InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Drie tips om de donkere maand januari door te komen

Drie tips om de donkere maand januari door te komen

Drie tips om de donkere maand januari door te komen Veel mensen zien tegen de maand januari op. De dagen zijn donker, koud en triest. Je hebt uitgekeken naar de feestdagen en genoten van vrije tijd. Je hebt het gezellig gehad met vrienden en familie en nu staat je die saaie periode te wachten. Je zou er depressief van worden. Er wordt niet voor niets beweerd dat de derde maandag van januari de meest depressieve dag van het jaar is. Je hebt de neiging om als een mol in je hol te kruipen. Je nestelt je na je werk op de bank en zet de televisie aan. En dat kan natuurlijk af en toe ook best ontspannend zijn. Maar als je dat iedere dag doet, word je er toch lui en misschien zelfs depressief van. Je begint te beseffen dat dit gedrag je niets positiefs oplevert. Je bedenkt dat je dit wilt veranderen, maar weet niet hoe. Er zijn allerlei manieren om jezelf in deze periode een beetje op te vrolijken. Drie tips om de donkere maand januari door te komen.

Investeer in mensen om je heen

Sociale contacten zijn voor iedereen belangrijk. Daar moet je soms wel wat moeite voor doen. Je moet er energie insteken. Maar dan is het ook de moeite waard. Het vermindert het gevoel van eenzaamheid, het geeft je zelfvertrouwen en het kan leiden tot mooie relaties. Hoe pak je dit aan? In januari kijken we terug op het voorgaande jaar. Ga eens bij jezelf na welke vriend of vriendin je het afgelopen jaar hebt verwaarloosd, neem contact met hem of haar op en maak een afspraak om elkaar ergens te ontmoeten. Dat geeft je een goed gevoel en je hebt grote kans dat je de ander er ook blij mee maakt. Of kijk eens om je heen: wie zou jouw hulp kunnen gebruiken. Misschien heb je een familielid of een buurvrouw die eenzaam is en om een praatje verlegen zit. Een andere manier om mensen te ontmoeten is op zoek gaan naar vrijwilligerswerk. Daar is veel vraag naar en er is op allerlei terreinen wel iets te vinden. Als je op zo'n manier iemand kan helpen, snijdt het mes aan twee kanten, want je kunt er zelf ook veel voldoening uit halen. Zo kan die saaie maand januari een mooie maand worden en een lichtpuntje voor mensen om je heen.

Doe dingen waar je blij van wordt

Deze tip ligt natuurlijk voor de hand, maar soms heb je even een extra zetje nodig. Schrijf een paar dingen op en kies dan die dingen die het meest realistisch voor je zijn. Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. Een paar mogelijkheden op een rijtje. Je kunt ze zelf aanvullen. Kies voor dingen die je nog niet vaak hebt gedaan, zodat het ook bijzondere momenten voor je worden. Het is niet noodzakelijk dat het om grote gebeurtenissen gaat. Van kleine dingen kan een mens soms al heel blij worden.
  • Plan een reis. Door op internet te snuffelen naar mooie, warme vakantieoorden, vergeet je de somberheid van de donkere dagen een beetje. Maar het kan ook eenvoudiger. Zoals een hotelovernachting in een mooie stad in de buurt.
  • Ga lekker winkelen. Ook als je krap bij kas zit, kun je in januari nog genoeg kleding en andere artikelen in de uitverkoop bemachtigen.
  • Doe iets sportiefs. Het begin van het nieuwe jaar leent zich bij uitstek voor goede voornemens op het gebied van sporten. Trek bijvoorbeeld een paar baantjes in het zwembad. Je moet even een drempel over om vanuit je heerlijke warme huis het frisse water in te duiken, maar daarna voel je je weer als herboren. Pak de fiets en herontdek je eigen omgeving. Of ga lekker schaatsen met vrienden.
  • Maak een lange strandwandeling. Het is een goede manier om je hoofd even helemaal leeg te maken. En een mooie, winterse dag levert prachtige sfeertaferelen op.

Zorg ervoor dat je in ieder geval regelmatig dingen buiten doet. Ook al is het weer dan misschien niet zo fantastisch, de buitenlucht geeft je altijd energie.

Doe één ding niet meer, waar je geen zin in hebt

Vaak hebben mensen zichzelf allerlei verplichtingen opgelegd. Daar is dan meestal een goede reden voor geweest, maar het kan zijn dat sommige verplichtingen echt een last voor je worden. Iets waar je iedere keer weer tegenop ziet. Bijvoorbeeld de boekenclub bij je schoonzus. Sinds er een paar dominante dames bij aangeschoven zijn voel jij je er niet meer thuis. Kom op voor jezelf, hak de knoop door en stop er mee. Het zal je vast opluchten. Mensen houden zich te vaak bezig met dingen waar ze helemaal geen zin in hebben. Daar ontkom je ook niet aan, want je moet nu eenmaal verplichtingen aangaan, zoals werken en boodschappen doen. Soms heb je jezelf ook verplicht om je in te zetten voor een club of vereniging. Het is de kunst om hier een goede balans in te vinden en na te gaan waar je zelf voldoening aan beleeft. Dat geeft je namelijk weer energie voor je andere activiteiten.

Deze drie tips om de donkere maand januari door te komen kunnen je uit je winterdip helpen en je positief door het dieptepunt van een sombere periode heen slepen.
© 2016 - 2019 Rianaprince, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zonsopkomst en zonsondergang in januari, februari en maartZonsopkomst en zonsondergang in januari, februari en maartDe dagen beginnen langer te worden in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar. Een artikel met de tijdstippen wanneer de…
Minimumloon 2019 & minimumjeugdloon per 1 juli 2019Minimumloon 2019 & minimumjeugdloon per 1 juli 2019Het wettelijk minimumloon 2019 en minimumjeugdloon per juli 2019 zijn bekend en gelden tot 1 januari 2020. Daarmee weten…
De maand januariDe maand januariJanuari is de eerste maand van de kalender. De maand heeft 31 dagen. Januari is vaak de koudste maand van het jaar en vo…
Tuin en tuinier tips - De maand januariTuin en tuinier tips - De maand januariJanuari is een maand waarin niet veel getuinierd wordt. Toch kan je genoeg doen om de tuin klaar te maken voor het komen…
Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2017, 2018 en 2019Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2017, 2018 en 2019Twee keer per jaar op 1 januari en op 1 juli wordt het minimumloon verhoogd, dat betekent ook een stijging van uitkering…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Inleidingsfoto: Pixabay (Unsplash)

Reageer op het artikel "Drie tips om de donkere maand januari door te komen"

Infoteur: Rianaprince
Gepubliceerd: 08-01-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!