InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Advocaat Werkzaamheden

Advocaat Werkzaamheden

Advocaten kennen we allemaal van de vele televisieseries, de films of misschien wel de spannende boeken van bijvoorbeeld John Grisham of Steve Martini. Het idee achter advocaten is al eeuwen lang hetzelfde, maar het beroep is lang niet altijd zo spannend als dat soms lijkt.

Algemeen

Een advocaat is iemand die een juridische opleiding heeft gevolgd en is afgestudeerd in de advocatuur. Een jurist en een advocaat zijn dus niet hetzelfde. Een advocaat is altijd een jurist, maar andersom geldt dat niet. Als een jurist zich ook richt op de advocatuur, kan hij zich na succesvol afronden van de opleiding ook advocaat noemen. De advocaat verleent op juridisch gebied diensten aan mensen en bedrijven, door partij te kiezen in een rechtszaak. De advocaat zal dan ook altijd spreken in het belang van het bedrijf of de persoon die hem heeft ingehuurd. Advocaten zijn vooral bekend van de verdediging in de rechtszaal, maar advocaten kunnen ook adviezen geven.

Strafrecht

Wanneer een advocaat zich begeeft in het strafrecht, wordt hij of zij vaak aangeduid als raadsman of raadsvouw. De situatie is dan als volgt. Een verdachte staat tegenover de rechter om zich te verantwoorden, maar wordt bijgestaan door de advocaat. De advocaat zal de verdachte verdedigen tegen alles wat deze ten laste wordt gelegd.

Strafbare feiten

Wanneer een persoon wordt verdacht van een strafbaar feit in verschillende gradaties waaronder fraude, mishandeling en zelfs moord kan deze worden gedagvaard. Dat betekent dat hij bij de rechter moet verschijnen. De verdachte kan ervoor kiezen om een advocaat in te huren, tenzij hij zichzelf wilt verdedigen. Nu kan hem een pro deo advocaat worden toegewezen, maar hij kan ook zelf een advocaat kiezen.

Verloop van de zaak

Als een advocaat benaderd wordt, zal hem eerst een uiteenzetting van de strafbare feite worden gegeven waarvan zijn mogelijke cliënt verdacht wordt. De advocaat bekijkt de zaak en bepaalt dan of hij wel of niet de verdediging op zich wil nemen. Wanneer de advocaat het niet eens is met bepaalde zaken, of de zaak hem niet bevalt, kan hij deze weigeren. Wanneer de advocaat de zaak echter accepteert, wordt deze nogmaals bekeken en gaat de advocaat uit op mogelijkheden om zijn cliënt vrij te krijgen of een strafvermindering te geven.

In de rechtbank

In de rechtbank zal een advocaat een groot deel van het woord voeren, bijvoorbeeld door getuigen te verhoren die in het belang van zijn cliënt staan, of door vraagtekens te plaatsen bij bepaalde gevallen. De verdachte zal de advocaat steunen door te beamen of te ontkennen.

Rechten

Een advocaat heeft in Nederland één belangrijk recht en dat is dat hij niet gevolgd en afgeluisterd mag worden. Op momenten dat een advocaat zijn cliënt in de gevangenis opzoekt, zal het gesprek plaatsvinden achter gesloten deuren. Het beroepsgeheim van een advocaat kan soms zwaar zijn, daar een advocaat niet strafbaar is aan het verbergen van bepaalde strafbare informatie.
Gerelateerde artikelen
Advocaat Een advocaat inschakelenWe kennen ze allemaal van bekende televisieseries en films, of uit de boeken van John Grisham. Gelikte mannen in donkere…
Wat kost een civiele rechtszaak?Om wat voor reden dan ook kan het gebeuren dat je in een rechtszaak terechtkomt. Een rechtszaak tussen burgers onderling…
Verzekeringen  rechtsbijstandsverzekeringVerzekeringen rechtsbijstandsverzekeringIn een land waar het wemelt van de regeltjes, wetten, plichten en controles leven veel mensen in onzekerheid. Hoe goed j…
Wat doet een advocaat?Wat doet een advocaat?In Nederland werken meer dan 15.000 advocaten. Wat doet een advocaat eigenlijk? Wat verdient hij? Waar werkt hij?
Een mediator of een advocaat inschakelen?Een mediator of een advocaat inschakelen?Bij juridische geschillen en echtscheidingen, worden er steeds vaker mediators ingeschakeld in plaats van advocaten. Dit…

Reageer op het artikel "Advocaat Werkzaamheden"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 28-04-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!