InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > MVO – Internationale richtlijn ISO 26000

MVO – Internationale richtlijn ISO 26000

ISO 26000 de internationale richtlijn voor MVO is niet bedoeld voor certificatie maar geeft erkenning aan initiatieven voor MVO. ISO 26000 ‘Guidance on Social Responsibility’ geeft adviezen over hoe organisaties op een praktische manier invulling kunnen geven aan MVO. De ISO 26000 richtlijn is sinds 1 november 2010 gepubliceerd. De MVO-prestatieladder, geïnspireerd door deze richtlijn, is officieel gelanceerd sinds 27 april 2010 en is sinds 1 juli 2010 wel certificeerbaar.

Wat is ISO 26000?

ISO 26000 is een internationale ondersteunende richtlijn die toelaat om de maatschappelijke verantwoordelijkheid ‘op maat’ in te vullen. Het geeft adviezen hoe organisaties MVO-aspecten en mogelijke acties kunnen koppelen aan al bestaande systemen in de organisatie. De richtlijn is gemaakt voor organisaties die ondersteuning willen bij het in de praktijk brengen van MVO en geeft praktische richtlijnen voor:
  • Het opzetten en implementeren van MVO
  • Het identificeren en betrekken van stakeholders
  • Het vergroten van geloofwaardigheid van claims en communicatie op het gebied van MVO

De 7 kernthema's van ISO 26000 zijn:
  • Arbeidsomstandigheden
  • Milieu
  • Consumentenzaken
  • Mensenrechten
  • Eerlijk zakendoen
  • Maatschappelijke betrokkenheid en ontwikkeling.
  • Behoorlijk bestuur

Voor wie ISO 26000?

ISO 26000 is bedoeld voor alle soorten organisaties, ongeacht grootte, locatie, sector of type product. Deze richtlijn biedt ondersteuning aan organisaties en bedrijven in zowel de publieke als privé sector, in ontwikkelde en ontwikkelingslanden. ISO 26000 is bedoeld voor zowel MKB’s, non-gouvernementele organisaties (NGO’s), overheden, consumenten- en werknemersorganisaties maar ook voor overige belanghebbenden zoals adviseurs, experts of academici.

Wat kan een organisatie met ISO 26000?

De richtlijn geeft organisaties praktische handvatten om met MVO aan de slag te gaan. ISO 26000 geeft concreet antwoord op vragen als:
  • Hoe breng ik mijn stakeholders in kaart en hoe ga ik om met ketenverantwoordelijkheid?
  • Welke principes voor MVO zijn van belang?
  • Welke onderwerpen vallen onder MVO en welke zijn relevant voor mij?
  • Welke onderwerpen vallen onder MVO en hoe bepaal ik de relevantie en prioriteit?
  • Hoe kan ik communiceren over MVO en de geloofwaardigheid vergroten?
  • Op welke manier wordt MVO onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering?

Waarom meedoen?

Door de ISO 26000 norm te hanteren, voor het implementeren van MVO of als basis voor de MVO prestatieladder op te stellen, biedt het de organisatie volgende voordelen:
  • Vergroting van de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van MVO-activiteiten
  • Bevordering van het imago en de reputatie van een organisatie
  • Verbetering van de concurrentiepositie
  • Verbetering van de relatie met stakeholders
  • Verhoging van de loyaliteit van werknemers
  • Betere mogelijkheden om nieuwe werknemers, klanten en investeerders aan te trekken en te behouden
© 2010 - 2019 Thilibo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kwaliteitscertificaat IS0 9001, een must voor ieder bedrijfKwaliteitscertificaat IS0 9001, een must voor ieder bedrijfISO 9001 is een norm voor kwaliteitsmanagement. Zonder ISO 9001 certificaat kan een grotere onderneming eigenlijk niet m…
Wat is een ISO 14001 milieuzorgsysteem?Wat is een ISO 14001 milieuzorgsysteem?Steeds meer bedrijven hebben een ISO 14001 milieuzorgsysteem. Maar wat houdt het in en waarom zou je een dergelijk syste…
Wat is VCA en wanneer is een VCA-certificaat nodig?Wat is VCA en wanneer is een VCA-certificaat nodig?Veiligheid, gezondheid en milieu, het zijn zaken waar - terecht - steeds meer rekening mee wordt gehouden. Het komt dan…
Het scooter certificaat. Wat is het?Welke veranderingen heeft het scooter certificaat de afgelopen jaren ondergaan en hoe steekt de toets nu eigenlijk in el…
Milieukeur (SMK)Milieukeur (SMK)Milieukeur is een Nederlands ecolabel dat criteria opstelt voor verschillende categorieën. Deze producten of diensten he…

Reageer op het artikel "MVO – Internationale richtlijn ISO 26000"

Infoteur: Thilibo
Gepubliceerd: 21-12-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!