InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat als een bevriend stel uit elkaar gaat?

Wat als een bevriend stel uit elkaar gaat?

Wat als een bevriend stel uit elkaar gaat? Het kan zijn dat uw relatie even niet zo gaat zoals u wilt, echter kan dit bij vrienden ook voorkomen en wellicht kiezen hun ervoor om hun relatie te verbreken. Het is wellicht hartstikke zwaar voor het stel , maar vaak komt u voor moeilijke keuzes te staan als u met beide goed bevriend was. In dit artikel vindt u tips voor als u dit overkomt.

Steun bieden

Wellicht wordt de relatie op een vriendelijke manier verbroken. U kunt dan eventueel beide steun bieden door gezamenlijk in gesprek te gaan en te helpen met 'regels opstellen, gaan ze echt direct apart wonen, wie krijgt welke spullen? Bemoei u er alleen mee als dit van u gevraagd wordt of als u merkt dat het als prettig ervaren word. U wilt uiteraard de scheiding niet erger maken door u met zaken in te laten die zij liever zelf uitvogelen. U wilt ook niet teveel de een of de ander de zin geven omdat u wellicht een van de twee als vriend kan verliezen.

Zorg dat het u niet teveel problemen brengt

Binnen uw eigen relatie kan het van belang zijn op dit moment afspraken te maken. Het kan zijn dat de man meer met de man zal optrekken en de vrouw meer met de vrouw. Zorg dat er geen onrust binnen uw eigen relatie kan komen door de verbroken relatie van iemand anders. Als u beide om wilt blijven gaan met het gescheiden stel dan op dat er niet geroddeld gaat worden of dat u zelf uw relatie problemen niet zomaar op tafel gaat gooien. Als iemand opgelucht was na de scheiding en u verteld uw problemen bij diegene kan het zijn dat u in plaats van het op te lossen wellicht ook makkelijker de relatie zal verbreken.

Probeer ze gelijk te behandelen

Als ze allebei even goede vrienden waren probeer ze dan hoe moeilijk het ook zal zijn gelijk te blijven behandelen. Sta voor beide klaar en onthou dat luisteren vaak het beste helpt. Als u in het vervolg een feest wou geven waar u beide uit wou nodigen, nodig ze dan ook nog steeds allebei uit, maar laat ze weten dat ze allebei uitgenodigd zijn zodat hun zelf de keuze kunnen maken.

Eerlijkheid gaat boven alles

Eerlijkheid gaat boven alles, vooral als u een scheiding bij vrienden meemaakt. Waarschijnlijk willen beide hun verhaal kwijt, echter wijken de verhalen vaak van elkaar af. Als u bereid bent beide te ondersteunen wees dan ook naar beide eerlijk. U hoeft niet aan de één te vertellen wat de ander over diegene zegt, maar vertel hun wel dat u van allebei de verhalen te horen krijgt. Het is verstandig bewust niks te vertellen over wat één van beide gezegd heeft, zo voorkomt u dat u als stoker in het spel word gezien.
Vertel ook naar beide uw eigen mening, maar wel dezelfde mening. Overal ja op zeggen is vaak onnodig en zo stemt u misschien in met iets dat iemand gedaan heeft waar u het eigenlijk niet mee eens bent.

Gun het de tijd

Het kan zijn dat u over langere periode toch wellicht een keuze tussen beide zult maken of misschien kunnen de ex partners toch nog als vrienden verder. Een scheiding kost vaak veel tijd, niet alleen het op papier zetten maar vooral het emotionele deel. Het kan zijn dat het karakter van één van de personen tijdelijk sterk verandert. Zo kan het zijn dat diegene een hele tijd verdrietig zal blijven omdat zijn/haar 'levenspartner' weg is gegaan, maar het kan ook een opluchting voor iemand zijn. Er zijn verschillende fases van verwerken bij een scheiding dus hou er rekening mee dat u er zelf ook nog een tijdje mee bezig bent. Het belangrijkste is om er simpelweg voor de vrienden te zijn en te helpen waar ze laten merken dat het nodig is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Wat als een bevriend stel uit elkaar gaat?"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 29-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!