InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Prostituee vaak vogelvrij
nieuws uitgelicht

Prostituee vaak vogelvrij

Prostituees waren eigenlijk tot 2010 bijna vogelvrij. Mensenhandel, veel te jongen meisjes die achter de ramen werden gezet en uitbuiting waren aan de orde van de dag. Na de Kamerverkiezingen van 2010 wordt een wetsvoorstel behandeld waarin grote veranderingen worden voorgesteld voor prostituees. De regels voor prostituees en hun bezoekers.

Wetswijziging prostitutie

De wetswijziging behelst een groot aantal zaken. Minister Hirsch Ballin wil:
  • De minimumleeftijd voor prostituees verhogen naar 21 jaar
  • Sekswerkers moeten zich registreren
  • Klanten die naar te jonge meisjes gaan of meisjes die niet geregistreerd zijn, kunnen een hele grote boete krijgen

Problemen waar prostituees tegen aan lopen

Prostituees zijn vaak vogelvrij. Een groot deel van hen is door mensenhandelaren naar Nederland gehaald. Een ander deel is ooit het slachtoffer geworden van verkrachting. Bovendien werken veel van hen voor pooiers die er met hun zuurverdiende geld vandoor gaan. Ook zijn er nog steeds veel klanten die zonder condoom seks willen hebben. Dit betekent een groot gezondheidsrisico voor de vrouwen.

Regels voor prostituees

Als de wetswijziging het haalt moeten prostituees dus minimaal 21 jaar zijn om hun werk uit te kunnen oefenen. Ook moeten ze zich laten registreren als prostituee. Vrouwen die zonder vergunning werken en worden betrapt wacht een boete van 380 euro. Deze regeling is vooral bedoeld om pooiers er van te weerhouden jonge meisjes in te zetten.

Regels voor klanten van prostituees

Als het wetsvoorstel wordt aangenomen moeten ook klanten van prostituees zich aan bepaalde regels houden. Iemand die een niet geregistreerde of veel te jonge prostituee bezoekt kan straks rekenen op een boete van maximaal 7600 euro of een celstraf van maximaal 6 maanden.

Gezondheidsproblemen van prostituees en hun klanten

In bepaalde landen zoals Oostenrijk worden prostituees wekelijks gecontroleerd op hun gezondheid. In ruil daarvoor krijgen ze een pasje waarmee ze hun werk mogen uitoefenen. Zijn ze niet gezond verklaard en hebben ze niet zo’n pasje dan mogen ze dus ook niet werken. In Nederland bestaat zo’n systeem niet. Prostituees kunnen wel naar de GGD om zich te laten checken, maar dat is iets wat ze zelf moeten doen. Het is niet verplicht. Een man die dus een prostituee bezoekt weet nooit welke gezondheidsrisico’s hij loopt in Nederland. Vanzelfsprekend is het gebruik van een condoom in al die gevallen een goede bescherming. Een condoom beschermt overigens niet tegen normale ziekten zoals tbc.
Gerelateerde artikelen
Is prostitutie een professie of moderne slavernijIs prostitutie een professie of moderne slavernijTegenwoordig worden veel vrouwen uit armere gebieden, vooral Oost-Europa, naar Nederland gehaald om als prostituee te we…
Aids en ProstitutieMensen werkzaam in de prostitutie worden vaak gezien als een groep die een vergroot risico loopt om besmet te raken met…
recensieBoekrecensie: Tegengif - Judith VisserTegengif is de debuutroman van Judith Visser, die ons een kijkje gunt in de wereld van de prostitutie.
Boekverslag: Vals Licht van Joost ZwagermanBoekverslag: Vals Licht van Joost ZwagermanSimon is een doodnormale jongen (op zijn obsessie voor prostituees na) die tijdens een hoerenbezoekje Lizzie ontmoet. Si…
Het gebruik van de tart card of hoe prostituees adverteerdenTot voor kort zag je ze massaal in elke Londense telefooncel, de zogenaamde ‘tart cards’ (hoerenkaartjes) waarop prostit…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant Ministerie van Binnenlandse Zaken

Reageer op het artikel "Prostituee vaak vogelvrij"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 09-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!