InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Waarzeggers: zien ze echt in de toekomst?

Waarzeggers: zien ze echt in de toekomst?

Waarzeggers: hoe doen ze het? Zien ze echt in de toekomst? Of zijn ze allemaal oplichters? In dit artikel het resultaat van jaren onderzoek.

Even situeren

Al sinds mijn tienerjaren houdt dit onderwerp me bezig. Het is fascinerend om een waarzegger je verleden, heden en toekomst te horen vertellen. Hoe weten ze dat allemaal?

Ik heb in het verleden waarzeggers mijn toekomst laten voorspellen, boeken verslonden en websites bezocht, met anderen gesproken over hun ervaringen en zelfs zelf het waarzeggen uitgeprobeerd. Na het bestuderen van vele denkpistes (opvangen van energie? lezen van gedachten? hulp van engelen? ...) kwam ik tot de onderstaande conclusie. Ik wil wel even opmerken dat dit geldt voor de meerderheid van de waarzeggers. Er zijn een aantal zaken die we (nog) niet kunnen verklaren. Echte voorspellingen en echt waarzeggen hoort hier onder: momenteel zijn er geen sluitende verklaringen over deze gave.

Waarzeggerij

Waarzeggerij is een breed begrip waaronder men meestal het waarnemen (vaak visueel, maar soms ook auditief) van het verleden, heden en toekomst verstaat. Vaak worden waarzeggers ingeschakeld om advies in te winnen over de toekomst.

Sommige waarzeggers gebruiken geen instrumenten en kunnen de toekomst zien door zich te focussen op de vrager. Andere gebruiken instrumenten zoals kaarten, pendels, kristallen bollen, edelstenen, runen, koffiedik, lichaamsdelen van de vrager en andere instrumenten.

De gave

Mijn eigen overtuiging of de gave van waarzeggen al dan niet bestaat laten we even buiten beschouwing. In dit artikel wil ik het hebben over een andere gave dat vaak verkeerdelijk wordt aangezien als waarzeggerij, namelijk het volledig inleven in een andere persoon. Veel waarzeggers beschikken enkel over deze gave en beoefenen het waarzeggen op basis van deze gave.

De mensen met de gave hebben een zeer grote mensenkennis en kunnen zich zonder veel moeite inleven in een andere persoon. Ze zien als het ware door de façade van de persoon. Zo kunnen ze feiten vertellen uit het verleden en advies geven over het heden en de toekomst.

Tijdens mijn onderzoek heb ik geen verband gevonden tussen IQ en de gave (hier is verder (veld)onderzoek voor nodig). Op de gesprekken die ik in het verleden heb gehad afgaand vermoed ik echter dat er geen verband is tussen IQ en de gave en dat er zowel mensen met een hoog IQ de gave bezitten als mensen met een laag IQ (dit is echter slechts een hypothese).

Door training kan men wel deze gave aanscherpen. Inlevingsvermogen is namelijk zeer belangrijk
voor het sociaal functioneren. Hierdoor hebben we allemaal wel de aanleg om de gave te ontwikkelen.

Hoe werkt het?

Waarzeggen verloopt altijd in een vast stramien:

Kennismaking

De kennismaking dient om het vertrouwen te winnen van de vrager en om de persoon juist in te schatten. Terwijl de waarzegger vertelt over zichzelf en het waarzeggen (meestal is er een opmerking dat de toekomst niet vast ligt om zo fouten uit te sluiten), observeert hij de vrager. De vrager krijgt ook de kans om zich voor te stellen en om vragen te stellen.

Het waarzeggen

De waarzegger begint met vage opmerkingen en vragen (kan het zijn dat je als kind een ongeluk hebt meegemaakt? had je vaak ruzie met je moeder? hebben jij en je partner wel eens ruzie over geld? enz...). De vragen en opmerkingen zijn in lijn met de vraag van de vrager (als de vrager vragen stelt over zijn liefdesleven, gaat de waarzegger zich focussen op de relaties in het verleden).

De waarzegger observeert de reacties van de vrager en stelt zijn opmerkingen en vragen bij. Tijdens het waarzeggen luistert hij en zegt zelf zo weinig mogelijk.

Ten slotte komen de voorspellingen gebaseerd op de observaties. Ze zijn eerst algemeen en worden bijgesteld tijdens het gesprek. De vrager vertelt steeds meer over zich waardoor de waarzegger een bijna volledig beeld van de persoonlijkheid van de vrager kan opstellen en zo anticiperen op mogelijke reacties op gebeurtenissen in de toekomst (er zal een bijzonder iemand opduiken in je leven, maar je zal niet de eerste stap durven zetten en wachten tot je zeker weet dat de ander echt iets voor je voelt... ).

Crimineel? Oplichterij?

Waarzeggerij lijkt wel oplichterij: je betaalt veel geld om dan bestudeerd te worden en te horen wat je zelf al wist... . Er zijn natuurlijk oplichters die op je geld uit zijn. Maar met wat oefening kan je die herkennen (dat is voer voor een andere artikel). Er zijn echter ook eerlijke waarzeggers die je graag willen helpen. Zij zijn niet op je geld uit, maar willen wel hun talenten gebruiken om geld te verdienen.

Sommige waarzeggers zijn zich bewust dat ze het waarzeggen baseren op een ander talent en dat ze niet echt in de toekomst kunnen kijken, maar er zijn ook waarzeggers die zich hier echt niet van bewust zijn. Zij zijn er heilig van overtuigd dat ze hun informatie niet ontfutselen, maar ontvangen (al dan niet via een medium).

Hoewel het naar bedrog ruikt, hebben waarzeggers ook een belangrijke maatschappelijke functie. Misschien baseren ze zich op een verkeerde gave en liegen ze tegen hun vragers, maar hiermee helpen ze veel mensen. Voor mensen die een luisterend oor nodig hebben, is de drempel naar een therapeut vaak te groot. Bij een waarzegger vinden ze vaak de steun die ze nodig hebben en voor sommigen is dit ook de eerste stap om echt hulp te zoeken. Tijdens de sessie worden ze zich vaak bewust van de oorzaken van hun problemen en gaan ze op zoek naar oplossingen.

Tot slot

Met wat oefening kan iedereen waarzeggen. Toch kan niet iedereen mensen op dezelfde manier geruststellen. De vrager een goed gevoel geven na een sessie is niet makkelijk. Net als goochelen, is waarzeggen (gebaseerd op mensenkennis en een vergaande inlevingsvermogen) een vak appart.
© 2008 - 2019 Nesibe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarzeggerij en koffiedik kijken of lezenKoffiedik is het restant, ook wel bezinksel of drab genoemd, dat overblijft na het zetten van koffie. Bij het zetten van…
Paranormale cognitieve techniekenSemi-intuïtieve cognitieve technieken is een moeilijke benaming voor een aantal paranormale verschijnselen, die wel een…
Waarzeggerij en theeblaadjes kijken of lezenKoffiedik kijken is een bekende term uit de uitdrukking: "Dat is voor mij koffiedik kijken". Minder bekend is de term th…
Wat u allemaal met koffiedik kunt doenWat u allemaal met koffiedik kunt doenKoffiedik lijkt slechts afval. Maar het is een middel waar mensen veel mee kunnen doen. Koffiedik kan gebruikt worden vo…
Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Lichaamstaal vormt een belangrijk onderdeel van communicatie. Lees hier hoe je daar tijdens bijvoorbeeld sollicitatieges…
Bronnen en referenties
  • Na het schrijven van dit artikel stootte ik toevallig op een artikel op de website van Skepsis.nl. Hierin kan je lezen hoe iemand die niets kende van waarzeggen na een snelcursus erin slaagde om de toekomst te voorspellen van een aantal personen. Hetgeen hij vertelt komt in grote lijnen overeen met mijn artikel. In zijn artikel staan meer details. De link vind je onder gerelateerde links.

Reageer op het artikel "Waarzeggers: zien ze echt in de toekomst?"

Reacties

Cor vd Laan, 14-09-2016 09:10 #7
Kan iemand in de toekomst kijken? De relativiteitstheorie die wetenschappelijk op juistheid is getoetst zegt nee. Energie/Materie (waar alles uit bestaat) uit de toekomst zouden dan sneller dan het licht moeten reizen om de toekomstvoorspeller te kunnen informeren. Alleen al om die reden is het onmogelijk.

Jakob, 20-12-2013 08:58 #6
Hoe goedgelovig moet je zijn om in dit soort oplichterij te willen geloven?… Tal van mediums / helderzienden/paragnosten zijn al ontmaskert, denk aan een Char of een Derek Ogilvie… al deze mensen doen een trucje die iedereen zich kan aanleren en het heet cold reading! Deze gewiekste personen goochelen met letters die ze zogenaamd van de overledenen "door" krijgen, ik zie een B of een J.of een G… tot op een gegeven moment iemand in zijn of haar omgeving wel iemand kent beginnende met een B of J of G of wat voor letter dan ook. En dan begint het prijsschieten op doel want het is de goedgelovige en betalende client cq patiënt die zelf de informatie geeft zonder het door te hebben! Het is kinderfluisteraar Ogilvie niet gelukt om bij James Randi die miljoen dollar in de wacht te slepen met kinderlijk eenvoudige tests om aan te tonen dat hij over telepathische of helderziende eigenschappen beschikte! Evenmin is er nog nooit een moord of een verdwijning door een helderziende / paragnost opgelost, honderden paragnosten werden geraadpleegd in de verdwijning van Freddie Heineken en Gerrit Jan Hein… niet 1 van de gerenommeerde paragnosten kwam met een verhaal dat Hein al op de eerste dag werd vermoord, hetgeen een paragnost toch moet "aanvoelen" lijkt mij! Niemand kan met de overledenen praten en ook een gewiekst medium niet, het is gewoon een kwestie om zoveel mogelijk informatie van de goedgelovige personen te ontfutselen, niet meer en niet minder. U kunt de som op de proef nemen door een medium te bellen met de vraag of hij of zij contact kan maken met een overleden dierbare uit uw familie, u geeft verder geen informatie en feedback richting het medium, en u zult zien dat hij of zij er niks van bakt, sterker nog… u zal zien dat het medium afgaat als een gieter. Als men de readings van een Char achteraf heeft geanalyseerd komt iedereen tot de conclusie dat het een koud kunstje voor haar is om mensen bewust gegevens te ontfutselen.

Mijn tip: besteed uw geld liever aan iets nuttigs

Marijke, 08-12-2013 16:24 #5
Ik wil graag reageren. Ik geloof zeker dat er mensen zijn met een beter ontwikkelde intuïtie en hooggevoelig zijn. Dat ben ik ook en heb zelf vaak voorspellende dromen ervaren, telepathie, voorgevoelens etc. Mensen willen graag bevestiging horen van wat ze zelf al weten en daar spelen zgn.waarzeggers graag op in! Zelf ben ik naar een zeer bekend medium geweest en dit
verschillende keren tot mijn grote spijt. Ze wordt geroemd en geprezen door de pers. Echter niks maar dan ook niks van wat ze mij voorspelde is uitgekomen. Ze gaf zelfs een tijdsindicatie, welke periode de dingen zouden gebeuren etc.
Ze voorzag een toename van inkomsten. Ik had wel een zware toename van financiële lasten en daardoor erg krap bij kas iedere maand. Iemand in mijn omgeving zou overlijden. Er sterven dagelijks mensen. Hallo? Zo vaag allemaal… De grote liefde was binnen 6 maanden op komst en mijn leven zou daardoor drastisch veranderen. Ik zou een prinsessen leven gaan leiden bahaha… nu kan ik er allemaal om lachen maar op dat moment ben je zo depressief dat je dat allemaal gelooft. Triest toch. Ik noem het gewoon de mensen valse hoop geven en ze wat opfleuren. Ik ga nog liever naar een geschoolde therapeut die tenminste concreet je leven tracht op te bouwen. Ik begrijp werkelijk niet hoe dit medium zo bekend is geworden ofwel goede PR doet ook veel. Ik ga NOOIT meer naar haar. Jammer vh geld. Kan niet geloven dat mensen in haar vertelsels geloven. Deed ik ook eerst maar weet nu beter. Bezint eer ge begint!

Guy Albrecht, 17-05-2013 15:59 #4
Hoi
ik heb enkele maanden een waarzegger een bezoekje gebracht. die wist me dingen te zeggen die waar en niet waren. Misschien om dat ik ook niet echt de details wou meedelen aan haar. Vroeger lachte ik hiermee nu ben ik toch wel even geschrokken toen er iets uitkwam van een onderzoek aan een specifiek orgaan. zelf zei ze ook dat ik een verslaving had, maar ik ben dol op zoveel dingen en heb haar waarschijnlijk het verkeerde gezegd omdat ik nu enkele weken die verslaving niet heb uitgeoefend :P. Wel ik stond met open ogen te kijken nu zal een onderzoek zo goed als wel uitwijzen of ze wel daadwerkelijk gelijk heeft, deze vrouw vroeg geen geld of nix

Jeroen, 29-07-2010 22:39 #3
Waarom wordt de ongewilde toekomst zien niet ge-attenteerd. Ikzelf heb toekomsten gezien van dodelijke ongelukken die mij zouden overkomen. Echter, omdat ik alle foute oplossingen zag om het ongeluk te voorkomen, kon ik diezelfde zag het fatale moment omzeilen.
Vreemd genoeg gebeurde dit zonder aanzet van mijzelf om dit te moeten zien. Ik zag deze situaties vlak voordat ik wakker werd. Uiteindelijk ging ik zelfs ongelukken van andere mensen zien, die ik helaas dan niet herkenbaar kon zien. (alsof ik het niet mocht voorkomen?)
Heeft dit de maken met het mogelijke prallele universum? of is de toekomst meer een geschiedenis? (zelfde wereld in herhaling). Ik heb hier nog weinig filosofie over kunnen vinden, maar dit boeit mij veel meer dan de mensen die toekomsten "kunnen"voorspellen op aanvraag voor andere mensen (zelf iets minder geloof in in hoeverre dat werkelijkheid is).

Heeft iemand in dit verhaal ook ervaring of meer van gehoord?

Vriendelijke groeten,
Jeroen

F. Drenth, 22-07-2010 22:31 #2
Hallo

Tja ik heb je artikel gelezen wel erg boeien vindt ik.
Vraag me zelf ook af hoe ik dingen kan zien ik zie beelden van verleden en toekomst.
Mijn vader kon het ook maar is helaas overleden na zijn overlijden is het alleen maar verterkt.
Ik ben er niet echt mee bezig om verder te onwikkelen maar al ik het zelf nodig had dan gebruikte ik het ook heb ik wel eens vrienden geholpen.
En nee ik vraag geen geld ook ik denk hoe kan ik dingen weten zonder vragen te stellen zoals in je artikel.
Al iemand tegen over mij zit dan komen de beelden.

hoop dat je hier iets aan hebt

met vriendelijke groet
f.drenth

Roos, 13-11-2008 11:40 #1
Ik geloof niet in waarzegger heb zoveel geld uitgegeven aan ze maar niks kom uit en niks is waar het is alleen geld verspillen en niemand kan de toekomstvoorspellen geloof in god en alles kom goed. Reactie infoteur, 15-11-2008
Beste Roos,

Uw optimisme en vertrouwen is bewonderingswaardig.

Er zijn veel oplichters en mensen die (soms met de beste intenties) denken dat ze helderziend zijn. Toch geloof ik zelf dat er echte waarzeggers zijn. Helaas is het moeilijk om ze te vinden: vaak vallen ze niet op tussen de anderen.

Een waarzegger (of het nu een echte is of iemand die gelooft dat hij kan waarzeggen) doet meer dan enkel je toekomst voorspellen: hij geeft je een goed gevoel door naar je te luisteren en je terug vertrouwen te geven. Tegenwoordig zijn er veel mensen die hun vertrouwen in de toekomst kwijt zijn en waarzeggers kunnen hun helpen terug hun weg te vinden.

Mijn advies is: een waarzegger kan geen kwaad, maar het mag geen kapitalen kosten. Soms besteed je je geld beter aan andere dingen die je helpen in je kracht te komen. Zo vind je zelf een antwoord op je vraag. Waar sommige mensen baat bij hebben is bijvoorbeeld een bezoek aan een sauna of een massage of even zwemmen. Als je de vraag even loslaat, komt het antwoord vaak vanzelf naar je toe. Als je gelovig bent, kan je zeggen dat je dan dichter bij God staat en Hem beter hoort.

En u heeft gelijk: alles komt goed. Als u dit blijft geloven, zal u enkel geluk aantrekken.

Met vriendelijke groeten,

Infoteur: Nesibe
Gepubliceerd: 05-05-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Schrijf mee!