfecte gelegenheid voor inbrekers om toe te slaan. Tijdens de vakantieperiode wordt ongelofelijk veel ingebroken. Hier vindt u een aantal tips om de kans op inbraak tijdens uw afwezigheid te verkleinen. Door het toepassen van deze preventie / beveiliging toepast, neemt de kans op een gesprek bij de politie sterk af.

Verlichting

Een van de belangrijkste speerpunten in verlichting. Zorg voor voldoende verlichting in, maar vooral ook rondom het huis. Inbrekers houden niet van licht. Ze willen graag werken in de duisternis, om zo niet opgemerkt te worden. Zorg dat u voldoende verlichting aan de buitenzijde van uw huis heeft, ook achter. Het efficiëntste is om lampen met bewegingssensors te gebruiken. Deze gaan alleen aan wanneer er beweging rondom de lamp plaatsvindt. Daarnaast is de verlichting in huis belangrijk. Zorg voor een timer op de verlichting, zodat deze automatisch in- en uitschakelt. De verlichting dient aan te gaan wanneer het buiten gaat schemeren en rond bedtijd uit te gaan. Ook is het aan te raden verlichting in de slaapkamer in te schakelen, wanneer de verlichting beneden uit is. Zo lijkt het alsof u naar bed gaat.

Toegankelijkheid

Zorg ervoor dat u het de inbrekers niet makkelijk maakt. Sluit een eventuele poort en laat geen ladder in de tuin staan. Leg ook geen ladder op een plat dak, vaak worden deze gebruikt om door ramen te klimmen. Zorg dus ook dat uw ramen goed gesloten zijn. Verder is het aan te raden om een alarminstallatie te installeren. Zorg ervoor dat ook vanaf buiten uw huis zichtbaar is dat het alarm af gaat, zodat eventuele buurtbewoners kunnen kijken wat er aan de hand is.

Buren inschakelen

Wanneer mogelijk, is het verstandig om de buren in te schakelen. Zij kunnen bijvoorbeeld uw brievenbus legen. Een volle brievenbus is dé indicatie voor een inbreker, dat er niemand thuis is. Daarnaast kunnen de buren even controleren of alles in orde is, wanneer zij de post opruimen. Als er iets is gebeurd is het prettig als dit snel wordt opgemerkt. Ook kunt u vragen of zij een extra oogje in het zeil willen houden. Als uw buren weten dat u op vakantie bent, en ze horen gestommel, dan weten zij dat er iets mis is. Uw buren kunnen vervolgens actie ondernemen. Wanneer u een oprit heeft, is het aan te raden om de buren te vragen hier af en toe op te parkeren. Of wanneer de buren twee auto's hebben, één auto hierop te zetten. Zo lijkt het alsof er iemand thuis is.

E-mail, telefoon en social media

Gebruik geen automatische e-mail met het bericht dat u op vakantie bent. Iedereen met uw mailadres kan op deze manier controleren of u op vakantie bent of niet. Schrijf ook niets over vakantie op social media zoals facebook, twitter of hyves. Het lijkt misschien onschuldig, maar op deze manier dan 'de hele wereld' zien dat u op vakantie bent. Tot slot kunt u uw telefoon door laten schakelen. Dit is een afweging die u zelf moet maken. Wanneer u in het buitenland bent, kan dit duur worden. Daarnaast is het de vraag of u gestoord wilt worden tijdens uw vakantie. Het is echter zo dat inbrekers door te bellen kunnen controleren of er iemand opneemt en dus thuis is.

Sleutels

Bewaar uw sleutels niet op dezelfde plaats als uw portefeuille. Wanneer u uw tas verliest, met portefeuille én huissleutels, is het voor een inbreker vaak gesneden koek om uit te vinden waar u woont. Op deze manier kunnen zij uw huis betreden zonder schade aan te richten. Dit kan ook gevolgen hebben voor uw verzekering. Hang dus ook nooit iets aan uw sleutels met uw naam erop. Een goed alternatief is een sleutelhanger, met een postadres van een bedrijf, die de sleutels vervolgens weer naar u kan opsturen.
© 2011 - 2018 Timkraai, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voorkom inbraak tijdens uw vakantie"

Infoteur: Timkraai
Laatste update: 18-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!