InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Hoe kaap je succesvol een Boeing 727?

Hoe kaap je succesvol een Boeing 727?

Hoe kaap je succesvol een Boeing 727? Agenten van het Amerikaanse FBI zijn nog steeds op zoek naar een voortvluchtige kaper van een Boeing 727. Het grote probleem voor de speurders is dat zij werkelijk geen flauw idee hebben wie, of waar, de kaper is. En toch blijven ze zoeken, al achtendertig jaar lang! Het spectaculaire en ongelooflijke verhaal van 'D.B. Cooper', de enige vliegtuigkaper in de geschiedenis die er met de buit ($ 200.000,-) vandoor ging en nooit gepakt is. Op 24 november 1971 stapt een onopvallende man, gekleed in een zwart kostuum en met een donkere zonnebril, aan boord van een Boeing 727-100 van Northwest Airlines vlucht 305 die hem van Portland (Oregon, USA) naar Seattle (Washington, USA) zal brengen.Op zijn ticket staat de naam 'Dan Cooper'. Kort na het opstijgen roept hij een stewardess en geeft haar een briefje. Op het briefje staat onomwonden: 'Ik heb een bom bij me. Ik wil $ 200.000,- of ik blaas het vliegtuig op.' De gezagvoerder van het vliegtuig wordt gezegd gewoon door te vliegen naar het vliegveld van Seattle. Daar moet het geld voor hem klaarliggen of anders. Dan komt de kaper met nog een eis: hij wil vier parachutes. . .

Kaper eist $ 200.000,- en vier parachutes

De autoriteiten in Seattle willigen de eisen van de kaper in onder voorwaarde dat hij de zesendertig passagiers en twee stewardessen vrijlaat. De kaper gaat hiermee accoord en niet lang daarna stijgt de Boeing weer op met alleen de kaper en vier bemannigsleden aan boord. En met $ 200.000,- (in twintig dollar biljetten) en vier parachutes natuurlijk. De 'skyjacker' draagt de gezagvoerder op naar Mexico te vliegen zonder daarbij een route aan te geven. Wat hij wel zegt is dat er niet hoger gevlogen mag worden dan 10.000 feet (ongeveer 3 km.), niet sneller dan 150 knots (ongeveer 300 km. p.u.), het landingsgestel moet naar beneden blijven en de 'flaps' van de vleugels moeten op 15 graden staan. De kaper lijkt goed op de hoogte van vliegprocedures.
Boven het zuidwesten van de staat Washington, op ongeveer 3 km hoogte, bij een windsnelheid van 41 m/s en een zeer koude regen, loopt 'Dan Cooper' naar de achteringang van het vliegtuig en springt, de bemanningsleden verbrouwereerd achterlatend, met 2 parachutes uit het enorme passagiersvliegtuig. Maar voordat hij springt geeft hij de stomverbaasde bemanningsleden ieder $ 2.000,- voor hun moeite. . .

Het FBI start onmiddellijk een groot onderzoek. Vijf maanden lang speuren zij, samen met de lokale politie, een enorm gebied af waar de voortvluchtige kaper geland zou kunnen zijn. Maar zij vinden geen enkel spoor. Het terrein is niet alleen uitgestrekt maar ook bergachtig en met veel bebossing, wat het zoeken nog moeiilijker maakt. In eerste instantie vermoedt het federale politiekorps dat zij met een goedgetrainde professional te maken hebben en het FBI plaatst D.B. Cooper dan ook op de lijst van de 10 meest gezochte criminelen van Amerika. Echter zonder resultaat.

FBI:'Hij kan de sprong niet overleefd hebben'

Agenten van het FBI concluderen na het uitgebreide onderzoek in '71 dat het praktisch onmogelijk is dat de kaper de sprong overleefd heeft. Zij baseren zich op de feiten: een sprong boven de wildernis en in het donker, zonder de juiste uitrusting en onder erbarmelijke weersomstandigheden. De deskundigen zijn er zo goed als zeker van: D.B. Cooper heeft een fatale sprong gemaakt. En, voegen zij er nog aan toe: hoogstwaarschijnlijk heeft hij zelfs zijn parachute niet eens kunnen openen. Maar daar is echter geen enkel bewijs voor. De zaak raakt in de vergetelheid bij het publiek en langzaam ook bij het FBI, dat de zaak echter nooit als onopgelost beschouwd, maar als een 'on-going investigation'.

Dan, in 1980, vindt de achtjarige Brian Ingram tijdens een kampeertrip met z'n ouders drie bundels met halfvergane twintig dollar biljetten aan de waterkant van de Columbia-rivier vlakbij Portland, Oregon (USA). De familie brengt de biljetten, in totaal $ 5.800,-, naar het FBI. Zij stellen al snel vast dat de biljetten afkomstig zijn uit het losgeld dat aan D.B. Cooper betaald is. Het onderzoek wordt nieuw leven ingeblazen door de vondst en de speurders gaan weer op zoek in het gebied waar de jongen de biljetten gevonden heeft. Echter zonder resultaat; er wordt verder geen enkel spoor van de kaper gevonden. En weer raakt de kaping op de achtergrond.

Is gevonden parachute van D.B. Cooper?

Totdat er weer een vondst wordt gedaan, in 2008 pas. Nu wordt er, door kinderen, een gedeelte van een parachute gevonden in de dichte bossen in het zuidwesten van de staat Washington, waarboven de kaper in 1971 uit het vliegtuig sprong. Na onderzoek door deskundigen wordt het wel zeer goed mogelijk geacht dat de stukken stof die gevonden zijn behoorden tot de de parachutes die aan Cooper ter beschikking zijn gesteld. En weer wordt het onderzoek in volle hevigheid hervat. Ook wordt er door het FBI een nieuwe tekening van de kaper vrijgegeven die aan de hand van de getuigen in het vliegtuig gemaakt is, en door experts 'verouderd' is om een indruk te geven hoe de kaper er anno 2008 uit zou zien. (zie tekening bij inleiding) Maar ook dit blijft zonder enig resultaat. D.B. Cooper blijft tot op heden de enige vliegtuigkaper die wist te ontkomen aan de lange arm van justitie. En na achtendertig jaar ziet het er dan ook naar uit dat hij niet meer 'gepakt' zal worden.
© 2009 - 2019 Iggy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Dokter Kenneth H. Cooper testDe Coopertest of 12 minuten uithoudingsvermogentest is nog steeds populair en helpt bij het verbeteren van de conditie.…
Grootste overvallen ooitGrootste overvallen ooitWie op een snelle manier veel geld wil bezitten, heeft niet veel mogelijkheden om dit te realiseren. De snelste methode…
Boekverslag  Uitgebroken, Theo-Henk StrengBoekverslag Uitgebroken, Theo-Henk StrengHet boek Uitgebroken van Theo-Henk Streng gaat over de vijftienjarige Justin Steenvalk, die bij zijn vader woont. Zijn m…
Filmrecensie: Escape from SobiborrecensieFilmrecensie: Escape from SobiborDit oorlogsdrama uit 1987 is gebaseerd op waargebeurde feiten en gaat over de grootste gevangenenopstand en ontsnapping…
Is escapisme de nieuwste trend van 2017?Is escapisme de nieuwste trend van 2017?Men komt in een tijdperk van escapisme. De komende jaren worden namelijk zowel de jaren van verdieping als van de ontsna…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fédéral des États-Unis, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • San Francisco Chronicle AP ParaHistry.com D.B. Cooper: 'What Really Happened" by Max Gunther'

Reageer op het artikel "Hoe kaap je succesvol een Boeing 727?"

Reactie

Renée, 03-12-2014 16:49 #1
Ook al is het best wel erg wat deze man gedaan heeft, toch vind ik dit een van de mooiste kapingen ooit! Het is spannend en gedurfd en ik hoop toch dat ze nog iets zullen vinden van deze 'Dan Cooper'. Een mooi verhaal voor een spreekbeurt en/of verslag. Deze ga ik zeker nog een keer gebruiken dus!

Met Vriendelijke Groeten,
--
Renée Boog (13 jaar)

Infoteur: Iggy
Laatste update: 08-05-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!