InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > China bestuurd door vrouwen

China bestuurd door vrouwen

Het oude China kent eigenlijk alleen maar mannelijke heersers. Het was volgens de leer van Confucius dat de man meer zijn loyaliteit aan zijn voorouders stelde voor de liefde voor zijn vrouw. De vrouw was er om een erfgenaam te baren. Toch zijn er in de geschiedenis een paar vrouwen geweest die meer macht hadden.

Algemeen

De geschiedenis van China is heel lang, het behoort tot de oudste beschavingen ter wereld. De taken van de (Chinese) vrouw was voornamelijk het baren van zoons. Voldeed zij niet aan deze eis, dan was een scheiding onvermijdelijk.

Het land wordt voornamelijk geregeerd door mannen, zoals bepaald was door de leer van Confucius (Het Confucianisme), maar binnen de gezinnen zijn het de vrouwen die al eeuwen lang de baas zijn. De principes van Confucius bepaald dat de loyaliteit van de Chinese man voorrang geeft aan zijn voorouders en dat de liefde voor zijn vrouw pas daarna komt.

Er zijn vrouwen geweest die een belangrijke stempel op de geschiedenis van het land hebben gedrukt, Li Qingzhao was één van hen. Zij leefde van 1084 tot 1141 ten tijde van de Song-dynastie en had een literaire achtergrond. In al die duizenden jaren zijn er maar 2 vrouwen bekend die het land hebben geregeerd. De ene is Wu Zetian en de andere is Cixi. In de 21e eeuw kent Cina een zeer invloedrijke vrouw genaamd Wu Yi.

Wu Zetian

Als keizerin was ze meedogenloos en een despoot heerser, maar een opmerkelijke vrouw. Ze was een zeer wreed keizerin, vooral in gelijke berechting tussen mannen en vrouwen. Ze wordt door sommigen nog steeds gezien als de slechtste vrouw ooit, toch heeft ze een enorme bijdrage geleverd aan de emancipatie van vooral de lagere klasse.

Ze was de dochter van een hofadviseur, is geboren in 625 en gestorven in 705. Toen Taizong (van de Tang-dynastie) keizer was, behoorde Wu Zetian tot één van zijn 9 concubines. Taizong overleed in 729 en de toen 12 jarige Wu Zetian werd naar het klooster gestuurd.

Hier werd zij door de zoon van Taizong, Gaozong uitgehaald. Gaozong, (3e Tang) keizer van 649 tot 658 trouwde met Wu Zetian. Gaozong was een zwakke keizer en Wu Zetian nam langzaam aan alle macht in handen. Toen haar echtgenoot overleed, vermoorde zij haar eigen zoon en was 20 jaar lange keizerin Wu van China.

Onder haar regering werd Korea gedwongen de status van vazalstaat van China aan te nemen. De binnenlandse politiek bloeide doordat Wu de macht van de aristocratie ten voordele van de brede lagen van de bevolking beperkte. Ze verbeterde de bureaucratie en was een groot voorstander van het boeddhisme en bevorderde die enorm.

Het uit de 7e eeuw daterende beeld van de Boeddha Vairocana dat in de Longmen holentempel (in Luoyang) staat schijnt enorme gelijkenis te vertonen met keizerin Wu Zetian. Na haar dood werd zij bijgezet in de Qianling tombe, welke gereed kwam in 684. Deze deelt zij met haar echtgenoot, Gaozong.

Cixi

Haar naam betekend moederlijk en voorspoed brengend. Ze werd geboren als concubine van de 3e rang. Na de dood van Keizer Xianfeng werd zij benoemd tot 1 van de 2 regenten tot haar 3 jarig neefje Guanxu meerderjarig zou zijn. Rond 1875 had zij alle macht over China in handen.

Volgens de geschiedenis zou zij modernisering hebben tegengehouden, ze plaatste haar neef onder huisarrest toen hij buitenlandse invloeden wilde toelaten in China. Cixi zou het keizerlijk China eigenhandig ten gronde hebben gericht en voor moord schrok zij niet terug.

Als vrouw was zij, totdat zij als keizerin-weduwe naar het Zomerpaleis verhuisde, nog nooit buiten de muren van de Verboden Stad geweest. Aan het Zomerpaleis heeft zij diverse verbouwingen laten uitvoeren. Zij kon niet lezen of schrijven, dus was misschien wel een marionet. Zij overleed in 1903.

Wu Yi

Zoals Londen in de jaren ´80 de “Iron Lady” had, zo kent China de “IJzeren dame van Peking”. Dit is, de anno 2008, Wu Yi. In 2003 nam zij de functie van minister van gezondheid over die was ontslagen vanwege de omvang van de toen heersende epidemie “Sars”. Wu Yi wist de epidemie te beteugelen en vanaf dat moment wordt zij vaak ingezet bij heikele kwesties. Ze reist veel en komt in contact met vele staatshoofden.

Wu Yi studeerde in 1962 af aan het Peking Aardolie Instituut, werd lid van de Communistische Partij. Met een korte periode na, waarin zij ambtenaar was op het ministerie van aardolie, had zij een lopende carrière bij oliebedrijven. In 1988 werd ze loco-burgemeester van Peking, drie jaar later ging ze de landelijke politiek in.

Het tijdschrift Forbes plaatste haar, na Angela Merkel (Duitsland) en Condaleezza Rice (Verenigde Staten), op de 3e plaats van de ´s werelds meeste invloedrijke vrouwen.
Gerelateerde artikelen
Het recht: trias politicaHet recht: trias politicaHet trias politica wordt, ondanks dat het al eeuwen bestaat, nog steeds gebruikt in de hedendaagse klassiek-liberale rec…
Hormoonvrije anticonceptie: de Lady-CompHormoonvrije anticonceptie: de Lady-CompDe Lady-Comp is een anticonceptiemiddel dat doormiddel van het meten van de lichaamstemperatuur de vruchtbaarheid test.…
Duitse Bondskanseliers: Adenauer, Brandt, Kohl, Merkel e.a.!Duitse Bondskanseliers: Adenauer, Brandt, Kohl, Merkel e.a.!Adenauer, Erhard, Kiesinger, Brandt, Schmidt, Kohl, Schröder, Merkel... Dit zijn de namen van de acht naoorlogse Duitse…
De macht van aandeelhoudersWat eeuwenlang onveranderd leek, is in een paar jaar tijd totaal veranderd. Het gaat om de invloed van de aandeelhouder…
Het recht: regeringsstelselsHet recht: regeringsstelselsVroeger werd er uitsluitend onderscheid gemaakt tussen een monarchie, waar een koning aan het hoofd stond, en een republ…

Reageer op het artikel "China bestuurd door vrouwen"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 02-05-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!