InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Karl Marx: korte beschrijving van zijn levensloop

Karl Marx: korte beschrijving van zijn levensloop

Hieronder volgt een overzicht van het leven van Karl Marx. De meest belangrijke gebeurtenis zijn hierin opgenomen.

Zijn Jonge jaren

5 mei 1818 wordt Karel als derde kind geboren uit het huwelijk van een joods advocaat Hirschel Mardochai en Henriette Persburg (een eerste kind was vrij spoedig na de geboorte overleden; de oudste van zeven latere was Sophie. Trier was een van de oude Duitse steden. Het gezin wordt omgedoopt in de evangelische kerk, vanwege sociale overwegingen niet religeuze; zijn vader noemt zich Heinrich Marx. Zijn vader is een grote aanhanger van Voltaire, Rousseau, Locke, Leibniz, Wolff en Lessing. Zijn moeder is een lieve huisvrouw, die geheel opging in de verzorging van haar vaak zieke kinderen. Van de zeven stierven er vier vrij jong aan tbc.

Als gymnasiumstudent valt hij niet op, hij is middelmatig, schrijft gedichten, kon fel spotten in korte verzen en was daarom berucht of beroemd onder zijn medeleerlingen.

Zijn levenspartner

In de zomer 1836 verlooft hij zich met zijn vier jaar jongere buurmeisje Jenny von Westphalen. Hij draag zijn dissertatie op aan haar vader (baron Ludwig van Westphalen), die hen in hun jongere jaren hele stukken van Homerus, Shakespeare en Cervantes voor. Zeven jaar later trouwen zij en krijgen zij in hun leven samen zeven kinderen.

Aanvankelijk begint zijn rechtenstudie aan de universiteit van Bonn in 1835, maar wordt, tot grote opluchting van zijn vader, voortgezet in Berlijn. Tijdens deze periode van studeren gaat hij niet vaak naar colleges, maar werkt wel heel hard. Hij verdiept zich in recht en wijsbegeerte, letteren, kunstgeschiedenis, hogere wiskunde, vertaalt Tacitus en Ovidius in het Duits en leert zichzelf Engels en Italiaans terwijl hij gedichten en toneelstukken schrijft. Hij heeft een ontzaglijke drang om te leren, te weten en drift om te werken. Hij is daarnaast lid van de doctorenclub, die toen in Berlijn veel van zich deed spreken; leraren, enkele docenten aan de universiteit en journalisten onder zijn leden.

Begin van zijn loopbaan

Hij promoveert in 1841 op een wijsgerig proefschrift: Democritus en Epicurus. ‘(...) de wijsbegeerte zal, zolang nog een bloedprop door haar wereldbedwingend absoluut vrij hart stroomt, steeds de tegenstanders met Epicurus toeroepen: goddeloos is niet wie de goden der menigte veracht, maaar wie de mening der menigte omtrent de goden aanhang. De wijsbegeerte verheimelijkt niet de belijdenis van Prometheus: “kortom, tegen alle goeden voel ik haat.”’

In 1842 wordt Karl Marx medewerker bij het blad de “Rheinische Zeitung”, later dat jaar hoofdredacteur, eind maart 1843 wordt het blad door de regeringscensuur verboden. Het was een opluchting voor de jonge Marx, maar deze periode was wel bijzonder belangrijk voor de ontwikkeling en ombuiging van zijn gedachtewereld.

De Parijse en Brusselse jaren

Eind 1843 is Marx met zijn vrouw in Parijs. De belangrijkste ontmoeting uit deze tijd is die met Friedrich Engels. Marx zoekt in 1845 een toevlucht in Brusselse en niet veel later sluit engels zich ook bij hem aan. In die tijd schrijft enkele belangrijke stukken: Die deutsche Ideologie (1845 – ‘ 46), Thesen uber Feuerbach (1845 – ’46), Communistisch manifest (1847 – ‘48), Zur Kritik der politischen Okonomie (1859).

De Londense jaren en het einde

Vanaf 1850 zit het gezin in Londen. Het eerste deel van Das Kapital verschijnt in 1867, het tweede deel in 1885 en derde deel in 1894 (bewerkt en uitgegeven door Engels). In de jaren 1870 gaat Marx weer studeren, maar in het najaar van 1873 gaat het bergafwaarts met zijn gezondheid. In 1878 blijkt zijn vrouw aan kanker te lijden. Beiden zijn in de periode van 1881 ernstig ziek, hij herstelt. Kort na zijn herstel, overlijdt zij in december dat jaar. 13 maart 1883 overlijdt Karel Marx.

Weetjes

Zijn bijnaam was 'Moor', hij kon slecht omgaan met geld en zou een buitenechtelijk kind hebben.
© 2010 - 2019 Ck10, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe is geld ontstaan volgens Karl Marx?Hoe is geld ontstaan volgens Karl Marx?Hoe is geld ontstaan volgens Karl Marx? Je staat er niet bij stil maar ook geld heeft een eigen ontstaansgeschiedenis. I…
Karl Marx en Max Weber, religie en het kapitalismeKarl Marx en Max Weber, religie en het kapitalismeMax Weber (Erfurt, 21 april 1864 – München, 14 juni 1920) was een Duitse socioloog. Hij geldt als een van de grondlegger…
Hoe was het leven van Karl Marx?Hoe was het leven van Karl Marx?Karl Marx, een Duitse filosoof. De bedenker van het communisme. Hij was het niet eens met de ongelijkheid van de twee kl…
Econoom, economen: Van Smith, Marx tot Keynes en FriedmanEconoom, economen: Van Smith, Marx tot Keynes en FriedmanAdam Smith, Karl Marx, John Stuart Mill, John Maynard Keynes, Milton Friedman, John Kenneth Galbraith... U zult ongetwij…
Afvallen met het 3D dieet / designerdieet Karl LagerfeldAfvallen met het 3D dieet / designerdieet Karl LagerfeldHet 3D dieet, bedacht en ontwikkeld door Karl Lagerfeld met behulp van zijn persoonlijke begeleider Jean-Claude Houdret…
Bronnen en referenties
  • Karl Marx, prof.dr. W. Banning

Reageer op het artikel "Karl Marx: korte beschrijving van zijn levensloop"

Infoteur: Ck10
Laatste update: 29-06-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!