InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Omslagdoek of poncho: warm, mooi en leuk om zelf te breien

Omslagdoek of poncho: warm, mooi en leuk om zelf te breien

Omslagdoek of poncho: warm, mooi en leuk om zelf te breien Een omslagdoek is tijdens koude periodes voor veel mensen een musthave. Anno 2017 hangen de winkels er vol mee en zie je veel mensen met een omslagdoek of een poncho rondlopen. Het is lekker warm en ziet er leuk uit. Daarnaast is het ook nog eens leuk om zelf te maken. Dit kan door middel van breien, haken of naaien. Er zijn zelfs stoffenwinkels die bijna kant-en-klare omslagdoeken verkopen. Je hoeft alleen nog maar op van te voren aangemerkte plekken de franjes te knippen. Of je koopt mooie stof en maakt hiervan een omslagdoek. Maar een omslagdoek breien is ook erg leuk om te doen.

Inhoud

Lekker tijdens koude perioden

Zodra de temperaturen weer dalen krijgen veel mensen het koud. Je kunt er dan voor kiezen om een trui of een vest aan te doen, maar ook het dragen van een omslagdoek of poncho kan lekker behaaglijk zijn. Zo'n omslagdoek of poncho kun je buitenshuis, maar ook binnenshuis dragen.

Alternatief voor jas
Een omslagdoek of poncho kun je gebruiken als een jas te warm is of als het zonder jas nét te koud is.

Terugkerend iets

Zowel een omslagdoek als poncho komen eens in de zoveel tijd terug in het modebeeld. En dan is het ook een trendy musthave. Ze hangen dan volop in winkels en zijn online verkrijgbaar. Ook in vroegere tijden werden omslagdoeken al gebruikt. Denk onder andere maar eens aan de mensen in de Middeleeuwen. En aan het begin van 1800 waren het juist de welgestelde vrouwen die een omslagdoek - ook wel stola genoemd - droegen.

zelf gebreide omslagdoek / Bron: ©ottergraafjeszelf gebreide omslagdoek / Bron: ©ottergraafjes

Omslagdoek

Wie kent het beeld niet van een baby die lekker warm is weggestopt in een omslagdoek? Vaak wordt deze doek gebruikt als het kleintje uit bad komt. Zo'n doek voorkomt dat een kindje te snel afkoelt. Ook voor volwassenen of grotere kinderen is een omslagdoek een fijn iets. Ze bestaan in verschillende vormen. Zo zijn er rechthoekige modellen verkrijgbaar, maar ook modellen in de vorm van een driehoek. Ze kunnen versierd zijn met franjes of kwastjes, maar ze zijn er ook zonder deze tierlantijntjes.

Materialen

Een omslagdoek kan van verschillende materialen gemaakt zijn:
  • badstof (voor baby's)
  • katoen
  • acryl
  • kasjmier
  • fleece

De chique variant van een omslagdoek is een stola. Die is gemaakt van:
  • bont
  • chiffon
  • zijde
  • satijn
  • kant

sjaalspeld kunststof / Bron: ©ottergraafjessjaalspeld kunststof / Bron: ©ottergraafjes
Hoe te dragen
Een omslagdoek kun je losjes om je lichaam draperen, maar je kunt de omslagdoek ook vastknopen of vastzetten met een broche of een sier- c.q. sjaalspeld. Een sierspeld lijkt een beetje op een veiligheidsspeld met of zonder versiersels.

Poncho

Een poncho heeft meestal de vorm van een rechthoek en bestaat uit één geheel. Het hangt om het lichaam. De armen en handen blijven 'verstopt' onder de poncho. In tegenstelling tot een omslagdoek (zoals het woord al aangeeft sla je dit om je lichaam) trek je een poncho aan. Je steekt je hoofd door het gat dat in het midden van de poncho zit. Van oorsprong werden poncho's gedragen in Zuid-Amerikaanse landen, zoals Peru, en waren ze van wol gemaakt. Poncho zijn er in verschillende kleurstijlen en met en zonder franjes of kwastjes.

Materialen

De materialen die vaak bij een poncho worden gebruikt zijn:
  • wol
  • vilt

Bron: ©ottergraafjesBron: ©ottergraafjes

Zelf maken

Het is erg leuk om je eigen omslagdoek of poncho te maken. Deze kun je haken, breien of naaien. Daarnaast zijn er omslagdoeken bij stoffenwinkels te koop waarbij je alleen nog de franjes hoeft te knippen. Zo heb je in een handomdraai een warme omslagdoek.

Breipatronen

Er zijn verschillende soorten patronen om een omslagdoek te breien. Hieronder volgen een tweetal patronen waarbij je recht breit.

Voorbeeld 1
Hiervoor heb je niet te dunne wol nodig en breipennen 8 of 9. Uiteraard kun je dit ook met dunnere wol doen en dunnere breipennen.
  • Zet 6 steken op.
  • Bij de heengaande naald meerder je steeds één steek. Dit kun je doen door eerst de kantsteek en de volgende steek (de 2e) te breien en dan uit de 3e steek 1 steek te meerderen.
  • De teruggaande naald brei je gewoon, dus zonder te meerderen.
  • Brei door totdat je 70 steken hebt.
  • Dan brei je 2 naalden gewoon en begin je te minderen. Dit doe je aan het einde van de naald. Je breit door totdat je nog 4 steken op je pen hebt zitten. Steek 1 en 2 brei je samen, steek 3 brei je gewoon en de kantsteek ook zoals je zelf gewend bent. Op deze manier minder je.
  • Uiteindelijk kom je weer op 6 steken uit. Deze kant je af en je omslagdoek is klaar.

Wil je de omslagdoek groter maken, dan kun je doorbreien tot 80 of 90 steken en wil je hem juist kleiner maken, brei dan door tot 60 steken. Het is maar net waarnaar je voorkeur uitgaat.

Franjes
Mocht je het mooi vinden, dan kun je er nog franjes aanmaken. Knip Hiervoor draden van 70 cm, vouw ze dubbel en haal ze door de rand. De dichte kant openknippen en klaar zijn je franjes.

Voorbeeld 2
Hiervoor heb je dunnere wol nodig en breipennen 4 of 5. Uiteraard kun je dit ook met dikkere wol doen en dikkere breipennen.
  • Zet 260 steken op.
  • Minder aan het einde van iedere naald steeds 1 steek. Dit doe je als volgt: je breit door totdat je nog 5 steken op je pen hebt zitten. Steek 1 en 2 brei je samen, steek 3 brei je en dat doe je ook met steek 4. Dan brei je de kantsteek zoals je zelf gewend bent.
  • Je gaat net zolang door totdat je geen steek meer kunt minderen. Je omslagdoek is klaar.

Franjes
Wil je nog franjes aan je omslagdoek maken? Dan kun je hiervoor ook draden van 70 cm lang knippen, dubbelvouwen en door de rand halen. De dichte kant openknippen en klaar zijn de franjes.
Gerelateerde artikelen
Poncho is weer mode!De poncho is weer in de mode, hij mag weer… over het hoofd dat ding en je armen en handen lekker warm houden onder de, v…
Trendy en warm de winter door met de SnoodWanneer de dagen kouder worden krijgen we behoefte aan warme kledingstukken en accessoires. Een goede sjaal is onmisbaar…
Blackstone schoenen: de nieuwe trend?Blackstone schoenen: de nieuwe trend?Blackstone is een schoenenmerk dat je deze winter veel in het modebeeld zult zien. De leren gympen, schoenen en laarzen…
Benodigdheden en materialen om te breienBenodigdheden en materialen om te breienLeren breien begint met het hebben van de juiste materialen. Gelukkig heb je niet veel nodig om te kunnen breien en zijn…
De kleding van Sinterklaas: de mantel, de mijter en de stafDe kleding van Sinterklaas: de mantel, de mijter en de stafWaarom draagt Sinterklaas eigenlijk een mantel en een mijter en loopt hij met een staf? Dat vragen veel kinderen zich va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • Eigen ervaring
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Sjaal
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Poncho
  • Afbeelding bron 1: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 2: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 3: ©ottergraafjes

Reageer op het artikel "Omslagdoek of poncho: warm, mooi en leuk om zelf te breien"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 21-11-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!