InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Uw haar doneren via stichting Haarwensen

Uw haar doneren via stichting Haarwensen

Uw haar doneren via stichting Haarwensen Het doneren van haar is vaak een moeilijke beslissing, heeft u net zo'n lange bos met haar en dan gaat u het weggeven. Echter als u in gedachte houdt waarvoor u het doet zal de beslissing al snel genomen zijn. Er zijn vele kinderen die geen haar hebben wegens verschillende redenen, u kunt uw haar doneren zodat zij een pruik kunnen krijgen.

Waarom?

Het zal wellicht emotioneel even lastig zijn om lang haar af te knippen, hoe wel u misschien juist weleens iets anders wilt. Ons haar zal ook redelijk snel weer terug groeien. U kunt het haar ook een keer bewust laten groeien om het te doneren. Er zijn namelijk kinderen die wegens ziekte of een aandoening helemaal geen haar of maar heel weinig haar op hun hoofd hebben. Per jaar zijn dit er al zo'n 400 á 500 mede door chemotherapie.

Stichting

Stichting Haarwensen probeert mensen te vinden die bereid zijn om hun haar te doneren. De stichting wil ervoor zorgen dat de kinderen die geen haar hebben toch weer haar kunnen krijgen door middel van een pruik. Pruiken zijn vaak onbetaalbaar en de verzekering vergoedt maar een klein deel. Stichting Haarwensen vindt dat iedereen recht heeft op haar. Het hebben van haar maakt namelijk onder andere dat:
  • kinderen meer zelfvertrouwen hebben of krijgen
  • dat kinderen niet zoveel aangestaard worden
  • dat ze niet de hele dag geconfronteerd worden met de gevolgen van hun aandoening of ziekte
Een pruik kan voor een kind ontzettend veel betekenen. Vooral omdat kinderen tijdens hun jeugd juist snel onzeker kunnen zijn over hun uiterlijk.

Eisen

De stichting is hartstikke blij met mensen die hun haar willen doneren, wel is het zo dat zij niet veel zullen hebben aan bijvoorbeeld enkel 3 centimeter haar. Zo is er vastgesteld dat het haar als het los hangt minimaal 30 centimeter lang moet zijn en het liefst opgestuurd in een vlecht zodat ze niet één losse chaos van haar in een envelop aan zullen treffen. U maakt eerst een staart, dan de vlecht en dan eindigt u weer met een elastiek. U mag de vlecht 2 centimeter boven het elastiek afknippen.
U vraagt zich misschien af waarom ze vooral lang haar willen. Veel meisjes willen lang haar en daar is nou eenmaal moeilijker aan te komen. Daarbij kunnen ze met lang haar eventueel zelf kiezen of ze het nog korter willen.

Op grijs na zijn alle haarkleuren welkom en de leeftijd is niet van dien. Haar wat met regelmaat geverfd was kunnen ze wegens beschadiging vaak niet gebruiken. Daarbij is het uiteraard gewenst dat het haar gewassen en droog wordt verzonden.

Wat gebeurt er met het haar

Eén vlecht is niet genoeg voor een hele pruik. Er worden ongeveer drie vlechten gebruikt om één pruik te maken. Hiervoor worden alle vlechten op haarkleur gesorteerd. Het maken van de pruiken wordt gedaan in Azië en het neemt ongeveer een week in beslag. Vervolgens wordt de pruik aangemeten voor een kind en in model gebracht. Een pruik heeft goede verzorging nodig waardoor het kind met de pruik ongeveer om de 3 weken een bezoekje zal moeten brengen aan de kapper.

De kosten en adressen

In principe zijn alleen de kapperskosten voor u. Toch zijn er ook kappers die bij de stichting aangesloten zitten, bij hen kunt u gratis de benodigde aantal centimeters af laten knippen als het voor stichting Haarwensen is. U kunt deze kappers vinden via de website www.haarwensen.nl. U kunt uw haar zoals eerder genoemd ook zelf opsturen. Het versturen zal ongeveer 0,50 tot 1,50 kosten. Het adres hiervoor is:
Stichting Haarwensen
Industrieweg 15
3641 RK Mijdrecht

Eventueel kunt u een kaart, brief of foto's bij het haar in de envelop mee sturen. Deze wordt wellicht op de website gepubliceerd. U krijgt te allen tijde een bedankbrief met button thuisgestuurd van de stichting.

Sponsoren

Om alles te kunnen realiseren is er toch geld nodig. U kunt als particulier geld doneren en ondernemingen kunnen een pruik adopteren. Zij betalen een bepaald bedrag en krijgen een oorkonde met foto's van 'hun' pruik en het kindje wat ze daarbij geholpen hebben.
Gerelateerde artikelen
Je haar doneren aan een goed doelHeb je lang haar en wil je een goed doel steunen? Dan is het doneren van haar voor de Stichting Haarwensen misschien wat…
Stichting Haarwensen krijgt vlecht voor pruikStichting Haarwensen krijgt vlecht voor pruikStichting Haarwensen verzamelt haar om er pruiken voor kinderen die kaal zijn van te laten maken. Anna Christina van Ame…
ALS: de Stichting ALSAmyotrofische Lateraal Sclerose is een zeldzame spierziekte met een snel beloop en een dodelijke afloop. Het is een 'wee…
Haar doneren: hoe houd je het mooi?Haar doneren: hoe houd je het mooi?Tegenwoordig zijn er meer dingen om te doneren dan organen of bloed. Een bekend voorbeeld hiervan is haar. Stichtingen a…
Stamceldonatie: Waarom stamcellen doneren?Stamceldonatie is een therapie die bij verschillende aandoeningen toegepast wordt om de patiënt terug van gezonde cellen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pezibear, Pixabay
  • www.haarwensen.nl

Reageer op het artikel "Uw haar doneren via stichting Haarwensen"

Reacties

Yvon, 04-02-2016 20:35 #18
Kan je haar wat je wilt doneren ook persoonlijk langs brengen als je in de buurt woont of komt? Of kan het alleen per post?

Lowies, 20-08-2014 19:16 #17
Hoi, op de site staat heel streng dat geverfd haar niet bruikbaar is maar ik heb het een keer in een natuurlijke kleur geverfd. Is dat erg?
vriendelijke groet Lowies.

Tamara, 16-06-2013 21:19 #16
Hoi ik heb een vraag hoe oud mogen de haren zijn als ze wil doneren? Mijn moeder heeft nog twee vlechten van vroeger.

Doetsie Krol, 02-05-2013 13:46 #15
Ik wil graag mijn haar doneren. Ik heb een vlecht van 25 cm lang.
Nu staat er op de site het adres Stichting Haarwensen Industrieweg 15 in Mijdrecht.

De redactie heeft een adres gegeven dat op de constructieweg 96 A in Mijdrecht is.

Mijn vraag is wat is nu het adres waar ik mijn haar naar toe kan sturen.

Groeten Doetsie Reactie infoteur, 02-05-2013
U kunt het adres terugvinden op de website http://www.haarwensen.nl/haar-doneren/spelregels

Sandra, 22-04-2013 16:03 #14
Heb vanmorgen mijn haar laten knippen met de rolmaat 25 cm eraf laten knippen en nu op zoek naar een adres waar ik het naartoe kan sturen, mijn oma raakte ontroerd zei heeft sinds een tijdje een pruik en is hier heel erg blij mee, hopelijk kan ik met mijn haar iemand blij maken. Met vriendelijke groet Sandra Reactie infoteur, 22-04-2013
Hallo Sandra,

Ten eerste, wat goed dat je je haar wilt doneren! Het adres staat in het artikel vermeld.

Mvg

Maaike, 11-04-2013 17:30 #13
Waar kan ik her haar heen sturen?
Groetjes

Robin, 25-03-2013 21:48 #12
Hoi,
mijn haar is nu bijna een meter lang in (een vlecht) en ik wil het graag doneren maar ik wil het niet zomaar opsturen (ik wil het wel geven maar ik spaar en nu al 15 jaar voor) en wil iets speciaal is dat mogelijk?
mvg robin
ps ik ben een meisje van 15 jaar oud.

Ilse, 30-12-2012 19:54 #11
Beste heer, mevrouw,

Ik ben al heel erg lang bezig met mijn haar laten groeien met de intentie dit te doneren. Nu heeft mijn haar de gewoonte niet langer te worden dan de lengte die het nu heeft, wat dus maximaal 20 cm aan gedoneerd haar oplevert. Is dit voor jullie voldoende?

Groetjes

Mark G., 28-07-2012 13:26 #10
Beste mensen,

Ik ben van plan mijn haar te doneren. Echter lees ik overal dat de lengte minimaal 25 cm moet zijn. Ik ben een man van 34 jaar oud met donderblond haar tot op mijn schouders. Hier is geen vlecht van te maken, maar ik heb wel een hele dikke bos met dik haar, wat ik helemaal kort wil laten scheren. Het zal dan ongeveer 25 cm zijn totaal (geen vlecht maar gemeten vanaf de hoofdhuid.) Hebben ze hier ook wat aan om een pruik van te maken?

Groetjes,
Mark G.

Bonnie, 01-07-2012 18:45 #9
Ik heb mijn haar al eens laten doneren. het voelde fijn en onfijn tegelijkertijd. de ene kant is het fijn om mijn haar te doneren en aan de andere kant is het toch erg omdat je lang haar gewend bent.

nu ging mijn eerste donatie zo vanwegen mijn ouders omdat ik nog best jong was. dus heb ik niet veel meegekregen. maar nu ben ik weer hard op weg naar mijn tweede donatie. maar dan vraag ik me ook af waar ik het heen moet sturen e nbi welke kapper ik het geoon kan laten afknippen

Patrice Hage, 01-07-2012 13:59 #8
Goedemiddag,

Zelf wil ik mijn haar heel graag doneren om er een pruik van te maken. maar 25 cm gaat nooit lukken. zou 15 cm ook goed zijn? en waar zou ik het dan precies heen moeten sturen?

Gr. Patrice.

Janneke de Mooij Bergsma, 27-05-2012 19:01 #7
Goedenavond, ik heb een vraag over Haardonatie, staat Kika Haardonatie de komende zomermaanden nog ergens op een braderie. Groetjes, Janneke.

Esther, 07-05-2012 19:00 #6
Onze dochter Sanne (9jaar)heeft haar haren laten knippen en wilde het inderdaad schenken aan KIKA. Nu heeft ze "slechts" een goede 15 cm. Is het de moeite waard om het toch op te sturen?

Ik hoor graag,
Met vriendelijke groet
Esther Kreeberg

Bianca Weitering, 11-04-2012 12:02 #5
Geachte, A.s. maandag ga ik mijn haar laten knippen en zal eerst een vlecht laten maken en deze afknippen, maar of deze 25 cm zal zijn, dat weet ik niet precies. Mag hij iets korter zijn, of hebben jullie er dan helemaal niks aan? Met vriendelijke groet, Bianca

Hettie, 09-10-2011 13:21 #4
Ik heb gisteren mijn haar kort laten knippen en heb idd eerst een vlecht laten maken en wil die nu opsturen. Of brengen als dat eventueel mogelijk is. Ik zie onder al een adres staan en zal ervoor zorgen dat het daar terecht komt. hopelijk kunnen ze er iets mee.

gr Hettie

Lisa Peters, 07-09-2011 11:19 #3
Mijn haar is nu ruim 40 cm lang, dus deze week ga ik er 25cm afknippen, weet u ook welke kappers er aangesloten zijn bij de stichting, waar ik mijn haar kosteloos kan laten afknippen.

Desley de Vries, 01-08-2011 18:46 #2
Ik heb mijn haar al afgeknipt, maar het is helaas niet in een vlecht. Is dat allereerst een probleem? Zo nee, kan ik het adres van jullie krijgen? Reactie infoteur, 02-08-2011
Stichting haarwensen
Constructieweg 96a
3641 SP Mijdrecht

Stephanie Mastenbroek, 09-07-2011 15:05 #1
Ik ben al een tijdje mijn haar aan het laten groeien om het te kunnen doneren. Nu is het me alleen niet duidelijk of ik mijn haar 25 cm moet laten groeien, vervolgens moet vlechten en dan moet opsturen OF dat ik een 25 cm lange vlecht moet opsturen?
Ik hoop op t eerste zodat ik snel iemand blij kan maken. Graag hoor ik van jullie! Reactie infoteur, 10-07-2011
Het is de bedoeling dat de vlecht zelf 25cm lang is.

Infoteur: Bembi
Laatste update: 20-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 18
Schrijf mee!