InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Met de 80/20-regel sneller inzicht, slimmer en slagvaardiger

Met de 80/20-regel sneller inzicht, slimmer en slagvaardiger

Met de 80/20-regel sneller inzicht, slimmer en slagvaardiger De 80/20-regel (of 20/80-regel) heeft veel invloed op ons. Het is een natuurwet die van toepassing is op mensen en bedrijven. Als je beseft dat de 80/20-regel een realiteit is, geeft het zelfvertrouwen, ben je slagvaardiger en besluitvoller. Zal je eerder bepaalde zaken doorzien, voorkomen of accepteren. Dat inzicht geeft houvast, levert tijd en geld op. En voorkomt zinloze energieverspilling, inspanning en onnodige stress.

Is het 80/20-principe, 80/20-wet, of 80/20-regel?

Het 80/20 principe is in 1897 ontdekt door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Het fenomeen staat daarom ook bekend als de:
  • Wet van Pareto
  • Principe van de minste inspanning
  • Pareto Principe
  • meestal echter de 80/20-regel

Je kunt de twintig-tachtig regel (nogmaals: tachtig-twintig mag ook) hanteren als principe, wet of regel. Als je het principe doorziet en er rekening mee houdt:
  • geeft het steun en meer zekerheid bij je besluitvorming,
  • kun je met minder inspanning meer bereiken,
  • doorgrond je sneller een moeilijkheid en probleem.

Maar je mag de 80/20-regel niet zonder nadenken rücksichtslos op van alles toepassen. Het is echter wel degelijk een realiteit en beslist geen onbewezen religieuze of alternatieve gedachte.

Wat is de definitie precies

Wat de 80/20-regel precies inhoudt is het eenvoudigst duidelijk te maken aan de hand van enkele voorbeelden die zo dadelijk volgen, maar het komt er op neer dat een klein deel (20 procent) van de input leidt tot een groot deel (80 procent) van de output. Het wil dus zeggen dat er scheve verhouding bestaat tussen inspanning en resultaat, respectievelijk oorzaak en gevolg, en dat zowel in negatieve als in positieve zin.

Op het werk

Wist je dat 20% van de klanten goed zijn voor 80% van de omzet. Maar ook dat 20 van de 100 artikelen goed zijn voor 80% van de omzet. Als een ondernemer, winkeleigenaar, kledingzaak zich dit realiseert, zal hij dus die 20% van de artikelen traceren, koesteren en beseffen dat die 80% van de overige artikelen weliswaar nodig zijn, voor de compleetheid van het assortiment, maar dat hij het wat betreft de omzet, daarvan niet hoeft te hebben. Hij zal tevens beseffen dat de winstmarge van die minder courante 80%-artikelen wat hoger kan zijn, maar moet zich wel realiseren, dat de artikelen uit zijn 20%-groep, ook bij de concurrent wellicht tot de 20%-groep behoren en dus zal het prijsgevecht zich met name op die veelgevraagde artikelen afspelen.

Buitenshuis

20% van de verkeersdeelnemers zorgt voor 80% van alle verkeersongevallen. Van de beschikbare energie wordt 80% door ongeveer 15% van de wereldbevolking gebruikt. Van de kinderen in een klas zorgt 20% voor 80% van alle problemen. Zo zijn er nog ontelbare voorbeelden te geven. Lucht bestaat voor 20% uit zuurstof en 80% uit stikstof, toeval?

Thuis

  • Van je vloerbedekking slijt 20% het meest en het snelst, maar wist je, dat je van alle kleding die je hebt, eigenlijk maar 20% regelmatig draagt.
  • En wat dacht je van je verzameling Cd’s die je regelmatig beluistert. Het kon wel eens zijn dat hier de 90/10-regeling opgaat.
  • Van de 100 gerechten die je over een grote periode maakt of eet, zijn het doorgaans dezelfde 20 die je steeds (met plezier) eet.
  • Je computer kent vele programma’s.....inderdaad.
  • Het grootste deel van je servies en andere spulletje thuis, raak je amper aan. Als je dat van te voren had gerealiseerd had je die keukenapparaten, niet hoeven aan te schaffen en had je het geld kunnen uitgeven voor die 20% van de dingen die je het liefste doet.
  • Als je een grote arbeidsintensieve klus moet doen, bijvoorbeeld in de tuin een schuurtje neerzetten, is het ook vaak zo dat 80% van het ding in 20% van de tijd overeind staat, maar dat juist de nette afwerking en de laatste details verrichten, de meeste tijd vergen. Want dat laminaat leggen en muren behangen gaat betrekkelijk snel, maar eer dat alles netjes is afgewerkt, plinten zijn gemonteerd, meubels weer op hun plaats staan, lampen weer zijn aangesloten en het laatste fotolijstje hangt....

In je relatie

Het zijn vaak dezelfde ergernissen die een bron voor irritatie of ongeluk zijn, en in bed gaat de 20/80-regel ook vaak op. Maar je kunt uiteraard ook best plezier beleven aan de leuke dingen die vaak op het zelfde neerkomen.

Opleiding

Van de 100% die je hebt geleerd zal je gemiddeld zo’n 20% nodig hebben en in praktijk brengen. Van je boeken kijk je 80% nooit meer in, maar dat geldt ook voor de andere boeken in je boekenkast. Als je dat realiseert snap je dat je beter je spullen kunt lenen in de bibliotheek.

Bestaat er naast de 80/20-regel ook de 90/10 en 70/30-regel

Natuurlijk is de 80/20 verhouding niet keihard en slechts een referentiepunt. Waar het om gaat is dat weinig kwantiteit voor veel resultaat verantwoordelijk is. En meestal schommelt dit inderdaad rond de 80/20-verhouding. Dat geldt soms voor de dingen waar je het niet van verwacht op het eerste gezicht: tel maar eens alle toetsenbordmogelijkheden (inclusief Caps en andere dubbele toetsen) op, en ga na wat je het laatste halfuurtje hebt gebruikt. Over de woorden die je allemaal kent en het percentage daarvan dat je gebruikt zullen we het maar niet hebben.

Religie

Je kunt aan de 80/20-regel wellicht meer inzicht, zekerheid en voordeel ontlenen dan aan menige godsdienst of ander geloof.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kwaliteitstool: Het Pareto-diagramKwaliteitstool: Het Pareto-diagramEen Pareto-diagram is een van de meest gebruikte tools om inzichtelijk te maken wat de belangrijkste aspecten zijn in ee…
De 80/20 regel voor de beste resultaten bij dieet en fitnessDe 80/20 regel is meer dan gewoon een simpele regel. Het kan je leven drastisch veranderen in de goede richting, in dit…
Hypotheekrente lange tijd vastzetten, zekerheid kost geldHypotheekrente lange tijd vastzetten, zekerheid kost geldBij het afsluiten van een hypotheek, kunt u kiezen tussen een zeer korte (één maand) en een zeer lange (twintig jaar) re…
Welvaart, markten en overheid (rechtseconomie)Welvaart, markten en overheid (rechtseconomie)In dit artikel worden enkele kernbegrippen van de (rechts)economie beschreven. Daarnaast wordt er gekeken naar de verzek…
Logistiek: VoorraadmanagementLogistiek: VoorraadmanagementVoorraad wordt gezien als één van de vormen van verspilling, desondanks hebben de meeste organisaties een forse voorraad…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Met de 80/20-regel sneller inzicht, slimmer en slagvaardiger"

Reactie

Gerard, 13-04-2017 15:49 #1
Inderdaad zorgt 20% van de leerlingen in een klas voor 80% van de problemen. Maar de herriemakers zijn niet delfde als de niet-gemotiveerden. De 20% slimmen die niet geïnteresseerd zijn in 80% van de leerstof is waarschijnlijk weer een andere groep.
Wat heeft een docent aan die 80/20-regel? Reactie infoteur, 14-04-2017
Helaas heb ik geen antwoord op uw interessante vraag. Ik vermoed wel dat u tot de 20% docenten behoort, die in 80% van alle problemen de vinger op de juiste plek legt.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 24-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Eigen bedrijf
Reacties: 1
Schrijf mee!