InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat is werk? En waarom werken we?

Wat is werk? En waarom werken we?

Wat is werk? En waarom werken we? Werk, wat houd werk nou eigenlijk in? Iedereen op de wereld werkt en verricht arbeid. Maar wat heeft het voor betekenis? In Nederland werken de meesten van hun 15e tot 65e levensjaar, dit is heel vanzelfsprekend en je staat er eigenlijk nooit bij stil. Maar werk houdt ons bezig, en dankzij arbeid blijven we met zijn allen leven.

Wat is werk?

Veel verschillende bezigheden kunnen worden verstaan onder werk(arbeid). Maar wanneer kan werk nou worden herkent?
Werk is iedere menselijke bezigheid die verricht wordt met:
  • een bepaalde inspanning.
  • gebruik van je capaciteiten.
  • behulp van gereedschappen, machines etc...
  • maatschappelijke behoefte.
  • het doel een product of een dienst te leveren.

Als aan een van deze punten wordt voldaan kan je zeggen dat je bezig bent met werken ofwel arbeid te verrichten.

Maar waarom werken we?

Ook zijn er verschillende redenen waarom mensen werken. In 1943 is door de Amerikaanse psycholoog Abraham Maslow de piramida van Maslow bedacht. Deze piramide geeft de vijf basisbehoeften van de mens weer. Deze behoeften zijn geordend in 5 verschillende niveaus waarbij het onderste niveau het belangrijkste is en hoe hoger een persoon komt hoe meer deze bereikt.
  1. lichamelijke behoeften
  2. veiligheid en zekerheid
  3. de behoefte aan sociaal contact
  4. erkenning en waardering
  5. zelfrealisatie

Bij deze vijf behoeften vormt het eerste niveau het fundament en hoe hoger je komt hoe meer je bereikt. De mate waaraan in deze behoeften wordt voldaan bepaalt ook je maatschappelijke positie in de maatschappij, ook deze positie is weer te bepalen door een aantal verschillende punten:
  • inkomen
  • kennisniveau(niveau dat nodig is voor het werk)
  • aanleg en ervaring(talent)
  • macht en verantwoordelijkheid

Al de punten die hierboven genoemd zijn kunnen we ook wel benoemen als de arbeidsethos. Arbeidsethos is de betekenis die je aan arbeid toekent.

Soort werk

Het soort werken wat gedaan word wordt vaak bepaald door het opleidingsniveau van de werknemer en/of het soort werk dat de werknemer leuk vind om te doen en waar deze zichzelf fijn bij voelt. Ook deze kunnen we weer onderverdelen in een aantal verschillende punten:
  • De inhoud van arbeid (is het soort werk leuk?)
  • Arbeidsomstandigheden (goede ARBO wetgeving?)
  • arbeidsvoorwaarden (goede werktijden en een goed salaris?)
  • arbeidsverhouding (omgang tussen het personeel onder elkaar)
© 2011 - 2019 K-voogd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is werk en waarom werken mensen?Indien mogelijk zal bijna ieder mens in onze samenleving werk willen hebben. Veel mensen hebben een baan om genoeg geld…
Arbeid in de verzorgingsstaatArbeid in de verzorgingsstaatDrie keer per jaar op vakantie, met oudjaar voor miljoenen euro's vuurwerk de lucht in schieten en onze kledingkasten pu…
Torastudie 136: Passieve arbeid  Exodus 35:2Torastudie 136: Passieve arbeid Exodus 35:2Waarom moet de mens werken voor zijn brood? Als God de bron is van alle zegeningen waarom moeten we dan zelf aan de kost…
WW-uitkering en passende arbeidWW-uitkering en passende arbeidEen WW-uitkering wordt verstrekt op voorwaarde dat degene die de uitkering krijgt ook passende arbeid accepteert. Mensen…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Wat is werk? En waarom werken we?"

Reacties

Ping, 18-01-2015 19:29 #2
Rot voor je, maar helaas verwerf je met je demotivatie geen WW noch uitkering. Ik zou op zoek gaan naar een baan waarbij je je wel prettig voelt en gemotiveerd bent. Kijk naar jezelf en vraag wat vind ik leuk om te doen en als dat nog geld oplevert dan ben je klaar. Volg anders een opleiding in die richting.

Ruth Zaalman, 01-08-2014 17:47 #1
Hoi ik ben een vrouw van 35 jaar. ik heb sinds mijn 16e jaar moeten werken. Alles bij elkaar opgeteld heb ik dus al 19 jaren gewerkt.
Nu wil ik ineens stoppen met werken. Ik voel me niet prettig meer, ben niet meer gemotiveerd.

Infoteur: K-voogd
Gepubliceerd: 01-02-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!