InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De elektrische stoel

De elektrische stoel

De elektrische stoel werd aan het einde van de 19e eeuw uitgevonden als manier om de doodstraf op een humanere wijze te voltrekken. In de Verenigde Staten zijn veel ter dood veroordeelden op de elektrische stoel aan hun einde gekomen, tegenwoordig is de elektrische stoel veelal vervangen door de dodelijke injectie.

Geschiedenis en de eerste executie

De elektrische stoel werd in de Verenigde Staten uitgevonden door Harold P. Brown. Dit naar aanleiding van protesten van een beweging die wilde dat de doodstraf op een humanere wijze voltrokken werd. Op 4 juni 1888 werd de elektrische stoel door de staat New York goedgekeurd als manier om ter dood veroordeelden te executeren.

De eerste ter dood veroordeelde die geëxecuteerd werd met behulp van de elektrische stoel was William Kemmler. Deze executie verliep nou niet bepaald humaan, wat toch min of meer het doel was van een executie op deze manier. William Kemmler werd op 6 augustus 1890 ter dood gebracht, maar dit ging niet zonder slag of stoot. De eerste poging om hem te elektrocuteren met de stoel mislukte namelijk, hij werd 17 seconden geëlektrocuteerd maar stierf niet. Na die poging had de stoel 'rust' nodig om weer op te laten, in die tijd lag de ernstig verbrande Kemmler te creperen en te wachten op zijn dood. De tweede poging, die langer dan een minuut duurde, had wel succes, maar de executie werd door ooggetuigen omschreven als walgelijk, er kwam rook uit Kemmlers hoofd en het rook overal naar verbrand vlees.

Ondanks de gruwelijke executie van Kemmler, werd deze executie gezien als een groot succes, een overwinning voor de wetenschap en bovendien een humane vorm van executeren.

Werking van de elektrische stoel

De ter dood veroordeelde wordt in de stoel vastgebonden waarna er elektroden op zijn hoofd en ledematen geplaatst worden. Tussen zijn hoofd en de elektroden zit een spons die gedrenkt is in een zoutoplossing, voor een optimale geleiding van de stroom. Een elektrische stroom van ongeveer 20 ampére met een spanning van 2000 volt wordt door het lichaam gejaagd. De geëlektrocuteerde is gelijk na het inschakelen van de stroom bewusteloos en overlijdt door oververhitting van de hersenen.

Twee keer geëxecuteerd

Een ernstig incident deed zich voor in 1947, toen de 16-jarige Willie Francis geëxecuteerd moest worden. Willie Francis zou de eerste persoon worden waarbij een executie met de elektrische stoel mislukte. Een dronken gevangenbewaarder maakte de fout om de stoel niet goed aan te sluiten, waardoor Willie Francis wel een ernstige schok kreeg, maar niet stierf. Uiteindelijk werd de executie stopgezet. Willie Francis is nog in hoger beroep gegaan bij het gerechtshof, zijn straf was executie en hij was immers geëxecuteerd, hij had het alleen overleefd. Dit was tevergeefs, Willie werd op 17-jarige leeftijd opnieuw geëxecuteerd en stierf toen wel.

Old Sparky

In de gevangenis in Florida staat een elektrische stoel met de bijnaam 'Old Sparky'. Deze bijnaam heeft de stoel gekregen omdat bij een aantal geëxecuteerden de vlammen uit het hoofd sloegen na executie. Na onderzoek bleek dat de sponzen die in zoutoplossing gedrenkt werden, niet vochtig genoeg waren of te makkelijk in brand vlogen. Deze stoel is sinds 2000 in principe niet meer in gebruik, tenzij de ter dood veroordeelde expliciet aangeeft de elektrische stoel te verkiezen boven de dodelijke injectie.

Toepassing

De elektrische stoel is voornamelijk in de Verenigde Staten en de Filipijnen gebruikt om de doodstraf te voltrekken. Buiten de Verenigde Staten is de elektrische stoel zelden gebruikt.

In de volgende staten is de elektrische stoel gebruikt of nog in gebruik:
  • Alabama (nog in gebruik, ter dood veroordeelde mag kiezen tussen dodelijke injectie en elektrische stoel)
  • Arkansas (veroordeelden die hun misdaad begingen voor 4 juni 1983 worden met de elektrische stoel ter dood gebracht)
  • Connecticut (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • Florida (nog in gebruik, ter dood veroordeelde mag kiezen tussen dodelijke injectie en elektrische stoel)
  • Georgia (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • Illinois (de stoel kan worden gebruikt als andere methoden op dat moment in strijd met de grondwet worden geacht)
  • Indiana (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • Kentucky (veroordeelden die hun misdaad begingen voor 31 maart 1998 worden met de elektrische stoel ter dood gebracht)
  • Louisiana (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • Massachusetts (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • Mississippi (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • New Jersey (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • New Mexico (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • New York (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • North Carolina (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • Ohio (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • Oklahoma (de stoel kan worden gebruikt als andere methoden op dat moment in strijd met de grondwet worden geacht)
  • Pennsylvania (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • South Carolina (nog in gebruik, ter dood veroordeelde mag kiezen tussen dodelijke injectie en elektrische stoel)
  • South Dakota (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • Tennessee (veroordeelden die hun misdaad begingen voor 31 december 1998 worden met de elektrische stoel ter dood gebracht)
  • Texas (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • Vermont (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
  • Virginia (nog in gebruik, ter dood veroordeelde mag kiezen tussen dodelijke injectie en elektrische stoel)
  • West Virginia (wel gebruikt, tegenwoordig niet meer)
Gerelateerde artikelen
Weetjes over landenHieronder staan een aantal leuke weetjes (en het zo leuke weetjes) over verschillende landen. Bijvoorbeeld wat zijn de k…
De geschiedenis van de doodstrafDe doodstraf bestaat al heel lang, duizenden jaren, in die jaren heeft de doodstraf een vorm van transformatie doorgemaa…
De doodstraf binnen het Jodendom en in IsraëlDe doodstraf binnen het Jodendom en in IsraëlOver de doodstraf is altijd veel controversie. Zo werd bijvoorbeeld Saddam Hoessein de doodstraf opgelegd. De Verenigde…
Gerechtigheid zonder beulmijn kijk opGerechtigheid zonder beul'De doodstraf kan niet worden opgelegd.' Zo luidt artikel 114 van de grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden. Ruim…
Amerikaanse rechtsstaat; de doodstrafDe rechtsstaat in Nederland is erop gebouwd om mensen weer “beter” te maken en terug te laten keren in de maatschappij,…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De elektrische stoel"

Infoteur: Flew
Laatste update: 28-03-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!