InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > C2C, Cradle to Cradle

C2C, Cradle to Cradle

C2C, Cradle to Cradle Cradle to Cradle was de titel van een boek, maar is ondertussen uitgegroeid naar een begrip dat staat voor het ontwerpen van duurzame producten.

Het Boek

In 2002 kwamen William McDonough en Micheal Braungart met het boek “Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things”. In dit boek geven de schrijvers hun ideeën over duurzaam ontwerpen. Ondertussen heeft het boek ook een Nederlandse vertaling : Cradle to Cradle, Afval = Voedsel

Vertaling

Cradle to Cradle betekent in het Nederlands van kribbe tot kribbe of van wieg tot wieg. Dit staat voor duurzame producten die steeds opnieuw te gebruiken zijn.

Het idee

Cradle to Cradle (vaak afgekort tot C2C) staat voor het maken van echt duurzame producten waarbij je producten maakt die bij een volgende generatie ook weer te gebruiken zijn. Het gaat hierbij vooral om het ontwerp van een product. Bij Recycling wordt er van de resten van een bepaalt product (bijvoorbeeld papier) een product gemaakt waarbij de kwaliteit minder is (bijvoorbeeld krantenpapier dat bestaat uit hergebruikt papier). Dit tweede product kan niet meer gerecycled worden en gaat alsnog verloren. Bij Cradle to Cradle is het echter het idee om de producten zo te ontwerpen dat de materialen oneindig vaak opnieuw gebruikt kunnen worden.

Afval is Voedsel

Hierbij gaat men ervan uit dat je een kringloop moet hebben waarin het afval weer wordt omgezet in iets nuttigs. In de natuur wordt hier al volop mee gewerkt. Hier zijn vele voorbeelden van te noemen, maar de simpelste is waarschijnlijk de volgende. Mensen ademen zuurstof in en ademen koolstofdioxide uit. Zuurstof is het voedsel en koolstofdioxide is het afval. Voor een boom werkt het echter andersom. Deze leeft van de koolstofdioxide (voedsel) en laat als afval weer zuurstof achter. Hierdoor ontstaat een kringloop met maar twee schakels, tussen mens en boom. Er zijn ook processen met meer schakels. Bij Cradle to Cradle wil men deze kringlopen bij productieprocessen betrekken.

Opkomst in Nederland

Anderhalf jaar geleden werd een documentaire over C2C uitgezonden door het programma Tegenlicht. Na het zien van deze documentaire raakte veel mensen enthousiast. Ondertussen lopen er velen projecten die gebaseerd zij op het idee van Cradle to Cradle.

Kritiek

Ondanks het grote succes van Cradle to Cradle is er ook kritiek op het idee. Hieronder een paar van de belangrijkste kritiekpunten:
Enkele belangrijke punten zoals het transport en het energieverbruik worden niet bekeken.
Het Cradle to Cradle systeem zal niet op alle producten toepasbaar zijn.
Het is niet duidelijk hoe een C2C-wereld er uit ziet en of we daar wel blij mee moeten zijn.

Voorbeelden van C2C

Het originele boek Cradle to Cradle is zo gemaakt dat het binnen het C2C idee past. Het bestaat uit een soort kunstroof waarvan de inkt afgewassen kan worden en weer op nieuw gebruikt kan worden.
Ford Model U. Dit is een auto die gemaakt moet worden volgens het idee van C2C. Hierbij moeten alle materiaal biologisch afbreekbaar zijn zonder dat de kwaliteit van de materialen erop achteruit gaat. Deze auto wordt nog niet gemaakt, maar ligt nog op de tekentafel.
© 2008 - 2019 Dribbel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cradle to cradle - van 2 kanten bekekenSteeds vaker worden we geconfronteerd met de term ‘duurzaam leven’, een levensstijl waarbij je goed let op de toekomst v…
Samenvatting: Cradle to cradle documentaireDe Amerikaanse Architect en de Duitse, ecologische gemicus komen elkaar tegen op een bijeenkomst van verschillende organ…
Cradle to CradleNederland kent veel milieuproblemen, zoals luchtvervuiling door industriefabrieken, geluidsproblemen bij de snelwegen en…
Duurzaam ondernemenDuurzaam ondernemen is het vinden van een verband tussen people, planet en profit en daarmee rekening houden met stakeho…
Cradle to cradle: van afval tot nieuw productCradle to cradle: van afval tot nieuw productEen nieuw principe maakt furore in de ‘recycling-wereld’: cradle to cradle. Wereldwijd werken steeds meer uitvinders, or…

Reageer op het artikel "C2C, Cradle to Cradle"

Reactie

Erik Bertens, 28-03-2010 13:52 #1
Kritiek: het is niet duidelijk hoe een C2C-wereld er uit ziet en of we daar wel blij mee moeten zijn? Zullen we eens eerlijk kijken naar hoe wij onze (belevings)wereld tot nu toe hebben vormgegeven? Kunnen wij onszelf als mensheid afvragen of de noodzakelijkheid er zou kunnen zijn respectvol met elkaar en de aarde om te gaan omdat wij niet in afgescheidenheid leven van de natuur, planeet en het universum? Laten we eens kijken naar wat er wel mogelijk is met Cradle to Cradle, dat is veel leuker!

Infoteur: Dribbel
Gepubliceerd: 27-04-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!