InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Emigreren. Waar begin je (aan)?

Emigreren. Waar begin je (aan)?

Nederlanders emigreren graag. In 2014 emigreerden 144.000 mensen. Meer dan 30 % van de nederlandse bevolking zit serieus te denken aan verhuizen naar het buitenland. Je ziet dan ook dat er een hoop informatie te vinden is over emigreren. Als je eenmaal besloten hebt de sprong te willen maken, of je in elk geval te orienteren op een emigratie wil je je informeren. Hoe zoek je nu een pad door dit proces van orientatie en welke stappen kun je hierin nemen?

Binnen of buiten de EU

Het maakt nogal een verschil of je binnen de Europese Unie wilt blijven of je erbuiten wilt vestigen. In het laatste geval moet je een visum aanvragen en dat valt niet altijd mee. Hierdoor wordt een emigratie praktisch gezien een stuk ingewikkelder en duurder. In het slechtste geval kom je een land niet eens in, bijvoorbeeld omdat je niet over de juiste werkervaring beschikt of omdat je te oud bent. Of het blijkt juist dat je het goede beroep hebt, maar dat je nog een bepaalde aantakening moet halen. Alle informatie over visa kun je natuurlijk vinden op de websites van de immigratiediensten van de landen.

Emigratiebeurs

Een eerste stap in je orientatie zou kunnen zijn dat je een emigratiebeurs of een andere emigratiebijeenkomst bezoekt. Je vindt ze gemakkelijk door op google te zoeken. Op zo'n beurs vind je stands van allerlei landen, meestal binnen en buiten de EU. Dit kunnen stands zijn van bedrijven die je, tegen betaling, kunnen helpen met de emigratieprocedure. Ook stands van bedrijven uit het land die buitenlandse werknemers zoeken zijn er te vinden. Verhuisbedrijven vind je er en nog veel meer. Ook zijn er vaak lezingen over uiteenlopende onderwerpen. Bijvoorbeeld 'zelfstandig ondernemen in Europa' of 'franse emigranten uit de Midi vertellen' of ' emigratie naar Australie, visas, banen en relocatie'.

Orientatie op het internet

Op het internet zijn er allerlei fora te vinden over emigreren. Als je op google gaat zoeken op de combinatie van de woorden emigratie en forum vind je ze direct. Als je al een land in gedachten hebt kun je dat eraan toevoegen en kun je heel specifieke informatie krijgen over emigreren naar dat land. Op deze fora vind je niet alleen veel practische informatie, maar wisselen mensen ook ervaringen uit.

Als je even verder op google zoekt vind je nog honderden andere sites over emigreren. Maak voor jezelf duidelijk waar je eerst naar op zoek wilt. Wil je meteen puur praktische informatie over de emigratieprocedure van een land buiten Europa, ga dan naar de website van de immigratiedienst van dat land. Of bezoek de website van een van de bedrijven die hulp bieden bij het verkrijgen van een visum voor dat land. Als je je richt op een land binnen Europa kan je op google zoeken naar "emigreren binnen de EU". Kijk goed of je op een website van de overheid bent of op een website van een bedrijf dat jou wil helpen met emigreren. Beiden hebben hun waarde, maar besef je dat je kunt kiezen of je een emigratieprocedure zelf aangaat of dat je de hulp inroept van een van de vele bedrijfjes die gespecialiseerd zijn om je, tegen betaling, te helpen met de emigratieprocedure. Dit geldt vooral voor mensen die zich buiten de EU gaan vestigen omdat de emigratieprocedure dan vaak een ingewikkeld proces is.

Wil je wat meer over het land zelf weten, maar toch ook vanuit het oogpunt van een emigrant, zoek dan naar algemene emigratiesites over dat land. Tik op google dan bijvoorbeeld in: "emigreren naar Nieuw Zeeland".

Zoek je gewoon algemene emigratiesites dan zul je ook met een aantal eenvoudige trefwoorden op google genoeg vinden.

Ervaringen van andere emigranten

Wil je ervaringen lezen van andere emigranten, ga dan naar een emigratieforum of kijk op de weblogs van emigranten (bij google kun je kiezen voor: zoeken in blogs). Hier vind je vaak ook weer een combinatie van praktische informatie en ervaringen van emigranten. Fora geven je zelfs een tool om te communiceren met emigranten en emigranten-in-spé.

Boeken

Wil je liever eerst wat in boeken neuzen, dan zijn er ook genoeg boeken te vinden over emigreren. Kijk maar in de bibliotheek of in de boekhandel. Ideeen kun je opdoen op www.emigratieboek. Boeken kunnen je helpen met je orientatie, maar zullen niet de up to date praktische informatie kunnen geven over de procedure van het emigreren.
Succes en vooral veel plezier met je orientatie.

Links

Tot slot nog een kleine greep uit wat algemene websites over emigreren:
  • www.emigratiebeurs.nl
  • www.emigreermagazine.nl
  • emigratie.startpagina.nl
© 2011 - 2019 Iris1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.cbs.nl

Reageer op het artikel "Emigreren. Waar begin je (aan)?"

Infoteur: Iris1
Laatste update: 10-03-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!